Gå til innhold

Legeskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så veldig legeskrekk. Det har blitt være med årene. Gruer meg mange dager i forveien før jeg skal til legen. Selv om det bare er for en liten sjekk av blodtrykk mm. Er ikke redd for sprøyter men får høy puls når jeg ser folk i hvite frakker. Synes selv at jeg er pinglete men klarer ikke å styre det. Vet jo at legene er der for å hjelpe oss og man på den måten skal føle seg ivaretatt men får høy puls, klarer liksom ikke å puste med magen og får litt urofølelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på samme måten, men fikk det mye bedre med kognitiv terapi. Det finnes også veldig god behandling å få for fobi, ikke tar det lang tid heller. Ikke gidd å ha det sånn, gjør noe med det. ❤️

Anonymkode: 8147c...737

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
Rødstrupa skrev (11 timer siden):

Har så veldig legeskrekk. Det har blitt være med årene. Gruer meg mange dager i forveien før jeg skal til legen. Selv om det bare er for en liten sjekk av blodtrykk mm. Er ikke redd for sprøyter men får høy puls når jeg ser folk i hvite frakker. Synes selv at jeg er pinglete men klarer ikke å styre det. Vet jo at legene er der for å hjelpe oss og man på den måten skal føle seg ivaretatt men får høy puls, klarer liksom ikke å puste med magen og får litt urofølelse.

De fleste fastleger bruker ikke hvite frakker men vanlige klær. Du kan bytte til en uten frakk. 

Du er redd for å at noen skal gjøre noe med deg som du ikke har kontroll over. Invadere deg. Selv om det er for å hjelpe så føles det likevel som en invadering. Kanskje har du opplevd noe som barn. Feks blodprøver eller undersøkelser som du måtte enten du ville eller ikke. Og sånn er det: selv om et inngrep/undersøkelse er noe du samtykker til fordi du vet du må for å ikke få det verre, så er det andre som har kontroll over hva som skjer med deg. Har du ikke tillit til at alt vil gå bra og at personen som utfører handlingen ikke vil gjøre feil, så er det emosjonellt sett et kontrolltap. Og for å være helt realistisk: feil skjer, så en slik tillit er vanskelig å ha. 

Skrevet

Folk i hvite frakker var et billedlig uttrykk. Men ja, tap av kontroll og redd for at noe ikke er som det skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...