Gå til innhold

Sprø hannhund på grunn av løpetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboens hund har løpetid og hunden min er SPRØ. Uler, prøvde å stikke av for første gang, knurrer helt ut av det blå, går rundt i huset som en hai og er generelt en skikkelig dustebikkje. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, han bryr seg ikke noe om godbiter og mat, og kommandoer hører han ikke lenger. Aller verst er det når jeg må ut av huset for å gjøre ting og han står her og uler, jeg har jo en annen nabo vegg i vegg som ikke er særlig fan av den ulinga. Noen som har noen gode råd? Jeg får ikke tatt han med overalt heller, dessverre.

Anonymkode: f3ca1...68b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrer ham. 

Anonymkode: fcf05...69c

• Liker 7
Skrevet

Kastrer ja

Anonymkode: e2a3b...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kastrer ham. 

Anonymkode: fcf05...69c

Vurderer det. Men han er så usikker fra før, så har hørt at det ikke er særlig lurt. 

Skrevet

Ikke kastrer. Bruk heller tid på  la hunden jobbe. Du må nesten dra bort fra hus/leilighet og jogge, sykle, gå på ski. Jobb med lydigheten på et nøytralt sted. Legg ut et spor i skogen (hvis du har lite snø) Spør noen om lov å legge ut gjenstander i garasjen deres, sånn at hunden kan søke etter de. 

En annen ting er å bekrefte "nei'et" og faktisk korrigere uønsket atferd. For alternativet er jo at naboen tilslutt får nok av ulingen og anmelder deg med hold i naboloven, og tilslutt er det omplassering eller avliving. Du vil i så fall ikke være den første og heller ikke den siste som har gått den runden der. 

• Liker 5
Skrevet

Er det en ung hund som opplever sin første løpetid? 

Uansett - ikke kastrer for det følger som regel med mer negative ting resten av livet enn jobben det tar å lære han å leve med løpetid. 

Aktiviser han - spor, godbitsøk, dra bort og gå tur i ukjent terreng osv. 

• Liker 1
Skrevet
Svisle skrev (9 minutter siden):

Er det en ung hund som opplever sin første løpetid? 

Uansett - ikke kastrer for det følger som regel med mer negative ting resten av livet enn jobben det tar å lære han å leve med løpetid. 

Aktiviser han - spor, godbitsøk, dra bort og gå tur i ukjent terreng osv. 

Han er ikke interessert i godbiter står det...

Anonymkode: 7c779...1cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ett eksempel på aktivitet og dette kan man (eller bør i dette tilfellet) faktisk gjøre ande steder enn hjemme... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis de drar så langt bort at han ikke kjenner lukta, kan det være.

Anonymkode: fcf5a...db6

Skrevet
Troyamin skrev (På 11.1.2023 den 6.16):

Ikke kastrer. Bruk heller tid på  la hunden jobbe. Du må nesten dra bort fra hus/leilighet og jogge, sykle, gå på ski. Jobb med lydigheten på et nøytralt sted. Legg ut et spor i skogen (hvis du har lite snø) Spør noen om lov å legge ut gjenstander i garasjen deres, sånn at hunden kan søke etter de. 

En annen ting er å bekrefte "nei'et" og faktisk korrigere uønsket atferd. For alternativet er jo at naboen tilslutt får nok av ulingen og anmelder deg med hold i naboloven, og tilslutt er det omplassering eller avliving. Du vil i så fall ikke være den første og heller ikke den siste som har gått den runden der. 

Men alt det du nevner vil jo bare aktivisere og avlede hunden mens de er borte. Lukten og ulinga vil jo bare begynne igjen så fort de kommer hjem. Man har faktisk ikke 24 timer i døgnet til rådighet for å leke med hunden sin i ukesvis, mens løpetiden pågår.

Løpetiden til naboens hund vil komme igjen og igjen, to ganger i året, i årevis. Det er like greit å kastrere hannhunden, først som sist. Man får ikke trent vekt så grunnleggende instinkter som går på forplanting uansett.

Anonymkode: 36fee...a0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men alt det du nevner vil jo bare aktivisere og avlede hunden mens de er borte. Lukten og ulinga vil jo bare begynne igjen så fort de kommer hjem. Man har faktisk ikke 24 timer i døgnet til rådighet for å leke med hunden sin i ukesvis, mens løpetiden pågår.

Løpetiden til naboens hund vil komme igjen og igjen, to ganger i året, i årevis. Det er like greit å kastrere hannhunden, først som sist. Man får ikke trent vekt så grunnleggende instinkter som går på forplanting uansett.

Bare det at du tror at kastrering på magisk vis vil gjøre alt perfekt igjen, gjør at det ikke er nødvendig å gå inn i en videre diskusjon med deg...

Har hunder med særdeles høye drifter og klarer å ha disse under kontroll. Bortsett fra nedsatt matlyst. Både jeg og flere med slike hunder, følger "oppskriften" jeg har gitt ts. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 0.30):

Naboens hund har løpetid og hunden min er SPRØ. Uler, prøvde å stikke av for første gang, knurrer helt ut av det blå, går rundt i huset som en hai og er generelt en skikkelig dustebikkje. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, han bryr seg ikke noe om godbiter og mat, og kommandoer hører han ikke lenger. Aller verst er det når jeg må ut av huset for å gjøre ting og han står her og uler, jeg har jo en annen nabo vegg i vegg som ikke er særlig fan av den ulinga. Noen som har noen gode råd? Jeg får ikke tatt han med overalt heller, dessverre.

Det er dessverre en av ulempene med å ha hannhund..... 

Jeg har hannhund selv, men han blir ikke sånn når det er løpetid, så jeg har dessverre ikke så mange gode råd. Annet enn å snakke med dyrlege og evt. vurdere kjemisk kastrering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget er å aktivisere og avlede hunden mye, så den blir god og sliten og får brukt energi.

Da er det lettere å trene ro hjemme, selv med løpetid i nærheten. 

• Nyttig 2
Skrevet

Du kan prøve kjemisk kastrering først om du er usikker på hvordan hunden blir. Det går ut igjen etter 6-12 måneder. Bor man tett på tisper med en hanhund er det ofte best å kastrere. Kan trene hunden så mye man vil, men seksualdriften er sterk og jeg tror ikke det er godt å være hanhund med alle disse duftene rundt når det står på som verst. 

Anonymkode: 15a36...7f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan prøve kjemisk kastrering først om du er usikker på hvordan hunden blir. Det går ut igjen etter 6-12 måneder. Bor man tett på tisper med en hanhund er det ofte best å kastrere. Kan trene hunden så mye man vil, men seksualdriften er sterk og jeg tror ikke det er godt å være hanhund med alle disse duftene rundt når det står på som verst. 

Tull. Dette er individuelt og mye opp til hvordan eier jobber med hundene. Jeg har to hanner og tre tisper, ingen av mine hanner mister hodet når tispene har løpetid. 

Anonymkode: 42c2b...ed3

• Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg bodd i utlandet i mange år, by med tett befolkning og er helt enig med deg faktisk. I det store og hele er kastrering ganske uproblematisk for de fleste, det er få hunder som får problemer i ettertid altså. Men det veier opp for ulempene med å bo tett med andre hunder, det er ALLTID en tispe med løpetid "rett rundt hjørnet". De fleste hannhunder jeg treffer på er kastrerte, noen få er ukastrerte og enkelte av disse er så frustrerte at de knapt kan tas med på tur... en er så frustrert han prøver å voldta ungtispa mi hver gang vi treffer på dem til tross for at hun ikke har løpetid.... 

Anonymkode: 1bc2d...4d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...