Gå til innhold

Setter du pris på maten samboeren lager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde laget vårruller,og samboer sier "Ehm ja, disse var jo helt grei. Ganske bløte da men", mens han pirker i maten og ikke spiser. 

Jeg sier jeg synes nesten det er litt uhøflig når jeg har stått å laget...? Eller er jeg tar? Jeg sa til han at jeg synes det var lite hyggelig, han skjønte ikke greia.

Anonymkode: ff5f1...4ff

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Noe setter jeg veldig pris på og skryter veldig. Noe er ganske kjipt og da kommer jeg med minst mulig tilbakemeldinger 😅 innimellom kommer jeg med forsiktige forslag av typen "kanskje vi kan prøve å gjøre det på denne måten neste gang?" Eller"jeg tror jeg ville ha foretrukket hvis vi stekte det mindre/krydret mer e.l. neste gang" Hvis man aldri gir ærlig tilbakemelding så vil det jo ikke bedre seg heller. Men jeg er egentlig mer kritisk til ting jeg lager selv. Dvs at jeg snakker om hva jeg vil gjøre bedre neste gang jeg lager maten. 

Anonymkode: 6b068...12c

• Liker 1
Skrevet

Konstruktiv kritikk er greit. (F.eks. Neste gang kan du kanskje bruke litt mindre chili, for dette ble litt for sterkt for meg.)

Men klaging og syting er ikke greit. Synes kommentaren om at vårrullene var litt bløte er syting og klaging. Om han ikke er fornøyd med maten så kan han heller lage den selv. 

Anonymkode: dfe35...b30

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Han suger på å lage mat, men så lenge det er spiselig spiser jeg det meste for å slippe å lage selv.

Anonymkode: e059f...91e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både og. Noe setter jeg veldig pris på og skryter veldig. Noe er ganske kjipt og da kommer jeg med minst mulig tilbakemeldinger 😅 innimellom kommer jeg med forsiktige forslag av typen "kanskje vi kan prøve å gjøre det på denne måten neste gang?" Eller"jeg tror jeg ville ha foretrukket hvis vi stekte det mindre/krydret mer e.l. neste gang" Hvis man aldri gir ærlig tilbakemelding så vil det jo ikke bedre seg heller. Men jeg er egentlig mer kritisk til ting jeg lager selv. Dvs at jeg snakker om hva jeg vil gjøre bedre neste gang jeg lager maten. 

Jo. Og jeg takker alltid for at han lagde mat og passer på å ikke virke frekk eller misfornøyd. Det er jo ikke all mat som ender opp fantastisk og alle liker ikke alt på samme måte og det er helt ok! Jeg og samboeren foretrekker noen retter laget på forskjellig måte og da bytter vi på hvordan vi lager det. Egentlig så bare snakker vi ganske åpent om hva vi liker så begge får det de vil ha mest mulig av tiden.

• Liker 2
Skrevet

Haha, kjenner meg igjen. Ingen tryllekunstner på kjøkkenet. Har hatt noen mindre spiselige middager der samboer ikke er særlig imponert. Det er frustrerende når jeg jo faktisk prøver og gjør en innsats! Selv mener jeg at jeg burde få 6-er for forsøket

Men jeg skjønner han godt. Det er jo ikke digg å spise overkokt pasta, ihjelstekt kylling eller for lite stekt laks 💁‍♀️💁‍♀️ vi øver på tålmodighet begge to. 

Anonymkode: ac7ec...f12

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konstruktiv kritikk er greit. (F.eks. Neste gang kan du kanskje bruke litt mindre chili, for dette ble litt for sterkt for meg.)

Men klaging og syting er ikke greit. Synes kommentaren om at vårrullene var litt bløte er syting og klaging. Om han ikke er fornøyd med maten så kan han heller lage den selv. 

Anonymkode: dfe35...b30

Ja kjente jeg ble dritskuffa

Får ikke akkurat mer lyst på han etter den kommentaren... 

• Liker 1
Skrevet

Haha, kjenner meg igjen. Ingen tryllekunstner på kjøkkenet. Har hatt noen mindre spiselige middager der samboer ikke er særlig imponert. Det er frustrerende når jeg jo faktisk prøver og gjør en innsats! Selv mener jeg at jeg burde få 6-er for forsøket

Men jeg skjønner han godt. Det er jo ikke digg å spise overkokt pasta, ihjelstekt kylling eller for lite stekt laks 💁‍♀️💁‍♀️ vi øver på tålmodighet begge to. 

Anonymkode: ac7ec...f12

Nei, men nå var dette vanlige vårruller lagd i airfryer. Ikke noe ihelkokt, for lite stekt laks eller overkokt pasta...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min mann gir meg konstruktiv kritikk når jeg lager mat til han og jeg gir kan konstruktiv kritikk når han lager mat til meg. Men vi begge setter også stor pris på at den andre lager mat å spiser opp med mindre jeg eller han har prøvd på noe nytt som smaker helt blæ 😅

Skrevet

Nei, men nå var dette vanlige vårruller lagd i airfryer. Ikke noe ihelkokt, for lite stekt laks eller overkokt pasta...

Kanskje airfryer ikke egnet seg for å få sprø vårruller da? Det er jo ikke din feil. Da har dere prøvd det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager middag stort sett hver dag. Det skal mye til for at alt er like godt hver dag. Samboer er ærlig og sier det om han ikke liker det. Men det er ganske sjeldent. 

Anonymkode: 8dcef...ba8

Skrevet

Ta et matkurs sammen da vel😃

Kanskje dere blir hekta og kan lage middag sammen eller annen hver uke.

Skrevet

Tenker at det må man tåle.

Anonymkode: c5d8f...65c

• Liker 2
Skrevet

VI er alltid ærlige med hverandre, på en høflig måte. Det går begge veier, og jeg føler det er bedre enn at man lager det samme en gang til. 

Anonymkode: 23824...b4e

• Liker 2
Skrevet

Tenker at det må man tåle.

Ja, men når man har stått en stund så er det irriterende å bare få negative kommentarer, og ikke så mye som en "men snilt at du lagde mat"?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ps. Men vi er konstruktive.

Om vårrullene hadde kommet soggy ut av airfryer ville vi vært helt spesifike;

For kort tid, eller for lav varme? Prøve en annen oppskrift neste gang, mulig for lite av det, for mye av det? 

Anonymkode: 23824...b4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men når man har stått en stund så er det irriterende å bare få negative kommentarer, og ikke så mye som en "men snilt at du lagde mat"?

Kjedelig hvis man er relativt «nyforelska», ellers mener jeg fortsatt at man bør tåle det…

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at det ikke var så trivelig, men det ville jo vært kjipt å spise ekkel mat i 30 år fordi man av høflighet sa at maten var fantastisk når den ikke var det 🙈

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde laget vårruller,og samboer sier "Ehm ja, disse var jo helt grei. Ganske bløte da men", mens han pirker i maten og ikke spiser. 

Jeg sier jeg synes nesten det er litt uhøflig når jeg har stått å laget...? Eller er jeg tar? Jeg sa til han at jeg synes det var lite hyggelig, han skjønte ikke greia.

Er det bedre med en falsk venn, enn en åpen fiende?

Som kokk, så forventer man ikke skryt på tidsbruken, men på smaken av maten. Så om du forventer hallelujastemning fordi du har brukt lang tid på maten, så er det feil forventing.

Anonymkode: fd5a3...2f5

• Liker 1
Skrevet

Han takker for maten selv de dagene jeg kjøper grandiosa på tur hjem fra jobb 😅 

Anonymkode: 7a62e...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...