Gå til innhold

Hvor fremtidsrettet er egentlig ux-design?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg evt forvente i lønn med en bachelor contra en master? 

Anonymkode: 09b29...cbd

Skrevet

Er ikke så mye forskjell på master og bachelor. Avhengig av lokasjon (Oslo eller ikke Oslo), erfaring og portefølje, så hadde jeg forventet mellom 500-600k.

Men det avhenger veldig på porteføljen og erfaring du har. Internships, sommerjobber og deltidsjobber gir mye pluss. Samme gjør en god portefølje.

Rene designbyråer og mediebyråer betaler dårligst. Konsulentselskap og in-house tech selskap betaler best.

Anonymkode: 25e08...e0c

Skrevet

Har drevet med rekruttering nyutdannede UX-designere i flere år, og ser egentlig ikke så mye på om de har bachelor eller master. Men ofte får en med master bedre betalt rett og slett fordi de studerer flere år og dermed har flere sjanser for flere internships og bedre prosjekter i porteføljen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilke studieprogram vil dere da anbefale? Har sett på "medie og interaksjonsdesign" på UIB, "Informatikk: design, bruk og interaksjon" på UIO, og "industriell design" på NTNU.

Skrevet

Alle de er ok valg, men hvis jeg skulle ha valgt en av dem så hadde det blitt NTNU. De legger mye mer fokus på å bygge portefølje, samarbeid med ekte bedrifter og å skaffe seg internships og ekte arbeidserfaring enn de to andre studiestedene.

Skrevet

OK takk for svar! Jeg har også sett litt på siviløkonomi. Hva vil være lurest for meg å velge med tanke på både fremtid og lønn?

Skrevet
16 hours ago, Anonym7654 said:

OK takk for svar! Jeg har også sett litt på siviløkonomi. Hva vil være lurest for meg å velge med tanke på både fremtid og lønn?

Kan veldig lite om siviløkonomi, så aner ikke. Føler meg ikke spesielt truet som en UX designer nå, men hadde nok vært mer bekymret dersom jeg spesialiserte meg på UX writing og lignende, med tanke på hvor god AI som ChatGPT er på skriving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...