Gå til innhold

hvilke fond for langsiktig sparing 15-20år ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har 50000 kr liggende på vanlig spar konto, spart til barna. 

hvilke fond anbefaler dere å legge disse penger på? er det beste Global indeks for langsiktig sparing? 

er det verdt å legger alt på et eller feks dele den summe på 3-4 forskjellige fonder? 

tar gjerne imot tips, pengene skall brukes til barnas studier eller egenkapital :)

setter stor pris på tydlige svar 

Anonymkode: d0f63...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, plasser pengene i et globalt indeksfond for langsiktig sparing. Jeg ville ikke fordelt pengene på flere globale indeksfond. Velg et fond med lavt forvaltningshonorar.

Jeg sparer i KLP Aksjeglobal, som har et forvaltningshonorar på 0,10%. Det regnes som relativt lavt. Mannen og jeg sparer felles i DNB global indeks.

Anonymkode: 96b57...eca

Skrevet (endret)

Helt klart indeksfond om du ikke ønsker et bransjeveddelmål. Velg ett produkt eller maks to kanskje. Det bør ikke være et komplekst portefølje.

Her i Norge hadde jeg valgt indeksfond fremfor ETF, men det er bare smak og behag. Er litt mindre styr synes jeg selv om det koster bitte litt mer. Indeksfond er fremdeles veldig rimelige i forhold til aktive fond.

Velger du en global indeks så er det ofte mye USA. Det kan være spennende å motvirke det ved å overvekte f.eks. Norden eller Europa i en 80% global og 20% Norden/Europa portefølje. Ellers er jo overvekt mot fremvoksende markeder med 70% global og 30% fremvoksende en klassiker.

happy investering ;) !

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (51 minutter siden):

Helt klart indeksfond om du ikke ønsker et bransjeveddelmål. Velg ett produkt eller maks to kanskje. Det bør ikke være et komplekst portefølje.

Her i Norge hadde jeg valgt indeksfond fremfor ETF, men det er bare smak og behag. Er litt mindre styr synes jeg selv om det koster bitte litt mer. Indeksfond er fremdeles veldig rimelige i forhold til aktive fond.

Velger du en global indeks så er det ofte mye USA. Det kan være spennende å motvirke det ved å overvekte f.eks. Norden eller Europa i en 80% global og 20% Norden/Europa portefølje. Ellers er jo overvekt mot fremvoksende markeder med 70% global og 30% fremvoksende en klassiker.

happy investering ;) !

VT, VTI og SPY, ETF-ene er alle indeksfond.

Anonymkode: 7beb1...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...