Gå til innhold

Din beste saus til biff?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjeldent jeg lager saus, men konfitert hvitløk most på den varme biffen er veldig godt! Blir dog en del fising dagen derpå.

Anonymkode: 0a3e9...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Greit å gjøre det samme med fløte istedefor rømme?

Anonymkode: 83e78...baa

Jeg bruker rømme for å få syrligheten i sausen. Fløte er ikke syrlig, men du kan fint bruke fløte ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ufint å uttrykke seg slik om mat.

Fysj for en måte å omtale andres smak!

Jeg vil heller ikke ha saus på biffen fordi jeg vil kjenne smaken av oksen, men jeg greier å artikulere det uten å ty til nedsettende slengbemerkninger.

Anonymkode: 38e70...51a

AnonymBruker 42 skrev (23 minutter siden):

Blir dere ikke engang bittelitt flaue på egne veie av å bruke utrykket "white trash"?

Finnes vel knapt noe mer "selvskudd" enn å kalle  noe/noen slikt... Jeg kjenner t.o.m på såkalt "passiv flauhet" hver gang jeg ser det brukt😅

Og nei, de fleste søker ikke å kamuflere smaken, men prøver å fremheve og komplimentere den... 

Hei begge,

om dere fikk med dere konteksten;

Jeg skrev først hvordan biff bør spises.

Mitt svar som dere nå angriper var "the irony of it" ti brukeren jeg siterer. 

Det å sitere svar til andres innlegg tar alt ut av konteksten. Så da kan man vel diskutere hva som er "ufint" her. 

Anonymkode: 1379a...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har normalt ris til biffen (er det helligbrøde?) og da synes jeg bearnaise er best. Ris uten saus er triste greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker rømme for å få syrligheten i sausen. Fløte er ikke syrlig, men du kan fint bruke fløte ja.

Jeg forstår.

Jeg tar igjen syrligheten med vinen😉

Anonymkode: 83e78...baa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flusa skrev (1 time siden):

Steksjyen !

Jeg og, koker ut panna med kraft eller en skvett rødvin og tilsetter litt soyasaus, fungi og kvernet pepper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt utrolig at folk kan sitte her og anbefale Toro og Fjorland. Disse sausene er ikke noe gode 🤢 

Jeg pleier å bruke denne oppskriften til Bernaise: https://gladkokken.no/oppskrifter/sauce-bearnaise

Rødvinssaus er også en slager :)

Anonymkode: c52db...1d4

Jeg lager alle sauser fra bunn og synes pose er litt fy, men akkurat bernaise har jeg laget fra grunnen ett par ganger og mener bestemt at det smakte riktig og rett konsistens, men ble bare klaging...det smaker ikke som toro bernaise som man er vant til og dermed var det feil...så da blir det toro pose for gidder ikke all jobben når det bare blir misnøye😂 Må kanskje finne noen mer avanserte paletter enn min gjeng å lage mat til i så fall  :) Og streng tatt var jeg enig, skal være pose bernaise til biff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager rødvinssaus etter oppskrift fra Trines matblogg. 

..den er så god at man har LITT lyst til å drikke den 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sausen jeg lager selv bruker jeg stekte potetbåter som er trekt i krydder og olje samt rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei begge,

Det å sitere svar til andres innlegg tar alt ut av konteksten. Så da kan man vel diskutere hva som er "ufint" her.

Heihei.

Jaja - da gikk jeg vel glipp av "ironien i det hele da". Ikke at jeg forstår hva den skulle være, eller hva jeg tok ut av kontekst...  Jeg bare påpekte at jeg synes det er pinlig å kalle noen/noe "white-trash", jeg...  

Helt kult og greit at du mener biffen bøØør spises sånn eller slik. Personlig mener jeg nå at den bøØøør spises nøyaktig slik som man liker den, om det så er med jordbærsyltetøy på.  :)  

Et stykke biff med kun salt, pepper og uten tilbehør på blir nok litt kjedelig for mange, men ingen skal nekte deg å spise biffen din sånn heller. 

Salt og pepper kan vel forresten sees på som "kamuflasje av god kvalitet" det også, om man skal være sær på det :fnise:

Nå har ikke jeg tenkt til å sause til en tråd om saus mer enn det jeg allerede har gjort, iaf... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppsaus: 

Stek champignon eller aromasopp i meierismør. Ha på kremfløte, soyasaus, litt salt, pepper og sitronsaft. La det koke en stund. Nydelig. 

Anonymkode: 94fc4...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sjelden gang når jeg ikke går for Toro lager jeg en saus som jeg lærte å lage av min ungdomskjæreste som var kokkelærling. Kort fortalt; finhakk champignon, rød paprika og stjernebacon. Mengde usikker, bare litt av hver🙈 Surr det sammen med meierismør en en god stund, tilsett fløte og kok opp litt+ litt salt og pepper. Blir kjempegod saus til biff😍

Anonymkode: 63016...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med å ikke ha saus til, og det sier jeg som er tidenes kjøtteter og kan steke en biff (brunet utenpå og nesten rå inni) og maule kun med salt og pepper. 😂

Kjøtt er godt, saus er godt, poteter uten saus er trist, biff + poteter + saus og tilbehør er himmelsk!

Hilsen White Trash.

Anonymkode: 041ed...66a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff med fløtegratinerte poteter og rødvinssaus er døøøøds digg😍 biff med pomfri å søtpotet pomri og banesaus er også digg å biffstrimler i jegergryte å stroganoff gryte. Kunne ønske jeg kunne lage jegergryte å stroganoff hjemme laget men det har jeg aldri prøvd før 

Anonymkode: a24f6...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg brukte posesauser eller andre halvfabrika må være godt over 15 år siden.

Har ingen absolutt favoritt av sauser til biff, det spørs hva jeg har lyst på den dagen. I helgen som var hadde vi biff indrefilet av elg. Hadde på forhånd tenkt å prøve ut "knuste poteter", det vil si. Poteter kokes, deretter legges de på langpanna hvor jeg knuser de med en spiseskje for så å stekes til de får en crusty overflate.. Hadde i tillegg lyst på en god hjemmelaget soppstuing og vurderte sterkt å droppe saus, men så endret jeg biffen til pepperbiff så da laget jeg en peppersaus fra bunn. 

Ble servert med en flaske Rhône.

Anonymkode: 41757...466

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om jeg først spiser biff er det av en slik kvalitet at den gjør seg best med salt, pepper, og litt olivenolje. 

Saus er til for å kamuflere god kvalitet. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette!

Bernaise til biff er så White trash gatekjøkken på bygda som man kan få det 😳

Anonymkode: 614b0...d97

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg er all saus på biff white-trash.  

Man søker jo å kamuflere smaken. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei begge,

https://naob.no/ordbok/matsnobb

Anonymkode: 28897...948

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sist jeg brukte posesauser eller andre halvfabrika må være godt over 15 år siden.

Har ingen absolutt favoritt av sauser til biff, det spørs hva jeg har lyst på den dagen. I helgen som var hadde vi biff indrefilet av elg. Hadde på forhånd tenkt å prøve ut "knuste poteter", det vil si. Poteter kokes, deretter legges de på langpanna hvor jeg knuser de med en spiseskje for så å stekes til de får en crusty overflate.. Hadde i tillegg lyst på en god hjemmelaget soppstuing og vurderte sterkt å droppe saus, men så endret jeg biffen til pepperbiff så da laget jeg en peppersaus fra bunn. 

Ble servert med en flaske Rhône.

Anonymkode: 41757...466

Hørtes nydelig ut. Ble potetene gode? 😊

Anonymkode: 94fc4...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde biff på nyttårsaften og da lagde jeg salsa verde til. Biff er såpass tung mat at jeg syntes det er godt med en lettere saus. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...