Gå til innhold

Hater briller, men angst for laserbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen måte å ta synskorrigerende behandling der man har narkose? Tror ikke beroligende vil være nok for meg, jeg hadde fått panikk av å ha disse klypene rundt øynene. Er så lei av briller, og linser kan jeg ikke bruke mer enn noen timer om gangen.

Anonymkode: f1d90...627

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker selv briller og hadde aldri tatt sjansen på en laseroperasjon når man leser om alle tilfellene der det har gått galt; bedre med briller enn å i verste fall miste synet.

Så det anbefales å tenke godt over dette før du bestemmer deg.

Så ille kan det gå

De tre siste årene har Norsk pasientskadeerstatning fått 38 klager fra pasienter med øyeproblemer etter laseroperasjon. Her er noen av dem.

https://www.nrk.no/livsstil/sa-ille-kan-det-ga-1.8005268

Anonymkode: b7123...98b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finnes det noen måte å ta synskorrigerende behandling der man har narkose? Tror ikke beroligende vil være nok for meg, jeg hadde fått panikk av å ha disse klypene rundt øynene. Er så lei av briller, og linser kan jeg ikke bruke mer enn noen timer om gangen.

Jeg bestilte meg time på Memira og forklarte min angst der. Fikk valium før undersøkelsen, måtte få i 2 omganger for jeg var livredd for det var akkurat det samme + det å se de beveget instrumenter nærme øynene. 
Har ikke angret et sekund på at jeg gjennomførte det, kun angret på at jeg ikke gjorde det tidligere!

Skrevet
Fjugur skrev (2 minutter siden):

Jeg bestilte meg time på Memira og forklarte min angst der. Fikk valium før undersøkelsen, måtte få i 2 omganger for jeg var livredd for det var akkurat det samme + det å se de beveget instrumenter nærme øynene. 
Har ikke angret et sekund på at jeg gjennomførte det, kun angret på at jeg ikke gjorde det tidligere!

Men kjente du noe av klipen, og var det ubehagelig å ikke kunne blinke? Det er det jeg har lest av andre, og det som gjør at jeg ikke tør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bruker selv briller og hadde aldri tatt sjansen på en laseroperasjon når man leser om alle tilfellene der det har gått galt; bedre med briller enn å i verste fall miste synet.

Så det anbefales å tenke godt over dette før du bestemmer deg.

Så ille kan det gå

De tre siste årene har Norsk pasientskadeerstatning fått 38 klager fra pasienter med øyeproblemer etter laseroperasjon. Her er noen av dem.

https://www.nrk.no/livsstil/sa-ille-kan-det-ga-1.8005268

Men hvor mange laser-behandlinger har det faktisk blitt gjennomført i Norge, i løpet av de siste tre årene da? Har det liksom vært førti eller femti sånne laser-behandlinger, og så har 38 av disse gått helt galt? 

Eller kanskje det har  vært for eksempel 10 000 eller 100 000 sånne behandlinger, hvorav bare 38 tilfeller ikke har gått som forventet?     

Anonymkode: 844e0...4dc

Skrevet

Jeg er selv linsebruker og har kommet fram til at jeg ikke vil ta operasjon da de eller fleste må tilbake til briller/linser igjen etter noen år. Har dessverre ikke noen dokumentasjon på dette, men min optiker har fortalt meg det. Jeg kjenner også flere som har tatt operasjon for flere år siden, og som nå har fått dårligere syn igjen.

Anonymkode: 7a06f...121

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men kjente du noe av klipen, og var det ubehagelig å ikke kunne blinke? Det er det jeg har lest av andre, og det som gjør at jeg ikke tør. 

Jeg kjente det jo, men det er jo ikke vondt og var såpass "rusa" at jeg brød meg ikke like mye.. var fortsatt engstelig, men klarte å gjennomføre det i alle fall. Hør med dem, de er flinke til å berolige

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvor mange laser-behandlinger har det faktisk blitt gjennomført i Norge, i løpet av de siste tre årene da? Har det liksom vært førti eller femti sånne laser-behandlinger, og så har 38 av disse gått helt galt? 

Eller kanskje det har  vært for eksempel 10 000 eller 100 000 sånne behandlinger, hvorav bare 38 tilfeller ikke har gått som forventet?     

Anonymkode: 844e0...4dc

Det er langt flere enn disse 38 som er misfornøyde med operasjonen - 5% ifølge NRK-artikkelen.

Og 5% er 5% for mye; ville man gjøre noe som kunne medføre vesentlige komplikasjoner for synet dersom det var 1/20-sjanse for at det kunne gå galt ...?

Da foretrekker jeg heller briller. Med 0% risiko; utallige mennesker bruker briller idag nå som man bruker så mye tid foran skjermen.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er selv linsebruker og har kommet fram til at jeg ikke vil ta operasjon da de eller fleste må tilbake til briller/linser igjen etter noen år. Har dessverre ikke noen dokumentasjon på dette, men min optiker har fortalt meg det. Jeg kjenner også flere som har tatt operasjon for flere år siden, og som nå har fått dårligere syn igjen.

Anonymkode: 7a06f...121

Hvis det du skriver stemmer, noe som virker logisk på da kroppen har en egen evne til å vende tilbake til sin opprinnelige tilstand, noe man lett ser etter å ha fått et skrubbsår, blir det enda mer meningsløst å utsette seg for denne risikoen.

Skrevet
Fjugur skrev (35 minutter siden):

Jeg kjente det jo, men det er jo ikke vondt og var såpass "rusa" at jeg brød meg ikke like mye.. var fortsatt engstelig, men klarte å gjennomføre det i alle fall. Hør med dem, de er flinke til å berolige

Jeg er ikke redd for at det skal være vondt, er bare redd alt som kommer nært øynene. Så føles håpløst. 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...