Gå til innhold

Gjester som røyker - hvem har ansvaret for røykstumpen?

Gjester som røyker  

155 stemmer

1. 1. Hvem har ansvaret for røykestumpen?

• Den som bor der har ansvar for å ha et askebeger tilgjengelig
      44
    • Den som røyker har ansvar for å fjerne stumpen på en forsvarlig måte
      110
    • Bryr meg ikke - jeg kaster røyken på bakken uansett
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har gjester som røyker. Hvem synes dere har ansvaret for røykstumpen? Si gjerne om du røyker selv eller ikke også.

Nå mener jeg ikke ansvaret med tanke på brannfare (selv om det også er en sak), men med tanke på avfallet.

Jeg er nemlig ganske lei av gjester som røyker og bare hiver røyken rett i grusen eller rett i plenen. Og jeg har et askebeger utenfor til dem! Og dere som gjør det, hva hadde dere sagt hvis jeg spiste en sjokolade og bare heiv plasten ned der jeg stod i hagen din eller i tunet ditt og stampet litt på det? Helt greit?

Hvis jeg er ute i naturen, så tar jeg med meg søppelet hjem. Det er jo en selvfølge! Hadde jeg røyket så hadde jeg hatt en boks med vann som jeg stumpet røyken i og kastet den når det var et egnet sted å kaste den. Hvorfor er det så mange røykere som synes det er OK å forsøple med røykstumper?

Anonymkode: 8e2e8...8bc

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri falle meg inn å kaste sneipen på bakken. Veldig hyggelig hvis verten har et askebeger ute, men jeg alltid et lite reiseaskebeger i vesken i tilfelle. Og sneipen er mitt ansvar. 

Anonymkode: 36939...fb2

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Gir beskjed at det er noe og kaste sneipen i. Har røyka sjøl for sånn 10 år siden. Har flere jeg henger med, og 3 i familien som røyker så de vet at det ikke skal slenges på bakken og sånn utenfor her. 

• Liker 1
Skrevet

Sneiper og snusrester er det ekleste jeg vet.... Folk bør rydde etter seg selv. Dersom  en har fest er det desverre mange som glemmer dette, for å unngå sure naboer og barn som leker med sneiper på plenen så et det derfor desverre nødvendig å rydde etter andre når festen er ferdig. 

• Liker 4
Skrevet

Den som røyker får ta ansvar, trenger ikke være vanskeligere enn å skylle sneipen i vann og kaste i søppelkassa.

Anonymkode: 496db...418

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Mann1977 skrev (3 minutter siden):

Sneiper og snusrester er det ekleste jeg vet.... Folk bør rydde etter seg selv. Dersom  en har fest er det desverre mange som glemmer dette, for å unngå sure naboer og barn som leker med sneiper på plenen så et det derfor desverre nødvendig å rydde etter andre når festen er ferdig. 

Snusrester opplever jeg som et mindre problem. Snuserne legger snusen i den lille avfallsboksen i midten av snusboksen og kaster snusen når de kommer til en søppelbøtte. Men røykerne synes visst det er greit å forsøple rundt seg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ville aldri falle meg inn å kaste sneipen på bakken. Veldig hyggelig hvis verten har et askebeger ute, men jeg alltid et lite reiseaskebeger i vesken i tilfelle. Og sneipen er mitt ansvar. 

Anonymkode: 36939...fb2

Flere skulle vært som deg. Jeg tror du er i mindretall. Det er i alle fall min opplevelse av røykere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snusrester opplever jeg som et mindre problem. Snuserne legger snusen i den lille avfallsboksen i midten av snusboksen og kaster snusen når de kommer til en søppelbøtte. Men røykerne synes visst det er greit å forsøple rundt seg.

Sant nok. Personlig syntes jeg snus og spesielt røyk er gammeldags og ukult, selv om jeg også har vært "ung og dum" en gang.....

• Liker 2
Skrevet

Da jeg røyka tok jeg ansvar selv. La i askebeger om det var et, eller spurte etter noe å kaste det i. Hadde ikke personen noen ting,la jeg sneipene i en liten haug og kastet det i søpla ute før jeg dro. Du får bare kreve av de som er på besøk å kaste i askebegeret.

Anonymkode: cacf5...b40

• Liker 3
Skrevet

Jeg røyker og har selvfølgelig ansvar for mitt eget søppel.

Når jeg er på besøk spør jeg om de har et sted jeg kan kaste sneipen.

Anonymkode: 15ad6...692

• Liker 2
Skrevet

når jeg har besøk av folk som røyker, så skaffer jeg de et askebeger som jeg ber de bruke. så kvitter jeg meg med innholdet når gjestene drar. 

Skrevet

Jeg tar vare på sneiper til jeg får kastet dem, utenfor byene plukker jeg også opp etter andre. Har bærbart askebeger som det spesielt er behov for utenlands i land med færre offentlige søppelbøtter.

Stort sett røyker jeg økologisk tobakk, med ubleket papir og bommullsfilter -da kan jeg gjemme de diskret i jorda. Men når jeg røyker sigaretter så går jeg med de i hånda til jeg får kastet de, bruker askebeger der det er, eller bruker lomme-askebegeret.

For meg er det vondt å bare kaste fra meg, men jeg er en av de som kanskje har blitt ekstrem på området, så forstår om andre synes det er litt vel mye. Men selv hvor det er en million bli det en mer om jeg også kaster så for meg er det naturlig. Plukker som sagt ofte opp ti andre i samme slengen.

Anonymkode: 8bebc...1fc

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Har du askebeger, så må de da bruke det? Det høres jo latterlig ut at de faktisk bare kaster stumpen på grusen. Det er jo det samme som å stå ved siden av en søppelkasse og hive søpla på bakken.

Har du gjort dem oppmerksom på at det faktisk er et askebeger der? 

Skrevet

Har et tomt syltetøyglass utenfor som sneiper kan kastes i, gjør selvsagt gjester oppmerksom på at det står der

• Liker 1
Skrevet

Sørger for å ha et nød -askebeger til de som røyker. Enten iform av et syltetøyglass eller en tom ølboks. Kjenner få i min omgangskrets som røyker til vanlig, men på fest er det ikke verre enn å sette frem en tom ølboks? Problem solved. Setter dog pris på at de som skulle røyke hos meg hvis askebeger ikke er tilgjengelig plukker opp etter seg, såklart!

Skrevet

Jeg mener vert skal tilrettelegge med askebeger eller annet man kan bruke, og at gjester skal benytte fremsatt ting for sneiper.

Men jeg røyker selv, og står følgelig ute å tar en røyk selv på fest med andre røykere. Og må si jeg ikke kan huske siste jeg har sett noen kaste sneiper på grus/plen hos vertskapet. Må vel ha vært i ungdomstiden og vi hadde ungdomsfester.

Anonymkode: 1fe86...64b

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (16 timer siden):

Har du askebeger, så må de da bruke det? Det høres jo latterlig ut at de faktisk bare kaster stumpen på grusen. Det er jo det samme som å stå ved siden av en søppelkasse og hive søpla på bakken.

Har du gjort dem oppmerksom på at det faktisk er et askebeger der? 

Mitt askebeger er et gammelt duftlys i tungt glass som var brent opp. Det har et lokk med gummilist og er lett å åpne og lukke, samtidig som det er tett slik at det ikke lukter og ikke brenner, men har god vekt slik at det ikke velter så lett. Jeg har også litt vann oppi. Det er ganske tydelig at dette er et askebeger. Man ser jo sneipene som ligger oppi gjennom det klare glasset.

Og ja, jeg opplever at flere ikke bruker det til tross for at jeg viser dem askebegeret. Den ene gangen var det en håndtverker som gikk rundt og røyket konstant mens han jobbet ute og heiv bare fra seg røyken der han stod. Jeg gikk bort til ham og sa "hei, jeg har dette askebegeret du kan stumpe røyken i" og så brukte han den en gang og så ga han blaffen fordi han gadd ikke å gå helt bort til askebegeret hver gang.

Men om så et askebeger mangler, så mener jeg at det er røykeren sitt ansvar å kvitte seg med røyken. Det er fint hvis verten gjør det lettvint for gjestene (jeg prøver jo å være en god vert), men jeg mener at det er røykerens ansvar å kvitte seg med søppelet sitt forsvarlig. Hvis jeg er gjest ute hos noen og jeg ikke ser søppelkassen, så kaster jeg ikke bare søppelet ned på bakken. Da sparer jeg på det til jeg finner en søppelkasse. Jeg mener dette er normal folkeskikk, men jeg ser at ca 1 av 4 (i skrivende øyeblikk) ikke er enig med meg. Er dette de samme folkene som ikke plukker opp hundebæsj i bebygde strøk? Eller enda verre, plukker opp hundebæsjen, men gidder ikke å ta posen med til en søppelkasse? Eller bare kaster fra seg søppel på stranda? Fordi det var ikke en søppelkasse tilgjengelig rett ved siden av dem?

TS

• Liker 6
Skrevet

Jeg har faktisk et askebeger stående utenfor her til gjester som røyker, men det har faktisk ikke falt meg inn at jeg skulle ha noen forpliktelse til å ha det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare én venninne som røyker, og selv har jeg aldri røyket. Jeg har alltid er askebeger stående på verandaen når hun er på besøk. Jeg hater derimot den lukta av aske, så kaster sneipene i søpla ute så fort hun har gått. Hadde det vært jeg som var røykeren som var på besøk hos andre, hadde jeg kastet sneipene i utesøpla før jeg gikk hjem igjen.

Anonymkode: 07d3c...e5d

• Liker 2
Skrevet

Både én og to.

Men finnes det ikke askebeger, så må den som røyker selvsagt spørre om det, og ikke bare kaste den et sted.

Anonymkode: 0d40f...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...