Gå til innhold

Hvordan klare å fortsette å jobbe et sted hvor den faste stillingen man har søkt på går til en kollega? Jeg klarer bare ikke 😕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg som en taper. Jeg er bitter. Jeg har mistet motivasjonen. Og jeg tenker "ok, hvis dere valgte henne og ikke meg, eller noen andre som har søkt på stillingen, da kan hun bare gjøre alle oppgavene, siden hun er så mye bedre, jeg gidder ikke mer". 

Noen som har vært i en slik situasjon? 

Anonymkode: 039f1...e93

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Jeg tror jeg snart befinner meg i en slik situasjon, og da sier jeg opp. Prinsippsak. 

Anonymkode: 3d959...9e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Thats life. Det var dritt, men sånn er det. Denne gangen var du toppvalget. Så kan du bruke denne erfaringen til å forbedre deg, og spør om innspill av leder til felter du kan gjøre endring osv. eller du kan ta den dårlige veien å leve i skuffelsen, og gjøre en dårligere jobb, men da vil ingen ha deg der tilslutt.

altså, ta deg sammen 

Anonymkode: d9287...af6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja. Jeg tror jeg snart befinner meg i en slik situasjon, og da sier jeg opp. Prinsippsak. 

Anonymkode: 3d959...9e9

Jeg føler det samme

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Thats life. Det var dritt, men sånn er det. Denne gangen var du toppvalget. Så kan du bruke denne erfaringen til å forbedre deg, og spør om innspill av leder til felter du kan gjøre endring osv. eller du kan ta den dårlige veien å leve i skuffelsen, og gjøre en dårligere jobb, men da vil ingen ha deg der tilslutt.

altså, ta deg sammen 

Anonymkode: d9287...af6

Jeg kan bytte jobb og finne noen som ikke nedprioriterer meg 

• Liker 2
Skrevet

grip sjansen til å spørre hvorfor hun ble valgt og ikke du. Så vet du hva du kan jobbe med å forbedre/endre/utvikle 

Anonymkode: 14a64...48f

• Liker 11
Skrevet

Men om du hadde fått jobben, så hadde det vært greit? 

Skulle alle de andre som også søkte sluttet da, sånn som du snakker om nå? 

Anonymkode: 45c1c...5ff

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

grip sjansen til å spørre hvorfor hun ble valgt og ikke du. Så vet du hva du kan jobbe med å forbedre/endre/utvikle 

Anonymkode: 14a64...48f

De kommer jo ALDRI til å være helt ærlige 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om du hadde fått jobben, så hadde det vært greit? 

Skulle alle de andre som også søkte sluttet da, sånn som du snakker om nå? 

Anonymkode: 45c1c...5ff

Folk er jo forskjellige. Noen er dårlige tapere og noen ville kanskje sagt "whatever". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg føler meg som en taper. Jeg er bitter. Jeg har mistet motivasjonen. Og jeg tenker "ok, hvis dere valgte henne og ikke meg, eller noen andre som har søkt på stillingen, da kan hun bare gjøre alle oppgavene, siden hun er så mye bedre, jeg gidder ikke mer". 

Du står helt fritt til å si opp og finne en annen jobb. Det du ikke står fritt til - siden du tydeligvis fortsatt har en stilling i bedriften - er å demonstrere og «straffe» kollegaen din og arbeidsgiver ved å la være å gjøre arbeidsoppgavene dine fordi du er snurt for at noen andre fikk jobben du ville ha.

Hadde du selv syns at slik pubertal oppførsel var greit hvis det var du og ikke kollegaen din som fikk den faste jobben?

Hvis ja, så tenker jeg at arbeidsplassen din tok riktig avgjørelse vedrørende hvem stillingen gikk til. 

Anonymkode: a5adf...72c

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du står helt fritt til å si opp og finne en annen jobb. Det du ikke står fritt til - siden du tydeligvis fortsatt har en stilling i bedriften - er å demonstrere og «straffe» kollegaen din og arbeidsgiver ved å la være å gjøre arbeidsoppgavene dine fordi du er snurt for at noen andre fikk jobben du ville ha.

Hadde du selv syns at slik pubertal oppførsel var greit hvis det var du og ikke kollegaen din som fikk den faste jobben?

Hvis ja, så tenker jeg at arbeidsplassen din tok riktig avgjørelse vedrørende hvem stillingen gikk til. 

Jeg ville hatt forståelse for det, absolutt. Det heter empati. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Empati er vel ikke det du skal hyle høyest om siden du skriver at du vurderer å dumpe all jobben din på kollega for å straffe både hen og bedriften for at du ikke ble valgt. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler også om å oppføre seg som voksen, og faktisk forstå at du ikke alltid får det som du vil her i livet. Det betyr at man ikke skal droppe alt av ansvar og forpliktelser som et motsvar.

Fortsett å gjør jobben grundig og godt. Sliter TS med en følelse av urettferdighet og mistet motivasjon, bytt jobb.

Endret av Turtellure12
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Empati er vel ikke det du skal hyle høyest om siden du skriver at du vurderer å dumpe all jobben din på kollega for å straffe både hen og bedriften for at du ikke ble valgt. 

Jeg vurderer det ikke. Det må være min første reaksjon. Sjokk, sinne, noe sånt 

Skrevet

Prinsesse syndrom, vil få alt selv om andre helt klart er bedre kvalifisert til jobben. Når du ikke får det du vil ha trasser du og ødelegger for alle andre. Skjønner godt hvorfor noen andre fikk stillingen og ikke deg 🤷‍♀️

Anonymkode: 13612...104

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært i den situasjonen, men der jeg var den som fikk jobben fremfor en kollega.

Hva kan man si, det er bare slik livet er. Har de 1 stilling, så har de 1 stilling. Og da må 1 person velges.

I min situasjon var det absolutt ikke spørsmål om at den andre personen var god nok, for det er de. Virkelig en fantastisk person som står på, og jobber kjempe godt. Men jeg hadde hakket mer erfaring i forhold til akkurat slik stillingen ble lyst ut og da fikk jeg den. På mange måter vil jeg si at den andre personen er bedre enn meg, men akkurat i forhold til stillingen stilte jeg sterkere. Og jeg fikk jobben.

Man bør ikke alltid se negativt på en slik situasjon. For man kan virkelig være kjempe rett for en stilling, men så er det en annen som rett og slett er hakket mer rett for den. Det betyr ikke at man ikke duger, men at man mangler det lille ekstra som den andre har.

Selvsagt er det også situasjoner der personen som ikke får stillingen også ikke duger i det hele tatt. Men jeg vil si at de fleste som er i en slik situasjon bør vite om det selv, da det ofte er ganske tydelig.

Vi har hatt en lignende situasjon her jeg jobber for det også. Der to søkere; den ene fantastisk, gjør alltid alt og mer enn alt også. Mens den andre gjør absolutt minimum, og gjør ikke noe før de blir spurt om det eller får beskjed om det. Selv om person 2 her hadde vært i jobben lengre, var det ikke spørsmål om hvem som skulle få lov til å en fast stilling når det ble tilgjengelig.

Anonymkode: 30634...077

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt forslag; bit sammem tennene og søk på alt du kan av andre jobber. Og ikke si noe om dette på intervju, bitterheten kommer til å skinne gjennom og så lurer de på om det var med god grunn du ble valgt bort.

Dette suger, men du finner en utvei.

• Liker 3
Skrevet

De kommer jo ALDRI til å være helt ærlige 

Da har du dårlige ledere. Her ansetter vi stadig internt i nye stillinger og de som ikke får jobben, og ønsker en grunn får alltid forbedringspunkter og oppfordring til å jobbe med det videre til neste «forfremmelsesrunde».

Anonymkode: 7159b...9d4

• Liker 2
Skrevet

Vel du kan ikke vinne hver gang, sånn er livet. Men det er ikke grunn til å grave seg ned av den grunn, da kommer du aldri videre i livet. Skjønner du blir skuffet, det ville jo alle blitt.

Det er garantert ikke siste gang du opplever dette så du må bare lære deg å takle det.
Vær helder gla på din kollegas vegne, så du ikke kommer ut som taperen som ble sur å slutta.
Det er jo litt flaut det også..

Anonymkode: c0523...8c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husket da jeg jobbet I butikk så kjempet tre av oss to 50% stillinger. 50% er jo så lite, men vi alle hadde vel 20%. Vi hadde interne intervjuer. Var så skuffende da jeg ikke fikk noe. Sjefen sa bare at "ja nå vil jeg ikke at du skal miste motivasjonen". Endte om at jeg hadde søkt på studier jeg kom inn på, og da sa jeg opp 😀  Søk ny jobb TS. 

Anonymkode: 04949...649

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...