Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal leie ut en bolig nå og i den forbindelse har vi gjort noe vedlikehold som vi kan trekke av på skatten. Dette har Skatteetaten bekreftet. Det er ikke store beløpet vi leier ut for, men vi skatter likevel 22% av inntektene. Men nå har vi gjort vedlikehold/møbler som har blitt noe dyrere enn det vi eventuelt skatter av utleieboligen. Så det jeg lurer på er om beløpet som overstiger det vi skatter av boligen ila året er tapte penger eller om det blir tatt fra skatten jeg må skatte av via min primærjobb som er lærer? Håper noen vet. Takk.

Anonymkode: 3f5bd...9b5

Skrevet

Skatt er skatt. Fradrag er fradrag.

Anonymkode: 71a00...22f

Skrevet

Men fradragene overstiger ikke inntektene, men skatten av inntektene. Vi leier ut for 8000,- og med 22% skatt så skatter vi jo 21 000,- i året. Mens vedlikehold og ting vi skal skrive fradrag for er 35 000,-. Tar de da disse pengene fra utleieinntekten (etter skatt/penger tapt) eller kan man skatte mindre av primærjobben?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men fradragene overstiger ikke inntektene, men skatten av inntektene. Vi leier ut for 8000,- og med 22% skatt så skatter vi jo 21 000,- i året. Mens vedlikehold og ting vi skal skrive fradrag for er 35 000,-. Tar de da disse pengene fra utleieinntekten (etter skatt/penger tapt) eller kan man skatte mindre av primærjobben?

TS

Forstår det slik at dere har utført vedlikehold for 35000?

Dere får ikke hele beløpet i fradrag. Dere får skattefradrag for hele beløpet.

22% av 35000 er 7700, altså vil skatten bli 21000-7700 = 13300 kr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Regnestykket blir:

Leie 12 mnd x 8000 = 96000

- vedlikehold osv = 35000

= Overskudd leie = 61000

Skatt av overskudd 61000 x 22 % = 13420.

Anonymkode: e8b95...b45

• Liker 2
Skrevet

Har du ingen andre fradrag enn vedlikehold?? Dekker leien alle utgifter dere har av kommunale avgifter, forsikring, eiendomsavgift osv?

Anonymkode: c5125...798

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du ingen andre fradrag enn vedlikehold?? Dekker leien alle utgifter dere har av kommunale avgifter, forsikring, eiendomsavgift osv?

Anonymkode: c5125...798

Forsikring er på ca 3000,- året og kommunale avgifter/eiendomsskatt på ca 8000,- i året. Så vi går jo i pluss selv om vi leier ut til 8000,- i mnd.

TS

Skrevet

Forsikring er på ca 3000,- året og kommunale avgifter/eiendomsskatt på ca 8000,- i året. Så vi går jo i pluss selv om vi leier ut til 8000,- i mnd.

TS

Disse utgiftene reduserer overskuddet til 61000 - 3000 - 8000 = 50000.

Skatten blir da 50000 x 22 % = 11000.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse utgiftene reduserer overskuddet til 61000 - 3000 - 8000 = 50000.

Skatten blir da 50000 x 22 % = 11000.

Ja, dette er riktig.  Man skatter av nettoen.  

Jeg tar også med eiendomsskatten som kostnad.  Men jeg stusser over at det heter eiendomsSKATT.  Har man skattefradrag for en skatt??  

Skrevet
Amossa skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er riktig.  Man skatter av nettoen.  

Jeg tar også med eiendomsskatten som kostnad.  Men jeg stusser over at det heter eiendomsSKATT.  Har man skattefradrag for en skatt??  

At det kalles eiendomsskatt forvirrer mange. I praksis er det jo en kommunal avgift på det å stå som eier av en eiendom i den aktuelle kommunen.

Skrevet

En liten ting til.

Du skal ikke føre skattebeløpet i skattemeldingen. 

Jeg er usikker på om du må føre alle inntekt og utgifter i skattemeldingen eller om det er overskuddet som skal føres opp. Det ser du når du får skattemeldingen.

Skrevet
Kokeplate skrev (5 minutter siden):

At det kalles eiendomsskatt forvirrer mange. I praksis er det jo en kommunal avgift på det å stå som eier av en eiendom i den aktuelle kommunen.

Ja, nettopp.  Takk for svar på noe jeg har lurt på.  

Skrevet

Der er et eget skjema du fyller ut for utleie av eiendom. Der legger du inn alle beløpene, og du får opp oversikt på hvordan fordelingen blir 😊

Anonymkode: 96ce0...727

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Der er et eget skjema du fyller ut for utleie av eiendom. Der legger du inn alle beløpene, og du får opp oversikt på hvordan fordelingen blir 😊

Det er ikke skjema i den nye skattemeldingen.

Annonse
Skrevet

Det er ikke eget skjema lenger. Du legger inn leieinntekter og kostnader. Overskuddet vil da legges til i skattegrunnlaget. 

Slik ser det ut i skattemeldingen. Anbefaler å logge deg inn på skattemeldingen for 2021 og legge til utleie (uten å legge inn beløpene og sende inn selvsagt), og lese hjelpetekstene bak spørsmålstegnene.

54BDAFAE-EC61-4C16-887C-8A760CD8D7E9.jpeg

Anonymkode: de6b2...0ec

Skrevet

Du må lese på Skatteetaten, hodeløst å søke råd for sånt her. 

Anonymkode: 7520b...18e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må lese på Skatteetaten, hodeløst å søke råd for sånt her. 

Anonymkode: 7520b...18e

De rådene ts har fått her er riktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...