Gå til innhold

Løsning på dårlig inneklima på soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i blokk.Naboen under meg røyker mye så jeg kan ikke ha soveromsvinduet opp.Jeg våkner av at naboen over trekker ned i do derfor må jeg ha døren til soverommet lukket. 
Inneluften i rommet blir fort dårlig når jeg sover. Finnes det ett apparat som er stillegående som hjelper til å få frisk luft?

Anonymkode: fc972...36d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel i så fall bli en sånn liten romventilator som settes inn i eksisterende lufteluke, dersom soverommet har det. 

Anonymkode: 13560...76a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ørepropper og åpen dør.

Anonymkode: 52994...259

• Liker 3
Skrevet

Finnes det et apparat som skifter ut luften å gir et bedre inneklima ? 

Anonymkode: fc972...36d

Skrevet

Det er kun balansert ventilasjon som skifter ut luften. En luftrenser renser bare partikler, ikke noe mer.
Har naboen under deg soverom under deg, eller stue/oppholdsrom?

Jeg syns man skal kunne kreve å slippe å ha røyk sivende inn på sitt soverom, særlig på samme tidspunkt på døgnet hvor det skal være allmenn ro. 

Hadde samme problem før, naboer satt ute og røykte til langt på natt, og jeg fikk masse røyklukt inn på mitt soverom. Etter dette har jeg alltid vært nøye med at soverommet mitt skal være vendt vekk fra stue/kjøkken/veranda. 
Vanskelig situasjon. Folk må få lov til å røyke i eget hjem, samtidig skal folk skulle få lov til å ikke sjeneres av sånt i sitt hjem. 

Anonymkode: 1c56b...427

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men en slik tilfører jo ikke frisk luft? Det er det bare ventilasjon som gjør. 

Anonymkode: 11586...12d

Luft er luft, om den er filtrert for forurensende partikler er den god.

Anonymkode: 1969e...99d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke hvis den er full av co2... som man jo puster ut. 

Anonymkode: 11586...12d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Planter ❤️
https://www.plantscape.no/l/nasa-studerer-innedorsplante/

Anonymkode: 32bf8...955

I følge forskning så trenger man mellom 100 og 1000 planter per 3 kvadratmeter for å nevneverdig bedre luftkvaliteten.

Så det er ikke noen løsning.

Potted plants do not improve indoor air quality: a review and analysis of reported VOC removal efficiencies | Journal of Exposure Science & Environmental Epidemiology (nature.com)

Anonymkode: ae06c...09f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Planter ❤️
https://www.plantscape.no/l/nasa-studerer-innedorsplante/

Anonymkode: 32bf8...955

Denne studien som er omtalt i denne artikkelen (som for øvrig ikke lenker til studien, et gigantisk varseltegn) er fra 1989 og er helt utdatert. Det har vært gjort flere forsøk på å replisere resultatene fra den studien, og ingen har lykkes. Det tyder på at det var noe feil med studiens metodologi.

Som lenken min i innlegget over viser, så har flere nyere studier funnet helt andre resultater.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I følge forskning så trenger man mellom 100 og 1000 planter per 3 kvadratmeter for å nevneverdig bedre luftkvaliteten.

Så det er ikke noen løsning.

Potted plants do not improve indoor air quality: a review and analysis of reported VOC removal efficiencies | Journal of Exposure Science & Environmental Epidemiology (nature.com)

Beklager, tallet er mellom 10 og 1000 planter per 1 kvadratmeter. Poenget står likevel, det er tilnærmet umulig.

Men det er koselig med planter uansett da.

• Nyttig 1
Skrevet

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Det finnes ingen slik maskin du snakker om. Det måtte være en maskin som gjorde om karbondioksid til oksygen.

Anonymkode: 4e4d2...7ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei.

Anonymkode: 4e4d2...7ea

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe deg ørepropper da, og ha døren til soverommet åpen? Da får du luft, og stillhet.

Det bruker jeg (ørepropper) fordi jeg også bor i blokk, og naboen over meg snorker så voldsomt. Det fungerer veldig godt med ørepropper, og jeg vekkes ikke av så mye lyder lenger. Jeg legger meg også før sønnen min som sitter på naborommet. Han snakker med venner på nettet i head-settet sitt hele kvelden, men det hører jeg heller ikke med ørepropper i.

Jeg bruker disse øreproppene.

Skrevet

Naboen røyker ikke hele tiden. Da skal naboen altså røyke 24 timer I døgnet nor som er lite sannsynlig TS 😅

Du får ha vinduet åpent uansett og lukke døren frem til du skal legge deg. Ingen som dauer av røyklukt.

Anonymkode: 6b1a0...ffb

• Liker 1
Skrevet

1. Kjøp ørepropper
2. Ring en eiendomsmegler

Anonymkode: a638c...8fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...