Gå til innhold

Barnet mitt har hatt feber i nesten 3 måneder....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke sove av bekymring.... Kan noen som kanskje har kjennskap være så snill å svare meg? 🙏

Tenåringen på 13 fikk kyssesyken for 3 måneder siden, og var svært syk i mange uker, med så og si alle symptomer som kan medfølge.  Var innlagt på barneavd en periode også. 

Plages nå med ekstrem utmattelse av den minste anstrengelse, og har ikke vært på skolen siden i fjor høst... 

Men det som bekymrer meg aller mest er at h*n har feber rundt 38-38,5 som kommer og går gjennom hver uke, og ingen leger kan svare meg på hvorfor! H*n har også gått ned 8 kilo, har hovne, vonde kuler i ene armhulen, og ser så bleik og elendig ut 😞

Sist jeg nevnte dette til fastlegen fikk jeg til svar at 38 er ikke feber.... så jeg føler ingen tar bekymringen min seriøst og kjenner meg helt maktesløs.... 

Finner absolutt ingen info på nett om at det er vanlig med feber i flere mnd ved kyssesyken, og legene på sykehuset, legevakten og akuttmottaket klør seg bare i hodet og sier alle prøver er fine, og sender oss hjem uten noen god forklaring. 

Jeg er så redd for at helsepersonell skal overse noe alvorlig fordi de bare skylder feberen og den dårlige formen på kyssesyken. 

Fikk etter flere tlf komme og ta crp for noen dager siden, men den var negativ. Fikk ikke time hos legen... 

Håper så inderlig at noen her inne ser innlegget mitt og kan svare meg på om de vet om noen med kyssesyken som hadde feber så lenge... 🙏

Anonymkode: d1402...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om kyssesyken, men vil bare si at temperatur 38+ er feber.

Har du vurdert å oppsøke en privat lege? Om dere ikke har det ekstremt trangt økonomisk så vil jeg anbefale deg det. Så blir dere iallfall sett og hørt. 
Det offentlige helsevesenet har blitt helt elendig i dette landet 😕 selv har jeg slitt med å bli sett og hørt i det offentlige i mange år, fått beskjed om at det er i hodet mitt, og når jeg til slutt gikk privat så fikk jeg hjelp umiddelbart (og det var aldri bare i hodet mitt)

Anonymkode: 5cf24...405

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan ikke så mye om kyssesyken, men vil bare si at temperatur 38+ er feber.

Har du vurdert å oppsøke en privat lege? Om dere ikke har det ekstremt trangt økonomisk så vil jeg anbefale deg det. Så blir dere iallfall sett og hørt. 
Det offentlige helsevesenet har blitt helt elendig i dette landet 😕 selv har jeg slitt med å bli sett og hørt i det offentlige i mange år, fått beskjed om at det er i hodet mitt, og når jeg til slutt gikk privat så fikk jeg hjelp umiddelbart (og det var aldri bare i hodet mitt)

Anonymkode: 5cf24...405

Takk for svar ❤ Bra du endelig ble sett da! 

Har tenkt tanken om privat flere ganger, men får det ikke til økonomisk dessverre... 😕

Barnets far har legetilbud gjennom ungenes forsikring, men vet ikke helt hvor nyttig digitale legetimer vil være. Må evt være for henvisning videre da (lege på forsikringen holder til langt unna her vi bor), men da blir det vel til privat utreder uansett 🤷‍♀️

TS

Anonymkode: d1402...c0d

Skrevet

Høres ut om ME, men er ikke sikkert det forblir ME. Det kan gå over.

Vet noen har ME-symptomer i 1-2 år etter kyssesyken, før spontan bedring. Ville latt ungdommen hvile mye og ikke anstrenge seg. Så forhåpentligvis kommer kreftene tilbake og feberen gir seg. Gi næringsrik smoothies/salat/supper osv, b-vitaminer er essensielt. B1, b3, b12 osv. Etterhvert som h*n orker noe aktivitet: aldri bruk mer enn 70 % av energien  

Hvis h*n pushes for mye kan det føre til ekstrem forverring.
Masse god bedring ❤️❤️

Anonymkode: 316c6...175

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut om ME, men er ikke sikkert det forblir ME. Det kan gå over.

Vet noen har ME-symptomer i 1-2 år etter kyssesyken, før spontan bedring. Ville latt ungdommen hvile mye og ikke anstrenge seg. Så forhåpentligvis kommer kreftene tilbake og feberen gir seg. Gi næringsrik smoothies/salat/supper osv, b-vitaminer er essensielt. B1, b3, b12 osv. Etterhvert som h*n orker noe aktivitet: aldri bruk mer enn 70 % av energien  

Hvis h*n pushes for mye kan det føre til ekstrem forverring.
Masse god bedring ❤️❤️

Må legge til: selvfølgelig må man også til lege, men prøv å få timer man må på med noen ukers mellomrom.

Skrevet

Hadde barnet mitt hatt feber i 3 mnd og jeg ikke hadde hatt råd til en privat legetime så hadde jeg gått gatelangs for å plukket panteflasker for å skrape sammen de 1500 kr det ville kostet.

Altså, dere må få en bedre vurdering av situasjonen.

Anonymkode: 0dc78...23a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Bytt fastlege! Det er lett. Ikke gi tillit til denne legen som sier 38 ikke er feber.

Anonymkode: 3fa4e...b57

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde nok byttet fastlege.

Her har både jeg og datteren min hatt kyssesyken. Og ingen av oss hadde feber i 3 mnd, vi hadde vel 2 uker hvor vi var skikkelig dårlige med feber, så ble vi veldig sakte bedre. Hun var 12 år når hun fikk det, og var tilbake på skolen etter 3 mnd, og tilbake til idrett etter 6 mnd. Jeg fikk ME, og var dårlig i 8 år. Men jeg fikk kyssesyken da jeg gikk hjemme i permisjon, med datteren min på 1,5 år. Og legen sa at det bare var forkjølelsesvirus, så jeg presset meg og sto på. Noe jeg ikke skulle ha gjort.

Veldig viktig at han hviler mye, og prøv å få i han næringsrik mat, vitaminer. 

Håper virkelig dere får all den hjelpen dere trenger, og at han blir bedre snart.

Anonymkode: b3791...8e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde feber i et helt år med kyssesyken. Er kroppen som sier i fra at lå er jeg dårlig. Å barnet ditt er tydeligvis hardt rammet.

Er 8 år siden jeg hadde kyssesyken og er fortsatt ikke frisk 🙄

Anonymkode: 67138...aaa

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er desverre en "vanlig" komplikasjon til virus som kyssesyken. Immunforsvaret får seg en skikkelig trøkk, og det kan slå ut på mange måter, feks som ME. Det er også vist at kyssesyken spiller en viktig rolle i sykdommen MS, så åpenbart kan viruset gjøre mye større skade på kroppen enn mange almennleger er kjent med. Dersom alle blodprøver er fine, ville jeg stolt på legen, og heller tatt kontakt igjen om ståa er den samme om 3-4 uker.

Anonymkode: c1075...4f7

• Nyttig 1
Skrevet

Temperatur på 38 er ikke nødvendigvis feber. Det kommer ann på hvor du måler og når på døgnet du måler. 
Det er helt normalt med en variasjon på 1 grad i løpet av døgnet. 

De hovne kuler i armhulene kan skyldes kyssesyken og er sannsynligvis hovne lymfeknuter. 
Som flere her sier så er det ikke unormalt å være syk lenge etterpå, og der iblandt fatigue. 

Sjekk vitamin-status, særlig B- og D- vitaminer, og gi tilskudd om disse ikke er i øvre sjikt av referanseverdi. Det kan også være en tanke å sjekke jern og blodprosent.

Anonymkode: 5d55f...89b

Skrevet

Er igjennom det samme med 3 åringen min som hadde feber i 5 uker i strekk. Var en kamp for å bli tatt på alvor av legene pga stor pågang i helsevesenet og crp var fin. Vi fikk også høre at ‘tp 38 ses ikke på som feber hos oss» (legevakten). Fastlegen ba oss om å dra til legevakten og legevakten kastet baklen tilbake til fastlegen.

Til slutt fikk vi mast oss til å få tatt en virusprøve av henne. Svineinfluensa. Fikk høre den kunne være ekstra kraftig og langvarig hos barn. Hun er fortsatt mye slakk og irritabel. Vi lurer på når vi skal få tilbake den søte og glade jenta vår😔

Kan tenåringen din ha fått svineinfluensa i tillegg til kyssesyken? 

Anonymkode: a5442...ae0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for brudd på retningslinjene om sitering. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...