AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Baby er nå 9 mnd og sovner stort sett greit i senge sin På kvelden. Noen ganger må jeg ta henne opp et par ganger, ellers bare stryker jeg på henne/sitter ved siden av. Men hun våkner igjen etter 10-30 minutter, og er da vanskelig å roe. Ender ofte med å ta henne opp i sengen/gi pupp. Det er vel kanskje også her problemet ligger. Uansett - hun sovner igjen og fortsetter å våkne hyppig. Sover stort sett litt lengere strekker etter jeg legger meg - 1-2 timer. Vi samsover. Noen som har noen råd? Eventuelt noen som har hatt det slik og sluttet med nattamming, og opplevd bedring? Forstår at det sikkert ikke hjelper at jeg tar henne opp/ammer - men skrikekur er uaktuelt. For å få ryddet og gjort klart til dagen etter er det også dumt å måtte være oppe på rommet hele kvelden, tyr derfor ofte til denne løsningen slik at jeg får ordnet litt til frem til hun våkner neste gang. På dagtid sover hun i vognen, sovner raskt av seg selv og sover 50 min-2 timer. syntes hun våkner så veldig hyppig på kvelden - og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: ea9ed...ef3
Klikker83 Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Sikkert ikke det svaret du ønsker, men min erfaring er at noe skriking må til for å oppnå endring. Har selv et barn som har holdt på akkurat samme måte. Våknet hver 1-2 time gjennom natten for så å sovne ved puppen igjen. Tilslutt var jeg utslitt. Det løste seg her ved en kombinasjon av å gi et måltid mme på kvelden, å ikke ta ungen opp av sengen på definerte tidspunkt(tar hun IKKE opp mellom 24-5), bruk av smokk, standhaftighet fra meg og endel skriking et par netter. Nå sover hun 4-6 timer i strekk om natten. Hun er 7 mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Klikker83 skrev (2 timer siden): Sikkert ikke det svaret du ønsker, men min erfaring er at noe skriking må til for å oppnå endring. Har selv et barn som har holdt på akkurat samme måte. Våknet hver 1-2 time gjennom natten for så å sovne ved puppen igjen. Tilslutt var jeg utslitt. Det løste seg her ved en kombinasjon av å gi et måltid mme på kvelden, å ikke ta ungen opp av sengen på definerte tidspunkt(tar hun IKKE opp mellom 24-5), bruk av smokk, standhaftighet fra meg og endel skriking et par netter. Nå sover hun 4-6 timer i strekk om natten. Hun er 7 mnd. Takk for svar. Det at hun våkner etter 1-2 timer på natten er greit nok så lenge vi samsover. Men kveldene, når hun bare sover 10-30 min, kan jo ikke være særlig god kvalitet på søvnen, og jeg blir jo gal av å bruke hele kvelden på å få henne til å sove. Får barnet ditt mat på natten/kvelden utenom den tiden du ikke tar henne opp, eller er siste måltid før hun legges for kvelden?😊 Anonymkode: ea9ed...ef3
Klikker83 Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Hun får et måltid ca kl 19. Da ammer jeg henne. Mellom 21 og 23 våkner hun igjen og da får hun mme. Hender hun våkner 20-30 minutter etter hun har lagt første gang, da får hun smokk uansett hvor irritert hun blir over det. Hovedessensen er egentlig at jeg ikke tar henne opp når jeg vet at hun umulig kan være sulten. Det høres ut som barnet ditt våkner i overgangen mellom søvnfaser(uten at jeg er noen ekspert, men har lest endel om det i perioden min var lik), og det høres ut som om hun har blitt avhengig av deg som hjelp til å sovne igjen. Det er ikke den enkleste saken i verden å bryte dette mønsteret og det er her jeg tenker det er vanskelig å komme unna litt skriking når hun er vant til å bli ammet i søvn igjen. Min skreik i toppen 15 min før hun innså at hun ikke fikk komme opp og da tok hun smokken og sovnet etter litt surving. Jeg har nok vært "heldig" med at min ikke gråt så lenge. Da var det lettere å være streng på det. Og belønningen var bedre rutiner og mer søvn for både baby og meg. Jeg skjønner jo at det er vanskelig, det er jo ingen som liker å høre babyen sin gråte. Poenget er ikke at jeg mener du skal kutte ut nattammingen, men at du må gjøre det kjedelig for henne å våkne så hyppig rett etter amming. Hvis du klarer å bryte dette mønsteret på kvelden tror jeg det vil bli lettere på natten også. Masse lykke til! Håper det går seg til! Endret 11. januar 2023 av Klikker83
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Klikker83 skrev (1 time siden): Hun får et måltid ca kl 19. Da ammer jeg henne. Mellom 21 og 23 våkner hun igjen og da får hun mme. Hender hun våkner 20-30 minutter etter hun har lagt første gang, da får hun smokk uansett hvor irritert hun blir over det. Hovedessensen er egentlig at jeg ikke tar henne opp når jeg vet at hun umulig kan være sulten. Det høres ut som barnet ditt våkner i overgangen mellom søvnfaser(uten at jeg er noen ekspert, men har lest endel om det i perioden min var lik), og det høres ut som om hun har blitt avhengig av deg som hjelp til å sovne igjen. Det er ikke den enkleste saken i verden å bryte dette mønsteret og det er her jeg tenker det er vanskelig å komme unna litt skriking når hun er vant til å bli ammet i søvn igjen. Min skreik i toppen 15 min før hun innså at hun ikke fikk komme opp og da tok hun smokken og sovnet etter litt surving. Jeg har nok vært "heldig" med at min ikke gråt så lenge. Da var det lettere å være streng på det. Og belønningen var bedre rutiner og mer søvn for både baby og meg. Jeg skjønner jo at det er vanskelig, det er jo ingen som liker å høre babyen sin gråte. Poenget er ikke at jeg mener du skal kutte ut nattammingen, men at du må gjøre det kjedelig for henne å våkne så hyppig rett etter amming. Hvis du klarer å bryte dette mønsteret på kvelden tror jeg det vil bli lettere på natten også. Masse lykke til! Håper det går seg til! Takk for svar:) Jeg forstår absolutt hva du mener. Nattammingen har jeg tenkt til å slutte med innen kort tid uansett, så jeg håper jo at dette kan hjelpe betraktelig. Da vil det jo heller ikke være aktuelt å amme henne i søvn igjen. Anonymkode: ea9ed...ef3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Kan pappa trå til? Anonymkode: fff5f...24b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Klikker83 skrev (6 timer siden): Det høres ut som barnet ditt våkner i overgangen mellom søvnfaser(uten at jeg er noen ekspert, men har lest endel om det i perioden min var lik), og det høres ut som om hun har blitt avhengig av deg som hjelp til å sovne igjen. Det er ikke den enkleste saken i verden å bryte dette mønsteret og det er her jeg tenker det er vanskelig å komme unna litt skriking når hun er vant til å bli ammet i søvn igjen. Helt enig i dette. Jeg har hatt denne utfordringen med begge mine 2 barn, og ble en tøff overgang for oss begge å bryte dette mønsteret. Med førstemann gikk jeg hardt ut etter at vi begge var på felgen fordi han aldri sov mer enn 30-60 min både dag og natt. Samsov og ble ammet i søvn hele natta gjennom. 10 mnd gammel fikk han eget rom. Jeg ammet han for kvelden også var det null mat før morgenkvisten igjen. Natt 1 og 2 var et rent helvette. Han skrek, jeg tok han opp og trøstet til han var rolig, la han ned igjen i sengen og gjentok til han faktisk sovnet av seg selv i sengen. Natt nr 3 sov han i 12 timer i strekk og har sovet godt siden. med nr 2 ble det en mellomting en stund hvor jeg bysset litt (hun var også yngre når hun fikk eget rom). Da noe det ikke fullt så tøft for henne, men til gjengjeld så fortsatte hun å våkne på natt og trengte hjelp til å sovne igjen. Slik er det fortsatt og hun er snart 3 år. Anonymkode: fd692...cea 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Klikker83 skrev (13 timer siden): Hun får et måltid ca kl 19. Da ammer jeg henne. Mellom 21 og 23 våkner hun igjen og da får hun mme. Hender hun våkner 20-30 minutter etter hun har lagt første gang, da får hun smokk uansett hvor irritert hun blir over det. Hovedessensen er egentlig at jeg ikke tar henne opp når jeg vet at hun umulig kan være sulten. Det høres ut som barnet ditt våkner i overgangen mellom søvnfaser(uten at jeg er noen ekspert, men har lest endel om det i perioden min var lik), og det høres ut som om hun har blitt avhengig av deg som hjelp til å sovne igjen. Det er ikke den enkleste saken i verden å bryte dette mønsteret og det er her jeg tenker det er vanskelig å komme unna litt skriking når hun er vant til å bli ammet i søvn igjen. Min skreik i toppen 15 min før hun innså at hun ikke fikk komme opp og da tok hun smokken og sovnet etter litt surving. Jeg har nok vært "heldig" med at min ikke gråt så lenge. Da var det lettere å være streng på det. Og belønningen var bedre rutiner og mer søvn for både baby og meg. Jeg skjønner jo at det er vanskelig, det er jo ingen som liker å høre babyen sin gråte. Poenget er ikke at jeg mener du skal kutte ut nattammingen, men at du må gjøre det kjedelig for henne å våkne så hyppig rett etter amming. Hvis du klarer å bryte dette mønsteret på kvelden tror jeg det vil bli lettere på natten også. Masse lykke til! Håper det går seg til! Om det er snakk om 15 min surving kan vel de fleste stå i det. Her er det opp til 4 timer hylskrik, evt skriking til han er så våken at det hvertfall er 100% umulig å få noe søvn. Da er det bare å stå opp og leke. Holder på å klikke for meg. Har seriøst lyst til å operere vekk puppene. Ingenting annet enn de forb**** puppene funker. Anonymkode: 2f0ee...362 1
Klikker83 Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Om det er snakk om 15 min surving kan vel de fleste stå i det. Her er det opp til 4 timer hylskrik, evt skriking til han er så våken at det hvertfall er 100% umulig å få noe søvn. Da er det bare å stå opp og leke. Holder på å klikke for meg. Har seriøst lyst til å operere vekk puppene. Ingenting annet enn de forb**** puppene funker. Anonymkode: 2f0ee...362 Jeg har full forståelse for det. Grunnen til at jeg vet at jeg nå har vært litt heldig er at jeg har hatt en sånn som du har nå også. Det var mitt første barn og jeg lå faktisk inne på rommet hennes i timesvis for å få henne til å sove. Sånn holdt det på i flere år for når puppen var over var hun fremdeles vant til at jeg satt inne på rommet hennes til hun sovnet. Holdte på å bli sprø. I dag tror jeg faktisk jeg ville kjørt Ferbers metode i det tilfellet for jeg hadde ikke orket det en gang til. Men jeg har full forståelse for at mange ikke er komfortable med det. Man må gjøre det man selv synes er best. Uansett har du virkelig min fulle sympati! Endret 11. januar 2023 av Klikker83
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Skrevet 14. januar 2023 TS her - tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering. Jeg sluttet med nattamming for 3 dager siden, hun har gått fra å våkne 10 ganger ++ hver natt, og ikke ville ligge i egen seng, til å nå sove i egen seng hele natten, våkner 2-3 ganger fra jeg legger henne klokken 19 til det er morgen rundt 6, noen av gangene har hun bare laget litt lyd, snudd seg rundt og sovet videre. Andre ganger har jeg gitt sutten og kanskje strøket litt på henne, så har hun sovet videre. Det var litt trist for henne første natten, da gråt hun litt (jeg tok henne selvsagt opp da), men etter det har det ikke vært noen tårer, bare enkelte klagelyder. Å slutte med nattammingen har gått mye bedre enn forventet, og har virkelig gjort underverker for søvnen. Nå skal jeg være forsiktig med å juble for tidlig, men hun har altså holdt på å våkne så hyppig i månedsvis, så jeg tørr håpe at det var ammingen som skulle til!❤️ Anonymkode: ea9ed...ef3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå