AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Del Skrevet 10. januar 2023 Hei, jeg er 25 år og har ikke fullført vgs. Jeg vil gå tilbake til skole, og har tenkt mye på valg enten elektro, eller bygg. Jeg vil helst gå for elektro. Jeg vet ikke hvor man skal starte? Jeg vurderer å ta kontakt med voksenopplæring men på nettsiden deres, så står det bare helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider, logistikkfaget osv. Jeg er litt usikker på om å kontakte bedrifter siden jeg har lite erfaring og ingen kunnskap om elektro. Noen tips? Anonymkode: e554e...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Del Skrevet 10. januar 2023 Dette står det ihvertfall her https://www.vestlandfylke.no/utdanning-og-karriere/voksen/fagtilbodet-VO/ Antar de fleste fylker har slikt tilbud. Det er vel generell studiekompetanse som er startstreken for deg. Anonymkode: 640b4...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Del Skrevet 10. januar 2023 Du kan kontakte elektro bedrifter, du kan bli ansatt som hjelpemontør. Bedre betalt enn lærling. Etter å ha jobbet en stund, husker ikke hvor mange år.. kan du ta skriftlig eksamen, også gå opp til praktisk fagprøve. Anonymkode: 7216b...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 11. januar 2023 #4 Del Skrevet 11. januar 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg er 25 år og har ikke fullført vgs. Jeg vil gå tilbake til skole, og har tenkt mye på valg enten elektro, eller bygg. Jeg vil helst gå for elektro. Jeg vet ikke hvor man skal starte? Jeg vurderer å ta kontakt med voksenopplæring men på nettsiden deres, så står det bare helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider, logistikkfaget osv. Jeg er litt usikker på om å kontakte bedrifter siden jeg har lite erfaring og ingen kunnskap om elektro. Noen tips? Anonymkode: e554e...2cc Hvilket fylke bor du i? Ta kontakt med fylkeskommunen der du bor og forhør deg. Har du ikke fullført kan du alikevel ha muligheten: Utdanningsløftet 2022 - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no) Karriere Innlandet Nå kan du søke videregående opplæring - Viken fylkeskommune Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du kan kontakte elektro bedrifter, du kan bli ansatt som hjelpemontør. Bedre betalt enn lærling. Etter å ha jobbet en stund, husker ikke hvor mange år.. kan du ta skriftlig eksamen, også gå opp til praktisk fagprøve. Anonymkode: 7216b...30c Er vel 5år. Men uten erfaring så kan det bli litt vrient. El er også et ganske teoretisk fag. Men man kan vel ta studier privat i tillegg. Anonymkode: 7f7e4...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Del Skrevet 11. januar 2023 For eksempel her: https://k2utdanning.no/elektriker/?gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzV78RG8M3xFD0h7sdNtTEYsSsWHGdV16IIg2T0wFWLE4nYHWLBLidBoCZkwQAvD_BwE Anonymkode: b4c1d...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Del Skrevet 11. januar 2023 Tror du bør kjenne noen. Du har havnet i en litt kjip situasjon. Fylkeskommune gir støtte til lærlinger. Men den støtten henger sammen med retten til utdanning som er 4 år. 2 år skole og 2 år som lærling er normen. Din utfordring er at de du konkurrerer med er unge som har med seg 2 år med i cash sekken til arbeidsgiver. Det har ikke du. Det er derfor du enten må få innpass i en større offentlig bedrift hvor "småpenger" ikke teller så mye, eller kjenne en arbeidsgiver privat som slipper deg inn. Et installasjonsfirma med 5-6 ansatte vil velge den unge lærlingen som utløser penger fra fylket. Bane Nor , Mesta eller noen av de store har mer økonomiske muskler. Anonymkode: 09bcb...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå