Gå til innhold

Har Elkjøp sluttet med salg ...?

Anbefalte innlegg

Ser at de kjører en kampanje nå - "Nyårets utvalgte" - prisene der er rene sorgen i forhold til førprisene, og står ikke for et reelt tilbud i forhold til andre konkurrenter, slik det var før i tiden - å kutte ned litt over hundrelappen for en større harddisk er rett og slett stakkarslig samtidig som vanlig pris har steget for varer året rundt.

Er det noen som vet om dette er tilfeldig, eller om Elkjøp har begynt å stramme inn på tilbudene det siste året - så vidt jeg husker, var heller ikke "Black friday"-tilbudene imponerende i forhold til tidligere år, der man snakket om salg i ordets rette forstand. Kanskje jeg tar feil, men det virker som om det heller ikke er mulig å laste ned eller se en kundeavis på Elkjøps egne sider, noe som var vanlig før i tiden.

Har ikke fulgt med på prisutviklingen i Power-kjeden, men det skulle ikke forundre meg om de fulgte etter.

Greit nok - salgsvarene sørger muligens ikke for overskudd i butikkens kasse, men uten salgsvarer forsvinner reklamen; kjøpte mye på Elkjøp før, men nå ser butikken ut til å være en skygge av sitt tidligere jeg.

Anonymkode: 5d9e4...95a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1647342-har-elkj%C3%B8p-sluttet-med-salg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet mange butikker (kan ikke si om Elkjøp er en av de) har sluttet med «tilbudsavis» og har nå «kundeavis». Tror det er en viktig forskjell i forhold til regelverk, og hva kunder evt. kan klage på til forbrukertilsynet ol.

Ikke minst siden disse el-kjedene driver med dette at de får «egne produkter» - nesten identiske men med en ørliten forskjell som gir et nytt nr. så er det ikke lengre samme konkurranse om prisen, for prismatch kan ikke brukes med mindre det er samme identiske ean nummer på varene.

Anonymkode: b9f79...9e0

• Nyttig 1
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet mange butikker (kan ikke si om Elkjøp er en av de) har sluttet med «tilbudsavis» og har nå «kundeavis». Tror det er en viktig forskjell i forhold til regelverk, og hva kunder evt. kan klage på til forbrukertilsynet ol.

Ikke minst siden disse el-kjedene driver med dette at de får «egne produkter» - nesten identiske men med en ørliten forskjell som gir et nytt nr. så er det ikke lengre samme konkurranse om prisen, for prismatch kan ikke brukes med mindre det er samme identiske ean nummer på varene.

Anonymkode: b9f79...9e0

Jo da, man har lenge kjørt på med egne produktvarianter i elektronikkbransjen, men varer som for eksempel harddisker eller minnepenner er standardvarer, der det er enklere å sammenligne prisen enn for støvsugere eller vaskemaskiner.

Nedlastbar kundeavis er vanlig både hos dagligvarebutikker og kjeder som Europris der man kjører på med nye tilbud hver uke, og ser at Ekjøps konkurrent Power fortsatt har kundeavisen sin    til nedlasting, der man tydelig opplyser om førpris, nåpris og sammenlignbar pris på Prisguiden; dette er en form for åpenhet Elkjøp ser ut til å ha gått bort fra.

Når jeg går inn på enkeltvarene i kampanjen hos Elkjøp (som nå er blitt til 2-ukers kampanje i stedet for 1-ukes), finner jeg kun nåpris - uten noen form for sammenligning.

Hvordan dette skal gi en kunde lyst til å slå til og kjøpe produktet, er en sann gåte så lenge prissammenligning forutsetter at man går inn på en side der dette finnes, og får andre konkurrenters priser og varer rett i fleisen. Power kjører fortsatt på med den gamle metoden som også var Elkjøps varemerke før, der man tar utgangspunkt i kundeavisen, og gir kunden et tilbud som "man ikke kan si nei til".

Ettersom jeg ikke lenger får reklame i posten, vet jeg ikke om de fortsatt gir ut kundeavisen i papirformat, men det ser nesten ikke slik ut lenger - før var kundeavisen alltid tilgjengelig på et stativ i butikkene, og det eneste stedet der jeg finner Elkjøps "kundeavis" nå, er på reklamesider der informasjonen ser ut til å være tatt fra nettet; ingen ville i en ekte kundeavis opplyse at prisen på oulet-varen er fra kr.906.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo da, man har lenge kjørt på med egne produktvarianter i elektronikkbransjen, men varer som for eksempel harddisker eller minnepenner er standardvarer, der det er enklere å sammenligne prisen enn for støvsugere eller vaskemaskiner.

Nedlastbar kundeavis er vanlig både hos dagligvarebutikker og kjeder som Europris der man kjører på med nye tilbud hver uke, og ser at Ekjøps konkurrent Power fortsatt har kundeavisen sin    til nedlasting, der man tydelig opplyser om førpris, nåpris og sammenlignbar pris på Prisguiden; dette er en form for åpenhet Elkjøp ser ut til å ha gått bort fra.

Når jeg går inn på enkeltvarene i kampanjen hos Elkjøp (som nå er blitt til 2-ukers kampanje i stedet for 1-ukes), finner jeg kun nåpris - uten noen form for sammenligning.

Hvordan dette skal gi en kunde lyst til å slå til og kjøpe produktet, er en sann gåte så lenge prissammenligning forutsetter at man går inn på en side der dette finnes, og får andre konkurrenters priser og varer rett i fleisen. Power kjører fortsatt på med den gamle metoden som også var Elkjøps varemerke før, der man tar utgangspunkt i kundeavisen, og gir kunden et tilbud som "man ikke kan si nei til".

Ettersom jeg ikke lenger får reklame i posten, vet jeg ikke om de fortsatt gir ut kundeavisen i papirformat, men det ser nesten ikke slik ut lenger - før var kundeavisen alltid tilgjengelig på et stativ i butikkene, og det eneste stedet der jeg finner Elkjøps "kundeavis" nå, er på reklamesider der informasjonen ser ut til å være tatt fra nettet; ingen ville i en ekte kundeavis opplyse at prisen på oulet-varen er fra kr.906.

Anonymkode: 5d9e4...95aer 

Er jo bra for miljøet at de har isåfall sluttet med papiraviser. Skal man sammenligne priser så er det bare å bruke prisjakt eller prisguiden, verre er det ikke. Forøvrig, du trådstarter snakker om harddisk, du får 12 tb ekstern harddisk til 2800 husker jeg ikke feil. Forøvrig, hvorfor alt dette negative fokuset på Elkjøp, hvis de har så dårlige tilbud så er det jo bare å se til naboene, hvis de har noe billigere. 

• Nyttig 1
1 minutt siden, AnonymBruker said:

La og merke til at black friday kampanjen deres var mye dårligere enn andre år. Men ellers følger jeg ikke så mye med på tilbudene deres.

Anonymkode: 6406e...0c0

Ja, samme inntrykk her.

Ellers kan jeg legge til at det for noen varers vedkommende er tatt med en førpris i "Årets utvalgte"-kampanjen med opplysning om hvor mye man sparer, mens andre varer tydeligvis ikke er på tilbud, men man får inntrykk av at de er det.

https://www.elkjop.no/kampanje/ukens-utvalgte/data-og-kontor

Personlig hadde jeg mer sans for den gamle løsningen deres med kundeavis og priser man kunne forholde seg til - slik Power fortsatt har - dette gir meg som kunde et renere inntrykk; Elkjøps nåværende løsning gir meg en dårlig følelse; man spør seg selv hvorvidt produktet faktisk er på salg, eller ei.

2 minutter siden, Diry72 said:

Er jo bra for miljøet at de har isåfall sluttet med papiraviser. Skal man sammenligne priser så er det bare å bruke prisjakt eller prisguiden, verre er det ikke. Forøvrig, du trådstarter snakker om harddisk, du får 12 tb ekstern harddisk til 2800 husker jeg ikke feil. Forøvrig, hvorfor alt dette negative fokuset på Elkjøp, hvis de har så dårlige tilbud så er det jo bare å se til naboene, hvis de har noe billigere. 

12 TB er nok litt for lite i forhold til behovet mitt, og jeg satte stor pris på kjøpet mitt hos Elkjøp tidlig ifjor, der jeg fikk harddisker til en fin pris; komfyren, kjøleskapet og støvsugeren ble også i sin tid anskaffet på Elkjøp, så kjøper man én ting og er fornøyd med kjøpet, kommer man gjerne tilbake til butikken igjen.

Derfor kan det hende at det er en porsjon skuffelse i åpningsinnlegget mitt over en butikk jeg har hatt mange års godt forhold til; ja - jeg kan gå til konkurrentene, men det er neppe det Elkjøp; REMA eller andre butikker ønsker.

Papiraviser og miljø passer ikke så godt sammen, men oversiktlige tilbudsaviser i PDF som man kan laste ned, er noe enhver seriøs butikk bør kunne tilby kundene i år 2022.

Annonse

De har vel ikke råd til å gi så mye tilbud lenger, det er harde tider og folk i butikkjeden mister jobben;

Elkjøp nedbemanner og stenger butikker

EDIT;

ser nå at noen har lagt ut samme link som meg allerede 😛 

Endret av Million
1 minutt siden, Million said:

De har vel ikke råd til å gi så mye tilbud lenger, det er harde tider og folk i butikkjeden mister jobben;

Elkjøp nedbemanner og stenger butikker

EDIT;

ser nå at noen har lagt ut samme link som meg allerede 😛 

Men spørsmålet blir da: Hvem skal fortsatt handle på Elkjøp?

Det som var deres varemerke tidligere, var gode tilbud året rundt og åpent kjøp slik at man alltid var trygg på at man kunne returnere varen hvis man ikke ville beholde den; vet ikke hvordan det er med åpent kjøp der nå, men har vanskelig for å se for meg hvordan Elkjøp skal kunne konkurrere med andre aktører med mindre de er bygdas eneste fysiske elektrobutikk.

På den annen side - ettersom eierne av Elkjøp også eier Lefdal, gir det liten mening i å ha to butikker nær hverandre, så det kan hende at de planlegger kutt der, men å for eksempel legge ned Elkjøp Glasmagasinet i Oslo sentrum vil bare føre til at Power, som har to butikker fem minutter unna får monopol i bykjernen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...