AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Del Skrevet 11. januar 2023 Helt siden jeg var 16 år har jeg jobbet innen pleie og omsorg. Idag er jeg snart fylt 40 og står ved vei skille. Jeg føler at jeg er helt fortapt og søker gode råd. Vær så snill å del din ERFARING og ikke så mye din MENING For mange år siden startet jeg på sykepleien. Jeg fullførte første året og deretter droppet ut. Etter å ha tatt en annen bachelor grad ønsker jeg nå å studere sykepleie. Men.... da må jeg ta opp mattematikk og norsk fra vgs. OK det kan jeg jo gjøre. Ikke så vanskelig. Men, der jeg jobber ser jeg at sykepleiere gjør akkurat den samme jobben som jeg egentlig vil bort fra. Det er stress, pleie, turnus arbeid og utdeling av medisiner. Akkurat det samme som jeg gjør i min assistent stilling. Til og med har jeg hatt lege visitt. Så hvorfor skal jeg igjennom så krevende studie for å gjøre akkurat det jeg gjør idag? Ja, jeg kan jobbe med mye annet. Men på sykehus er det igjen mye pleie, løping osv. Derfor ser jeg meg rundt på andre helse utdannelser. Ergoterapi, høres veldig spennende ut. Tenk å kunne kartlegge og hjelpe mennesker ut i aktivitet. Der kommer jeg greit inn på studiet også - da jeg har studie kompetanse. Dessutten har jeg lang erfaring som pleier og ser den siden av pasienten også. Det virker for meg som ergoterapaut er mer selvstendige i sine arbeidsoppgaver, mens sykepleier er bundet til å gjøre det legen sier. (kort sagt) - klart de kan gjøre mer enn det. Men liksom gi medisiner som legen har forskrevet, behandle som legen har sagt osv. Tenker jeg feil? Noen som kan vær så snill å dele sin erfaring. Synes samtidig at det er skummelt og litt trist å slippe sykepleie drømmen og tenke i nye baner. Anonymkode: 815a5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Del Skrevet 11. januar 2023 Hvis ergoterapi har mye lavere lønn hadde jeg holdt meg til sykepleier og tatt videreutdannelse i kosmetisk sykepleie. Om ergoterapeuter tjener bra hadde jeg valgt det, for det er ikke noe tvil om at det er et mindre krevende yrke enn sykepleier Anonymkode: b54f9...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Del Skrevet 11. januar 2023 Jeg tenker det er lettere å få jobb som sykepleier enn ergoterapeut. Men har du vurdert vernepleier? D skinner man ofte i boliger eller avlastningsboliger uten like mye stress som på sykehus. Anonymkode: 8753f...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Del Skrevet 11. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis ergoterapi har mye lavere lønn hadde jeg holdt meg til sykepleier og tatt videreutdannelse i kosmetisk sykepleie. Om ergoterapeuter tjener bra hadde jeg valgt det, for det er ikke noe tvil om at det er et mindre krevende yrke enn sykepleier Anonymkode: b54f9...7ed 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det er lettere å få jobb som sykepleier enn ergoterapeut. Men har du vurdert vernepleier? D skinner man ofte i boliger eller avlastningsboliger uten like mye stress som på sykehus. Anonymkode: 8753f...8cc Tusen takk for svar Når det kommer til lønn så ligger sykepleier og ergoterapi likt i lønn. Pluss minus. Men for meg er egentlig ikke lønn den største motivatoren her. Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan hjelpe andre, men være selvstendig i mine vurderinger. Ikke for mye stress - men noe må man jo regne med Anonymkode: 815a5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Franord Skrevet 11. januar 2023 #5 Del Skrevet 11. januar 2023 Jeg er ergoterapeut, og trives med det. Har tidligere jobbet mye i pleie på sykehjem og sykeshus, og vet at det ikke var noe jeg kunne hatt en lang karriere innen. Som ergoterapeut mister du turnustillegg som du har som sykepleier, men grunnlønna er noenlunde det samme, tror jeg. Ergoterapeuter jobber ofte selvstendig, eller i små faggrupper, og vi jobber både i kommuner, på sykehus, som saksbehandlere på NAV (både på hjelpemiddelsentraler og på lokala NAV- kontor) hos bedrifthelsetjeneste og i psykiatrien. Det er veldig varierte arbeidsoppgaver, men kjernen er at vi hjelper mennesker til et mer selvstendig og aktivt liv. Hvor mye arbeidspress og stress man har i arbeidet sitt som ergoterapeut, varierer veldig ut fra der hvor man jobber. I min jobb kan jeg organisere og planlegge dagen min selv. Det gir meg mye frihet og varierte dager. Ulempen er at ingen tar oppgavene mine når jeg har ferie, eller blir syk, og da er det mye å ta igjen når jeg kommer på jobb igjen. Det er generelt ikke vanskelig å få jobb som ergoterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Del Skrevet 11. januar 2023 Hva med vernepleie? Har to venninner som er det, ene jobber i boliger for psykisk utviklingshemmede og den andre jobber i skolevesenet. Tror de tjener ganske greit. Anonymkode: 342c1...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Del Skrevet 11. januar 2023 Ja, hva med vernepleie som en skriver her? Sjekke ut? Jobber selv i bolig og studerer det nå. Lite stress, ro og mye autonomi. Ikke de mest spennende arbeidsoppgavene eller utfordringene der jeg er, men dette varierer. Og visstnok mange enn bolig.:) Anonymkode: ed32f...a30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Del Skrevet 11. januar 2023 Flere muligheter enn * Anonymkode: ed32f...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tusen takk for svar Når det kommer til lønn så ligger sykepleier og ergoterapi likt i lønn. Pluss minus. Men for meg er egentlig ikke lønn den største motivatoren her. Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan hjelpe andre, men være selvstendig i mine vurderinger. Ikke for mye stress - men noe må man jo regne med Anonymkode: 815a5...1be Jeg tenker at dersom du har interesse for ergoterapi, så har jeg også inntrykk av at man i større grad arbeider selvstendig og holder et litt roligere tempo enn som sykepleier. Enig i forslaget om vernepleie, der får du også mye mer pasientkontakt. Det er en influenser som heter Kine Holm som er ergoterapeut. Kanskje du kunne tatt en prat med hun, eventuelt spørre om å få skygge en ergoterapeut i kommunene en dag for å se om det er noe for deg? Anonymkode: 6d641...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Del Skrevet 11. januar 2023 Ta ergoterapi!! Jeg angrer som en hund på at jeg tok sykepleie i stedet for ergoterapi! Jeg lot meg lure av alle som sa at: ta sykepleie for det er så lett å få jobb! Ikke gå i den fellen!!! Jeg har tapt så mye økonomi og helse på å være sykepleier. Har aldri klart å jobbe i en full stilling og har hatet alle jobbene jeg har hatt, for den interessen jeg hadde gikk ikke på pleie og medisiner, men på andre ting. Har i tillegg vært mye sykemeldt og pådratt meg angst pga spl yrket- det trigger folk med litt skjør psyke. Så vær så snill, velg etter interesse og egnethet. Jeg er nå i en prosess hvor jeg som 40-åring omskolerer meg, men det er beintøft. Anonymkode: 85c7f...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Del Skrevet 11. januar 2023 Vernepleie er heller ikke så mye bedre, for du sitter der med medisinansvar og mye tungt stell. Så velg heller ergoterapi. Anonymkode: 85c7f...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Del Skrevet 11. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ta ergoterapi!! Jeg angrer som en hund på at jeg tok sykepleie i stedet for ergoterapi! Jeg lot meg lure av alle som sa at: ta sykepleie for det er så lett å få jobb! Ikke gå i den fellen!!! Jeg har tapt så mye økonomi og helse på å være sykepleier. Har aldri klart å jobbe i en full stilling og har hatet alle jobbene jeg har hatt, for den interessen jeg hadde gikk ikke på pleie og medisiner, men på andre ting. Har i tillegg vært mye sykemeldt og pådratt meg angst pga spl yrket- det trigger folk med litt skjør psyke. Så vær så snill, velg etter interesse og egnethet. Jeg er nå i en prosess hvor jeg som 40-åring omskolerer meg, men det er beintøft. Anonymkode: 85c7f...8c4 Tusen takk for at du deler Jeg føler så absolutt med deg. Har akkurat tenkt den tanken at man ikke klarer å jobbe i full stilling. Masse lykke til med omskolering Anonymkode: 815a5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Del Skrevet 11. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vernepleie er heller ikke så mye bedre, for du sitter der med medisinansvar og mye tungt stell. Så velg heller ergoterapi. Anonymkode: 85c7f...8c4 Vernepleie er egentlig ikke aktuelt. Fordi jeg har ikke så mye interesse for det som de jobber med. Dessverre. Jeg har en bachelor grad innen ledelse. Så kombinert med en utdannelse innen ergoterapi kunne ha vært spennende. Men... jeg trives egentlig med sykepleier oppgaver. Jeg mener når jeg jobbet på sykehus så var dette spennende. Det å gi riktig pleie til alvorlig syke opplevde jeg som givende. Huff, blir så dratt i begge rettninger. Kanskje jeg har bare blitt sliten av stillingen jeg er i nå Anonymkode: 815a5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Del Skrevet 11. januar 2023 Problemet med ergoterapi i Norge - er at man enda ikke har oppdaget yrkets fulle potensial..de fleste forbinder ergoterapi med hjelpemidler. Ofte «konkurrerer» man med fysioterapeuter ifht stillingsbeskrivelse - fordi man enda ikke har forstått hvordan de 2 yrkesgruppene er forskjellige. Utdannelsen er ekstremt svevende, og det virker ikke som man får helt fatt i selve definisjonen på ergoterapi under utdannelsen.. Ser man til feks USA får ergoterapeuter utnytte sitt fulle potensial - og man har mange forskjellige spesialiseringer innen feltet. Man får ofte stillinger i kommunen - og da blir man hensatt til hjelpemidler..dritkjedelig. Skal du utdanne deg til ergoterapeut - ikke fall for fristelsen til å bli lat og forbinde yrket med hjelpemidler.. Anonymkode: bcb18...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ergoterapi, høres veldig spennende ut. Tenk å kunne kartlegge og hjelpe mennesker ut i aktivitet. Når det er dette du vil, så ville jeg heller gått for fysioterapi. Da er du til stede sammen med brukeren, og bidrar til å skape små fremskritt hver dag. Ergoterapeuter flest jobber mye med papirarbeid. Enten å skrive hjelpemiddel-søknader eller døgnklokke e.l. for brukeren, eller de jobber i andre enden og mottar disse papirene. Kommunal jobb som ergoterapeut er kjedelig, og de fleste brukerne er for gamle og for syke til å kunne være noe særlig aktive. Anonymkode: 0a996...8e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #16 Del Skrevet 11. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Problemet med ergoterapi i Norge - er at man enda ikke har oppdaget yrkets fulle potensial..de fleste forbinder ergoterapi med hjelpemidler. Ofte «konkurrerer» man med fysioterapeuter ifht stillingsbeskrivelse - fordi man enda ikke har forstått hvordan de 2 yrkesgruppene er forskjellige. Utdannelsen er ekstremt svevende, og det virker ikke som man får helt fatt i selve definisjonen på ergoterapi under utdannelsen.. Ser man til feks USA får ergoterapeuter utnytte sitt fulle potensial - og man har mange forskjellige spesialiseringer innen feltet. Man får ofte stillinger i kommunen - og da blir man hensatt til hjelpemidler..dritkjedelig. Skal du utdanne deg til ergoterapeut - ikke fall for fristelsen til å bli lat og forbinde yrket med hjelpemidler.. Anonymkode: bcb18...0e1 Tusen takk for opplysende og godt svar. Her har jeg noe å tenke på Anonymkode: 815a5...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå