Gå til innhold

Baby, 2 åring og gressenke. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jeg er gravid i uke 12, og har en 2 åring fra før. Barnet er nærmere 3 år når babyen blir født.

Jeg er veldig spent på hvordan ting kommer til å gå videre nå. Har vært ganske j**** nå med å være konstant trøtt, kvalm og i tilegg jobbe 100% med barn fra før. Jobber heldigvis turnus så har fått noen fridager mens barnet har vært i barnehagen. Nå begynner formen og bli bedre så satser på det går greit til kroppen blir tung og vond😅 Noen tips til denne fasen? 

Er også veldig spent på hvordan det kommer til å bli å ha en baby i tilegg til en 3 åring når jeg er alene. Blir babyen slik første var forstår jeg ikke hvordan det skal gå. Skulle ligge oppå meg konstant og sov ikke i vogna de første mnd. Men da hadde jeg jo all verdens tid til å ligge i sofaen med puppen ute, det blir verre med det nå😅

Har både foreldre og svigerforeldre som gjerne stiller opp og hjelper, men de er jo i full jobb selv så er jo begrenset hvor mye jeg kan lene meg på de. 

Jeg er ute etter erfaringer og gode tips og triks for å få hverdagen til å bli enklest mulig😊 Jeg vet godt at det finnes alenemødre med flere barn som er helt alene, og jeg søker ikke etter sympati eller klager over situasjonen altså. Før noen går til angrep😅 

Anonymkode: 2310b...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme båt. Planlegger å fylle fryseren med middag i porsjonspakker så jeg slipper å lage så mye mat til meg selv og frøken på 2,5.

Være mye flinkere til å sende bort 2-åringen til besteforeldre. 

Anonymkode: d5694...26f

Skrevet

Her kommer lillebror i helga Og storebror er 11 mnd. Samboer jobber offshore 2-4 såååh lurer på hvordan det kommer til å gå 🫠

Anonymkode: c6403...3e0

Skrevet

Dette er nok ganske individuelt. Og den viktigste erfaringen jeg har må være at en finner sine løsninger. Her har det vært noe som funket bra i noen uker, og så skjedde det endringer, f.eks. i søvnen til et av barna, og så virket ikke det ikke mer. Men så løste det seg på en ny måte. 

Det var etter at den yngste var født. Når det gjelder svangerskapet, og særlig mot slutten, vil vel rådet være å få hjelp der du kan. Vi har ikke besteforeldre i nærheten, og min manns siste skift før termin byttet han bort, ved å jobbe det inn tidligere. Det var helt nødvendig, jeg hadde maserier stadig vekk og kom meg nesten ikke opp av gulvet igjen, helt bokstavelig talt, om jeg hadde satt meg ned sammen med den eldste. 

Babytiden til den yngste gikk bedre enn jeg hadde sett for meg. Middager i fryseren støtter jeg. Samt at f.eks. havregrøt eller eggerøre og rundstykker godt kan være middag på de trøtteste dagene. Bæretøy var veldig nyttig, selv om det til tider gjorde at den eldste (1,5 år da babyen kom) ble sjalu, så det hendte jeg gikk rundt med en på magen og en på ryggen. Å finne ting alle tre kan gjøre sammen, selv om babyen bare "henger på" i starten. Vi leste mye, med babyen på puppen og den eldste på fanget, fant en krøkkete sittemåte som funket etter hvert. Og så var vi mye ute da været ble varmere, for det elsket den eldste, og da godtok hun at bare babyen var inntil meg i bæresjalet mens hun og jeg utforsket verden. 

Anonymkode: 9536b...3e1

Skrevet

Det er noe med det… når man må så går det. Jeg skjønner ikke hvordan jeg overlevde første månedene med førstemann, men jeg hadde ikke noe valg og da gikk det så klart. Hadde behov for psykolog etterpå, for knekken kommer når ting roer seg og man får kjenne på hva man har vært gjennom.

Det blir nok tøft og slitsomt, men du får det til! Ikke lag høye krav til deg selv så skal du nok se at det blir greit. 

Anonymkode: 5b43e...35c

Skrevet

Var i samme situasjon selv. Men hadde INGEN familie eller nære venner som kunne hjelpe til. Jeg måtte bare stå i det. Bodde den gangen i utlandet og hadde heller knapt svangerskapspermisjon så jeg var ute i jobb etter 3-4 måneder. Jobbet bare få timer på morgenen og eldste var i barnehagen mens minstemann kunne jeg ha med på jobb i bæresjal.

Det er nok veldig individuelt, men når jeg tenker tilbake så hadde jeg kanskje ønsket at:

- Fryseren var full av mat jeg kunne ta opp kvelden i forveien (hvor pappaen hjalp til å preppe hver søndag for eks)

-Jeg hadde handlet stort når mannen var hjemme så det var nok av basisvarer som egg, mel, melk (nøttemelker holder seg jo over et år), smør (som også kan fryses).

-at jeg sov og la meg ned når begge barna hvilte/sov/så på tv/ammet. 

-Leide inn vaskehjelp en gang i ny og ne

-At jeg preppet ting i forkant så det ikke kom stress som for eks tomt for Bensin/batteri på bilen, spylervæske, vann og frukt i bilen (for eks noen flasker vann og bananer og nøtter eller noe)

Jeg hadde MYE stress på den tiden. Prøv å unngå det. Fiks alt i forkant så ingenting skjærer seg osv. Vet hvem du skal ringe om det og det skjer. Lag liste med telefonnr for eks. Ikke sløs bort tiden på å scrolle.

Du fikser det, vi kvinner har uante evner!

Skrevet

Kudos til dere, her krevde jeg rett og slett at mannen fikk ny jobb før vi fikk en til 😬 samt at vi ventet til minste ble 4 år og mye mer selvstendig. Ikke at sistnevnte er en løsning for TS, men 😊

Lykke til 🙏🏻

Anonymkode: 63df4...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...