Gå til innhold

Palinopsia, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig skjønt hva det er jeg opplever av synsforstyrrelser, og det er palinopsia! Har noen erfaringer/ kjennskap til dette? Det er når etterbilder blir liggende igjen lenger enn normalt, når man opplever mye av dette, og ikke bare når man ser på skarpt lys. Jeg tipper at jeg har hatt dette i et års tid eller noe, men føler det har blitt mer av det i det siste. Akkurat dette har jeg ikke vært hos øyelege med, men jeg har vært et par ganger til øyelege med andre synsforstyrrelser, siste gang for halvannet år siden, tror jeg. Da var det snakk om at jeg så blå lys som kom og forsvant igjen like fort, i tillegg til masse floaters, som jeg har hatt i mange mange år. Er også lyssky, men det er satt i sammenheng med migrene. Ingenting galt ble funnet hos øyelege, bortsett fra at det ble sett floaters, og at jeg har tørre øyne.

Ikveld har jeg googlet litt ang dette med etterbilder, og fant da dette begrepet «palinopsia», hvor beskrivelsen passer helt! Jeg ble veldig redd når jeg leste at dette kunne ha alvorlige årsaker🥺 Jeg har legetime om halvannen uke, hvor dette skal tas opp. Men hvis noen av dere kan noe om dette, evt har erfart noe, er det noe dere kan fortelle som beroliger meg? Kan dette være helt ufarlig også, eller er det alltid noe alvorlig som ligger bak? Hjernesvulst, eller forvarsel på hjerneslag eller lignende? 🥺

Anonymkode: 5c3ab...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne jeg med en anbefaling om å få tatt en mr av hodet med kontrast.

Anonymkode: 384d2...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dytter denne jeg med en anbefaling om å få tatt en mr av hodet med kontrast.

Takk for dytting og anbefaling. Har du peiling på dette fenomenet? Egen erfaring? Eller er du lege, kanskje?

Jeg har tatt MR av hodet uten kontrast et par ganger, den siste for et par år siden, uten at de fant noe galt. Dette var MR etter eget ønske fordi jeg opplevde noen merkelige symptomer; jeg har sett blå lys iblant de siste årene, oftere og oftere egentlig, og ikke skjønt hva det er. Har vært hos øyelege som ikke ante hva årsaken kunne være. Jeg opplever ogs smak/lukt- forandring, ulike ekle lukter som bare dukker opp innimellom og vedvarer kort eller lenge av gangen. Dette har pågått i mange år. Leger har ikke funnet årsaken til dette heller, jeg har vært hos flere ang dette. MR uten kontrast fin begge gangene, men nå er det et par år siden sist. Så skummelt dette er! Redd for både hjerneblødning/hjerneslag og svulster, og ellers alt annet galt som kan påvirke hjernen😟 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for dytting og anbefaling. Har du peiling på dette fenomenet? Egen erfaring? Eller er du lege, kanskje?

Jeg har tatt MR av hodet uten kontrast et par ganger, den siste for et par år siden, uten at de fant noe galt. Dette var MR etter eget ønske fordi jeg opplevde noen merkelige symptomer; jeg har sett blå lys iblant de siste årene, oftere og oftere egentlig, og ikke skjønt hva det er. Har vært hos øyelege som ikke ante hva årsaken kunne være. Jeg opplever ogs smak/lukt- forandring, ulike ekle lukter som bare dukker opp innimellom og vedvarer kort eller lenge av gangen. Dette har pågått i mange år. Leger har ikke funnet årsaken til dette heller, jeg har vært hos flere ang dette. MR uten kontrast fin begge gangene, men nå er det et par år siden sist. Så skummelt dette er! Redd for både hjerneblødning/hjerneslag og svulster, og ellers alt annet galt som kan påvirke hjernen😟 

Lite sannsynlig at vi har det samme men jeg har hatt noen av dine symptomer som floaters og lysskyhet. Det har jeg hatt fra jeg var barn. I voksen alder fikk jeg en hjerneblødning som kom fra en aneurisme som har vært der siden fødsel, jeg visste ikke om den før blødningen. Grunnen for at jeg sier kontrast er at min aneurisme var så liten at uten kontrast og blødning så hadde den ikke kommet frem på MR, var så vidt de kunne seg den med kontrast.

Men igjen, jeg tror ikke at du har dette men man vet jo aldri og når du er bekymret så går det jo utover livskvaliteten i tillegg til symptomene du har, Er forståelig at du er bekymret for vi kommer ikke langt uten hjernen men ting går jo som oftest bra og når du allerede har tatt MR så er det jo lite sannsynlig at det er noe som skjuler seg der. Men mas på legen for å finne utav dette, for slik du har det nå kan du ikke ha det. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...