Gå til innhold

Hvilke biler går minst i stykker og er billige å reparere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på hvilke bilmerke som er lettest å holde ved like. Vurderer Volkswagen caddy eller caravelle. Men kan ingenting om bil

Anonymkode: 57318...b3e

Skrevet

Volkswagen er kjent for mye feil. Hvorfor skal du ha en så stor bil? Er du håndverker?

Her er de mest pålitelige bilene i nabolandet UK:

1. Honda Jazz

2. Mazda 2

3. Toyota Auris

4. Mazda MX-5

5. Toyota Aygo

6. Kia Ceed

7. Kia Rio

8. Suzuki Alto

9. Hyundai i20

10. Peugeot 107

Som du ser, nesten utelukkende japanske og koreanske biler.

Anonymkode: a6271...a85

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Volkswagen er kjent for mye feil. Hvorfor skal du ha en så stor bil? Er du håndverker?

1. Honda Jazz

2. Mazda 2

3. Toyota Auris

4. Mazda MX-5

5. Toyota Aygo

6. Kia Ceed

7. Kia Rio

8. Suzuki Alto

9. Hyundai i20

10. Peugeot 107

Nei, jeg er ikke håndverker men skal restaurere et hus selv. Takk for listen

Skrevet

Caddy med manuell gir er solid, men du kan forvente mindre pålitelighet med DSG. Enten feiler den aldri eller så havarerer den hele tiden, sånn er de bare. Skal du restaurere så hadde jeg egentlig kjøpt en eldre caravelle som ikke koster allverden. Lett å reparere, lett å få deler og tåler litt bruk. 

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

Caddy med manuell gir er solid, men du kan forvente mindre pålitelighet med DSG. Enten feiler den aldri eller så havarerer den hele tiden, sånn er de bare. Skal du restaurere så hadde jeg egentlig kjøpt en eldre caravelle som ikke koster allverden. Lett å reparere, lett å få deler og tåler litt bruk. 

Leser nå at Peugeot Partner eller Citroën berlingo kan være et godt valg.Det er en fordel om det er mulig å både ha 5 seter og kunne legge ned disse setene og samtidig ha mulighet til å frakte (lange) materialer både av kast og kjøp. Vi snakker om å frakte lange tømmerstokker, da huset er eldgammelt og laftet. 
Jeg har råd til mellom 50-70-100k, kanskje 150.. men vil helst ha da en driftssikker sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Leser nå at Peugeot Partner eller Citroën berlingo kan være et godt valg.Det er en fordel om det er mulig å både ha 5 seter og kunne legge ned disse setene og samtidig ha mulighet til å frakte (lange) materialer både av kast og kjøp. Vi snakker om å frakte lange tømmerstokker, da huset er eldgammelt og laftet. 
Jeg har råd til mellom 50-70-100k, kanskje 150.. men vil helst ha da en driftssikker sak.

Berlingo er et safe kjøp, billig og tåler mye juling. Men de kan være litt knotete å skru på, lett å få tak i deler. Men skal du ha mye lange materialer så holder jeg fremdeles en knapp på Transporter. Sjekk også ut Vivaro, ser får du ganske grei plass selv om du handler en med bakseter. Om henger er en løsning på de aller lengste tingene, så er det rett og slett imponerende hva du får inn i en Volvo V70 når setene er lagt ned - bare for å tenke den veien også. 

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (30 minutter siden):

Berlingo er et safe kjøp, billig og tåler mye juling. Men de kan være litt knotete å skru på, lett å få tak i deler. Men skal du ha mye lange materialer så holder jeg fremdeles en knapp på Transporter. Sjekk også ut Vivaro, ser får du ganske grei plass selv om du handler en med bakseter. Om henger er en løsning på de aller lengste tingene, så er det rett og slett imponerende hva du får inn i en Volvo V70 når setene er lagt ned - bare for å tenke den veien også. 

Takk! Skal sjekke de ut! Tenker du på at den er knotete å skru selv? Jeg kan så og si ingenting om biler- men jeg er byggteknisk handy (selvlært) dog, så kanskje jeg kan lære. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk! Skal sjekke de ut! Tenker du på at den er knotete å skru selv? Jeg kan så og si ingenting om biler- men jeg er byggteknisk handy (selvlært) dog, så kanskje jeg kan lære. 

Tenkte mest på at franske biler har mye sære løsninger på ting, men Berlingo er ikke den verste av dem. Jeg har nok stått og skrudd på en og annen for venner med mye bannskap og løfter om å aldri røre fransk igjen, men det er ikke det verste derfra ;) er du handy så lærer du det fort. Det er ikke magi, hehe

Har du vurdert amerikansk pickup? Jeg vet det ikke er for alle, men det er det åpenbare jeg hadde valgt om jeg skal bygge

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (6 timer siden):

Tenkte mest på at franske biler har mye sære løsninger på ting, men Berlingo er ikke den verste av dem. Jeg har nok stått og skrudd på en og annen for venner med mye bannskap og løfter om å aldri røre fransk igjen, men det er ikke det verste derfra ;) er du handy så lærer du det fort. Det er ikke magi, hehe

Har du vurdert amerikansk pickup? Jeg vet det ikke er for alle, men det er det åpenbare jeg hadde valgt om jeg skal bygge

Finnes det noen pickuper som er billige i drift?😀Kunne godt tenkt meg en!

Forøvrig har jeg en peugeot partner, og har hatt et mareritt med feil i fabrikkinnstillinger som merkeverkstedet ikke klarte å få skikk på. Nå er garantien ute. Glemmer jeg hørselsvern skjer det at jeg får ekstrem hodepine etter 30 min med uling🥹Ville styrt unna denne typen!

Anonymkode: 0dc3b...9c1

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (7 timer siden):

Skjønner! Jeg leste dog nå at franske biler kunne kreve spesialverktøy i reperasjoner, den delen er det jeg vil unngå egentlig. Jeg kan fort lære meg å skru, jeg er vant til å gjøre ting selv- men bør helst være mulig og innenfor rimelighetens grenser.. 🙂 Når det gjelder pickup vil jeg helst ha en bil hvor det er mulig å kunne kjøre 5 seter. Vanskelig dette.. Toyota hiace ville jo føltes trygt ut, men den er enorm.. og jo vi har fylt et par leiebiler på den strl iløpet av 2022 med avfall men vet ikke om det blir for stor bil i andre sammenhenger. 

Med franske biler skjønner jeg nå at man kan være heldig eller ei. 
hvis jeg ikke får tak i topp driftsikkerhet tenker jeg enkel å reparere selv må være målet

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det noen pickuper som er billige i drift?😀Kunne godt tenkt meg en!

Forøvrig har jeg en peugeot partner, og har hatt et mareritt med feil i fabrikkinnstillinger som merkeverkstedet ikke klarte å få skikk på. Nå er garantien ute. Glemmer jeg hørselsvern skjer det at jeg får ekstrem hodepine etter 30 min med uling🥹Ville styrt unna denne typen!

Anonymkode: 0dc3b...9c1

Det er noen, men de er dessverre hypersjeldne her i Norge. Den jeg hadde kjøpt er ikke nødvendigvis særlig billig i drivstoff, men den har størrelse til å takle det meste, er superkomfortabel og best av alt, de faller jo ikke i pris heller. Pinlig lette å skru, tross alt bygget for at rednecks i Texas skal kunne ta dem fra hverandre og sette sammen midt uti skogen.

For all del. En eldre Toyota Hilux eller Mitsubishi pickup med fire dører er knall det også, dog såpass populære at de kan være vanskelige å finne billig. 

Det er mye forskjellig å velge i om man skal ha byggebil, men det er ikke veldig lett å finne en som klaffer på alle punkter som man setter som kriterier. 

• Liker 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (17 timer siden):

Det er noen, men de er dessverre hypersjeldne her i Norge. Den jeg hadde kjøpt er ikke nødvendigvis særlig billig i drivstoff, men den har størrelse til å takle det meste, er superkomfortabel og best av alt, de faller jo ikke i pris heller. Pinlig lette å skru, tross alt bygget for at rednecks i Texas skal kunne ta dem fra hverandre og sette sammen midt uti skogen.

For all del. En eldre Toyota Hilux eller Mitsubishi pickup med fire dører er knall det også, dog såpass populære at de kan være vanskelige å finne billig. 

Det er mye forskjellig å velge i om man skal ha byggebil, men det er ikke veldig lett å finne en som klaffer på alle punkter som man setter som kriterier. 

Har en Mitsubishi L200 2009 Modell kjøpt i 2018 durer og går 290 000 på teller,n :) 

Skrevet

Toyota RAV4 er en grei bil med lite skruing var veldig kjedelig da jeg liker og skru :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 17.29):

1. Honda Jazz

2. Mazda 2

3. Toyota Auris

4. Mazda MX-5

5. Toyota Aygo

6. Kia Ceed

7. Kia Rio

8. Suzuki Alto

9. Hyundai i20

10. Peugeot 107

😆 🤣 For en rekke rare, småbiler fra U-Kay (UK) Små bokser på fire hjul som knapt nok har noe utstyr. Ikke rart at det ikke er "noe feil", for det er nesten ingenting å ta feil av. Når de er på VW UP og Skoda CitiGo størrelsen. 

For hver undersøkelse du tar frem, har jeg minst en å kontre med. Egentlig enda flere. 

Nå er det selvsagt BENZ Supremacy som gjelder, når det gjelder nyere, brukte biler nå for tiden. Selvsagt fulgt av Porsche, Audi og også BMW.

https://www.tv2.no/broom/topp-10-dette-kjorer-bileierne-som-er-best-fornoyd/14566146/

Hva Volkswagen måtte ha av angivelige feil, vises tydeligvis ikke på salgsstatistikkene gitt, ettersom VW er svært populært i Norge og mange andre land. Finnes knapt nok nyere bruktbil (bensin) "blant de vanlige" bilene som holder seg bedre i pris enn det Golf gjør - hvis du ser på modeller fra 2018 og nyere. Golf-en ville ikke vært det den er, om den hadde hatt "masse feil".

Selv Toyota som jeg har respekt for, greier ikke å holde seg like bra i pris som Golf-en.

I bruktbilmarkedet selges en Golf (bensin) med det eldre utseendet (2019-modell) nesten like dyrt som Corolla-en fra 2019 med det nye utseendet, med hybrid system og girkasse. 

Mens når det gjelder Golf-en med det nye utseende, som kom våren 2020, der har du modeller fra 2020 som ikke har rokket seg i pris med en krone nedover de siste 12 månedene. Samme pris på en modell fra 2020 i januar 2022, og fortsatt er det samme pris på 2020-modellen nå i januar 2023.

Og Golf-en (2020-modell) har 150 HK, mens Corolla-en har 122 HK. Golf-en (2020 - nyere brukt) selges et sted mellom 40.000 - 50.000 dyrere enn det 2020-modellen Corolla gjør hos hver sin respektive merkeforhandler.

Når det gjelder Kia, så faller prisen som en stein på de bilene, det vet du like godt som meg, så det er alltid litt morsomt når du ignorerer den kostnaden. Hos deg, eksisterer ikke den kostnaden. 

Mazda 2 på lista di, er helt OK den, men jeg ser ikke hva Mazda 2 har som ikke Toyota Yaris, VW Polo og Skoda Fabia har, og disse tre sistnevnte bilene er langt mer populære sammenlignet med Mazda 2, som dessverre faller mellom to stoler og havner i det segmentet der du finner Nissan Micra, som for øvrig tapte kampen mot Yaris, Polo og Fabia i det den "nye Micra modellen" fra 2017 kom rett ut fra fabrikken. Den hadde ikke en sjanse fra første sekund.  Så kom i tillegg den "nye" Nissan Leaf, så da var det i alle fall ikke noe vits å se på Nissan Micra. Her havner også Hyundai i20, som er på lista di. 

Hyundai i20 / Kia Rio er knust av VW Polo, Toyota Yaris og Skoda Fabia. Hvorfor betale 149.000 kr for Hyundai i 20 (2019-modell) hos en merkeforhandler, når man heller ønsker å betale 169.000 - 179.000 for VW Polo eller Toyota Yaris. Det er det folk ønsker å betale. Fordi bilkunder digger fanatisk både Polo-en og Yaris i dette segmentet. 

Mye av det samme problemet sliter Mazda 3 med. Bra bil, men når man har VW Golf eller Skoda Scala eller Toyota Corolla å velge mellom, så taper Mazda 3 konkurransen der. Mye av det samme problemet har Kia Ceed, som er i det samme segmentet her.

Suzuki Alto og Peugeot 107 gidder jeg ikke engang kommentere, når man vet at VW UP + Skoda CitiGo og ikke minst Toyota Aygo dominerer i dette "minstebil" segmentet.

Ser at Toyota til og med satser her med en ny type Facelifted Aygo, men den er altfor dyr. Kun 72 HK og hvis man går for automatgir og "Style" utstyrsnivå, så havner man på ca 300.000 kr for en 2022-modell. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284701426

Det er helt vilt, og her kan den nye Facelift VW Polo-en fra 2022, slå ned Aygo-en i støvlene, til tross for at Polo sin konkurrent er Yaris og Mazda 2.  Større og bedre bil, til samme pris. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285653872

Anonymkode: 12119...ae3

Skrevet

Har hørt det er Toyota IQ

Anonymkode: fd51d...e05

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 15.20):

Tenker da på hvilke bilmerke som er lettest å holde ved like. Vurderer Volkswagen caddy eller caravelle. Men kan ingenting om bil

Nissan Leaf

Anonymkode: 1e31e...042

• Nyttig 1
Skrevet

Har og har hatt 3 Suzuki siste årene. Den eldste hadde jeg i 10 år, kjøpt brukt 6 år gammel. Hadde på desse årene kun 5000 i reprasjoner.  Velidig god erfaringe med dette merket.

Anonymkode: 3f5f0...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...