Amossa Skrevet 10. januar 2023 #61 Skrevet 10. januar 2023 Når vi skal gjøre det kjapt, så steker vi bare pannen ut i lett creme fresh mens biffene hviler. Ingen av oss liker biff som bader i saus, så skyen/sausen legger vi ved siden av stekt sopp og sjalottløk med timian. Har vi rester av poteter så deles de i båter og stekes sammen med sopp og løk. Har vi bedre tid, så lager vi fløtegratinerte poteter og rødvin- eller soppsaus til. Tenkte å prøve meg på å lage bernaisesaus, men det ser jo vanskelig ut..
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #62 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helt utrolig at folk kan sitte her og anbefale Toro og Fjorland. Disse sausene er ikke noe gode 🤢 Jeg pleier å bruke denne oppskriften til Bernaise: https://gladkokken.no/oppskrifter/sauce-bearnaise Rødvinssaus er også en slager Anonymkode: c52db...1d4 Ventet på at en av torohaterne skulle dukke opp her, jmf tråden til hun som lurte på om de er matsnobber🤣 Anonymkode: 01646...014 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #63 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hørtes nydelig ut. Ble potetene gode? 😊 Anonymkode: 94fc4...3c3 Anbefales 🙂 Anonymkode: 41757...466 1
Butter Skrevet 10. januar 2023 #64 Skrevet 10. januar 2023 Nå spiser vi mest elg eller hjortebiff, men til det pleier jeg stort sett å lage fløtesaus. Pleier å steke litt sopp og noen ganger også finhakket løk, så hiver jeg på noe kraft og/eller Cognac og lar det koke inn/reduseres før jeg tilsetter fløte som jeg lar koke inn. Har av pg til i en dæsj soyasaus og siden det er til vilt pleier jeg av å ha i litt timian og en dæsj tyttebær (syltetøy)- evt serverer jeg tyttebær som tilbehør.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #65 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ventet på at en av torohaterne skulle dukke opp her, jmf tråden til hun som lurte på om de er matsnobber🤣 Anonymkode: 01646...014 Vi er mange som ikke forstår hvorfor dere ødelegger mat med toro wller fjordland. Ikke mye til koneemne når du har din egen spesielle vri på den driten der😂 Anonymkode: 41757...466 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #66 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi er mange som ikke forstår hvorfor dere ødelegger mat med toro wller fjordland. Ikke mye til koneemne når du har din egen spesielle vri på den driten der😂 Anonymkode: 41757...466 Ja men så fint at de som liker Toro og Fjordland får spise det, så får du sitte der i fred med din saus. Skulle tro på enkelte svar her at noen trøkket Toro ned i halsen på dere. Anonymkode: 041ed...66a 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #67 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helt utrolig at folk kan sitte her og anbefale Toro og Fjorland. Disse sausene er ikke noe gode 🤢 Jeg pleier å bruke denne oppskriften til Bernaise: https://gladkokken.no/oppskrifter/sauce-bearnaise Rødvinssaus er også en slager Anonymkode: c52db...1d4 Har prøvd å lage egen bernaisesaus flere ganger og det smaker aldri bra. Jeg er flink til å lage mat, men får ikke til den sausen. Liker faktisk Toro bernaise bedre enn det jeg har fått servert på x antall restauranter. Kanskje jeg har vendt meg til smaken, vet ikke. Bruker den krydrede typen, ikke den vanlige. Det som også er bra med Toro er at det blir mindre kcal pr 100g fordi man kan kutte litt på smørmengden og ellers tilsetter man jo bare vann og melk. Å kalle det bernaise er kanskje feil, men men... Anonymkode: 127e8...0af 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #68 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi er mange som ikke forstår hvorfor dere ødelegger mat med toro wller fjordland. Ikke mye til koneemne når du har din egen spesielle vri på den driten der😂 Anonymkode: 41757...466 Tusen takk😊😊😊 Å være koneemne høres dørgende kjedelig ut🤣 Anonymkode: 01646...014 2
Gjest Innsikten Skrevet 10. januar 2023 #69 Skrevet 10. januar 2023 Bearnaisesaus fra Toro, synes den er kjempegod.
Gjest Albbas Skrevet 10. januar 2023 #70 Skrevet 10. januar 2023 Peppersaus på konjakk. Varmer opp litt konjakk, setter så fyr på dampen og lar det brenne ut, og koker med fløte og ristet pepper. Men oftest uten saus til biffen altså. Til svin derimot er det godt med saus. Syns forøvrig også toro bearnaise er godt, men det smaker jo ikke bearnaise. Er nok derfor jeg liker den. 😂 Men ikke til biff. Ekte bearnaise minner mest om majones... 😏
Rumle Skrevet 10. januar 2023 #71 Skrevet 10. januar 2023 (endret) Jeg skipper ofte sausen hvis jeg lager fløtepoteter til, ellers blir det som oftest en enkel soppsaus. Endret 10. januar 2023 av Rumle
Djungelvrål Skrevet 10. januar 2023 #72 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For meg er all saus på biff white-trash. Man søker jo å kamuflere smaken. Anonymkode: 1379a...813 Det fremhever jo smak. Du er åpenbart ingen kokk. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #73 Skrevet 10. januar 2023 Jeg er ikke så glad i biff, men andre i familien liker det, så da har vi det innimellom. Jeg må ha saus til, og syns Toro bearnaise er en helt ok saus. Liker hjemmelagd også, men Toro sin går raskere å lage. Ellers lager jeg ofte hjemmelagd rødvinsaus, det er også veldig godt. Til grillet biff på sommeren er det godt med chimichurri til. Anonymkode: 0332a...b65
Sonit Skrevet 11. januar 2023 #74 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): For meg er all saus på biff white-trash. Man søker jo å kamuflere smaken. Anonymkode: 1379a...813 Vel. Det franske kjøkken er verdenskjent for sin mateleganse og smak. Og der er biff og bernaise servert med pommes frites en av de klassiske retter. Det er vel så langt fra white-trash du kan komme. TS: Jeg lager av og til min egen bernaise, men synes jaggu Toro sin er veldig god! Jeg skviser litt sitron i den da den mangler syre. Jeg er godt over gjennomsnittet god på å lage mat. På sommeren synes jeg en grillet mørbrad eller entrecote kan være godt med salsa verde og grillet maiskolbe eller en enkel caprese med skikkelig fersk og smakfull olivenolje. 4 1 1
Ullvott Skrevet 11. januar 2023 #75 Skrevet 11. januar 2023 Sonit skrev (16 minutter siden): TS: Jeg lager av og til min egen bernaise, men synes jaggu Toro sin er veldig god! Jeg skviser litt sitron i den da den mangler syre. Til det jeg har uthevet (jeg forkortet innlegget til det jeg lurer på): dette har jeg også forsøkt, men da synes jeg sausen har lett for å skille seg. Hvordan gjør du det? Jeg har skvist litt og litt sitron og pisket med spiralvisp samtidig, men uten den helt store suksessen. Kan det ha med temperatur å gjøre (som regel er sitronen ikke helt romtemperert, mens sausen er ganske varm)? Verktøy? Metode?
Sonit Skrevet 11. januar 2023 #76 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Ullvott skrev (1 time siden): Til det jeg har uthevet (jeg forkortet innlegget til det jeg lurer på): dette har jeg også forsøkt, men da synes jeg sausen har lett for å skille seg. Hvordan gjør du det? Jeg har skvist litt og litt sitron og pisket med spiralvisp samtidig, men uten den helt store suksessen. Kan det ha med temperatur å gjøre (som regel er sitronen ikke helt romtemperert, mens sausen er ganske varm)? Verktøy? Metode? Jeg har aldri opplevd at den har skilt seg. Jeg har mine sitroner i romtemperatur hele tiden, og sitronen skviser jeg i like før servering (den må ikke koke hverken før eller etterpå, men den må være varm) og visper godt med liten ballongvisp for å få den litt mer kremete og fluffy. Dette gjelder altså ved bruk av Toropose; lager jeg den selv er det jo også syre i form av eddik og sitron, men da jobber man med vannbad når man monterer basen med eggeplommer og smør. Håper du får det til uten at den skiller seg. For den på pose blir SÅ mye bedre med syre! Endret 11. januar 2023 av Sonit 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #77 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): For meg er all saus på biff white-trash. Man søker jo å kamuflere smaken. Anonymkode: 1379a...813 Får jeg absolutt servert biff så må jeg ha saus til. Ellers er biff noe jeg prøver å unngå. Anonymkode: 9c99b...729
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #78 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): https://naob.no/ordbok/matsnobb Anonymkode: 28897...948 Snobberi er vel noe man gjør for å imponere andre. Her lager jeg kun biff til oss to - alltid vanskelig å få den stekt akkurat alle vil ha det om vi er flere. Vi spiser likevel kjøtt av god kvalitet, stekt med godt smør, hvitløk og rosmarinkvast, som serveres kun med salt, pepper og en god olivenolje. Anonymkode: 1379a...813
Besserwisser Skrevet 12. januar 2023 #79 Skrevet 12. januar 2023 Her er mange tips til gode og forholdsvis enkle sauser som passer bra med biff: https://www.matprat.no/artikler/ravarer/saus-til-biff/ Selv synes jeg det er lettvint å ta utgangspunkt i posesaus, feks skysaus, peppersaus, fløtesaus, viltsaus etc. Og så heller «pimpe» den opp litt med stekesjy, finhakket rødløk, brunost (om brunsaus) osv. Raskt, enkelt og godt trenger ikke å være motsetninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå