Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bedt om henvisning til sykehuset der jeg fødte, fordi jeg har endt opp med to små hull på hver side av kjønnsleppene etter legen sydde meg. Dette er jo sannsynligvis noe som må reopereres, da det har grodd slik etter stingene løste seg opp/raknet for tidlig.

noen andre som har gjort dette? Er faren for nervesmerter/lammelse der nede stor ved reoperasjon? Utrolig unødvendig at man får dette i tillegg til alt annet! Det føles så frustrerende 

Anonymkode: c8a81...07d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det høres ikke noe gøy ut. Har ikke erfaring å dele, annet enn at jeg vet om andre som måtte mase veldig mye for å få hjelp med lignende problem. Typisk kvinnehelse, blir ikke prioritert, og kvinner hever ikke stemmen nok. Så vil bare anbefale deg å stå på og kreve å få hjelp, og å få hjelp raskt. 

Anonymkode: 9af22...114

• Liker 3
Skrevet

Uff. Lurer på om de som syr bryr seg noe særlig? Det er så enormt kjipt når det gror feil/stygt.

Anonymkode: 7166b...048

• Liker 2
Skrevet (endret)

Uff, det høres ubehagelig ut. Jeg opererte etter fødsel nr 2. Hadde innvendig rifter, men jordmor hadde sydd for stramt. Så hver gang jeg bøyde meg fremover (ta på sko, sokker ol.) var det noen som tok tak i underlivet og dro bakover så det strammet seg. Skikkelig ekkel følelse. Det ordnet seg fint etter operasjonen, gikk som smurt og hadde ingen problemer med fødsel nr 3 😊

Endret av Turtellure12
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ble sydd skikkelig stygt etter fødsel nr 1. Begge kjønnsleppene ble spjæret i 2, hadde også mye innvendig og utvendige rifter. Plaget med mye arrvev etter dem klipte meg. Ble reoperert etter 2 år. Da holdt det seg fint til fødsel nr 2. Da rivnet jeg kun overfladisk, men det ble hull i begge kjønsleppene. Det ble sydd igjen, men ble hull igjen… Er nå 5 år siden sist fødsel, og jeg har hull i begge kjønnsleppene. Har fått tilbud om ny operasjon, men fått beskjed om at det gjøres i lokal-bedøvelse. Jeg orker ikke tanken på at det skal settes noen sprøyter der nede etter noen veldig traumatiske fødsler. Skal være sagt at reoperasjonen jeg fikk første gang var i narkose. 

Anonymkode: 9b0f4...92d

• Hjerte 2
  • 1 år senere...
Skrevet

Turtellure12

Jeg har det på akkurat samme måte! Store problemer når jeg bøyer meg. Det er slik at anus blir "dratt" ned og innover mot skjeden så denne lukker seg på en måte. Kjenner også inni skjeden at mellomkjøttet 'presses' nedover. Det er ingen elastisitet mellom skjeden og endetarm. Akkurat som det er en stram strikk som holder igjen.

Jeg har vært hos utallige gynekologer som ikke skjønner hva dette er, eller hva det kommer av. De ser ikke problemet. Og sier alt ser bare fint ut.

Har prøvd å forklare på best mulig måte men det er tydeligvis veldig vanskelig for dem å forstå fordi de kan ikke se noe ved u dersøkelse. Men har prøvd å forklart at det er ikke når jeg ligger i gyn stolen jeg heller kjenner det, det er når jeg bøyer meg (da strammes det til inni der). Har forsøkt å få hjelp i 1.5 år nå. Lukkemuskelen er også svekket (den er intakt). Men jeg tror det har noe med dette å gjøre.

Hvordan såg de problemet på deg? Var det synlig ved vanlig gyn undersøkelse? Hvor opererte du?

Takk for svar!

Anonymkode: 29a48...675

• Hjerte 2
Skrevet
Turtellure12 skrev (På 10.1.2023 den 20.28):

Uff, det høres ubehagelig ut. Jeg opererte etter fødsel nr 2. Hadde innvendig rifter, men jordmor hadde sydd for stramt. Så hver gang jeg bøyde meg fremover (ta på sko, sokker ol.) var det noen som tok tak i underlivet og dro bakover så det strammet seg. Skikkelig ekkel følelse. Det ordnet seg fint etter operasjonen, gikk som smurt og hadde ingen problemer med fødsel nr 3 😊

Turtellure12

Jeg har det på akkurat samme måte! Store problemer når jeg bøyer meg. Det er slik at anus blir "dratt" ned og innover mot skjeden så denne lukker seg på en måte. Kjenner også inni skjeden at mellomkjøttet 'presses' nedover. Det er ingen elastisitet mellom skjeden og endetarm. Akkurat som det er en stram strikk som holder igjen.

Jeg har vært hos utallige gynekologer som ikke skjønner hva dette er, eller hva det kommer av. De ser ikke problemet. Og sier alt ser bare fint ut.

Har prøvd å forklare på best mulig måte men det er tydeligvis veldig vanskelig for dem å forstå fordi de kan ikke se noe ved u dersøkelse. Men har prøvd å forklart at det er ikke når jeg ligger i gyn stolen jeg heller kjenner det, det er når jeg bøyer meg (da strammes det til inni der). Har forsøkt å få hjelp i 1.5 år nå. Lukkemuskelen er også svekket (den er intakt). Men jeg tror det har noe med dette å gjøre.

Hvordan såg de problemet på deg? Var det synlig ved vanlig gyn undersøkelse? Hvor opererte du?

Takk for svar!

Skrevet

Følte det var veldig vanskelig å få hjelp etter å ha blitt sydde dårlig, ja: var først hull og for stramt, så ble det søke, og de som undersøkte det skjønte ikke at det liksom skulle være noe galt. Er jo ikke normalt når det ikke er mulig å ha sex på et år fordi ting er sydde for stramt!! Tror nesten jeg ville anbefale å ha med seg mannen sin som står der og kjefter på personen som undersøker, hvis de ignorerer at du FØLER problemet, bare fordi det ikke synes enkelt. Og: jeg hadde absolutt krevd at hull i nor som helst sted skulle reopereres. 

Skrevet
Lisa88 skrev (55 minutter siden):

Turtellure12

Jeg har det på akkurat samme måte! Store problemer når jeg bøyer meg. Det er slik at anus blir "dratt" ned og innover mot skjeden så denne lukker seg på en måte. Kjenner også inni skjeden at mellomkjøttet 'presses' nedover. Det er ingen elastisitet mellom skjeden og endetarm. Akkurat som det er en stram strikk som holder igjen.

Har prøvd å forklare på best mulig måte men det er tydeligvis veldig vanskelig for dem å forstå fordi de kan ikke se noe ved u dersøkelse. Men har prøvd å forklart at det er ikke når jeg ligger i gyn stolen jeg heller kjenner det, det er når jeg bøyer meg (da strammes det til inni der). Har forsøkt å få hjelp i 1.5 år nå. Lukkemuskelen er også svekket (den er intakt). Men jeg tror det har noe med dette å gjøre.

Takk for svar!

Dette er det mest skremmende jeg noen gang har lest.

Anonymkode: 77ba2...60f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er det mest skremmende jeg noen gang har lest.

Anonymkode: 77ba2...60f

Ja. Og ved sist undersøkelse fikk jeg beskjed om at jeg rett og slett må finne meg i det og leve med det, så lenge det ikke er intense smerter.

Kan ikke bruke stramme bukser lengre, for da strammer det enda mer bak som gir enda mer ubehag.Jeg kan ikke ha sex pga ubehag. det er vondt å sitte i visse stillinger. Og bøye meg vil jeg unngå, for da drar som sagt anis seg med og det er veldig veldig ekkelt og ikke minst veldig ubehagelig.

Jeg tror det er en kombinasjon av arrvev og sydd for stramt. Det er så fortvilende å ikke få forståelse eller hjelp. Jeg får bare beskjed om at dette ikke er farlig (det er ikke kreft), og at alt ser normalt ut!

Selv om det absolutt ikke er normalt i det hele tatt. Men så lenge de ikke der med det blotte øye, så skygger de unna og vil ikke ta noe ansvar.

Jeg har omtrent blitt ledd av ved flere anledninger. Helt jævlig. 

Hvis noen vet om en god lege, enten gyn eller gastro - så rop ur. Jeg har prøvd å kjempe for min sak i 1.5 år uten gehør.

Endret av Lisa88
  • Hjerte 10
Skrevet
Lisa88 skrev (14 timer siden):

Ja. Og ved sist undersøkelse fikk jeg beskjed om at jeg rett og slett må finne meg i det og leve med det, så lenge det ikke er intense smerter.

Kan ikke bruke stramme bukser lengre, for da strammer det enda mer bak som gir enda mer ubehag.Jeg kan ikke ha sex pga ubehag. det er vondt å sitte i visse stillinger. Og bøye meg vil jeg unngå, for da drar som sagt anis seg med og det er veldig veldig ekkelt og ikke minst veldig ubehagelig.

Jeg tror det er en kombinasjon av arrvev og sydd for stramt. Det er så fortvilende å ikke få forståelse eller hjelp. Jeg får bare beskjed om at dette ikke er farlig (det er ikke kreft), og at alt ser normalt ut!

Selv om det absolutt ikke er normalt i det hele tatt. Men så lenge de ikke der med det blotte øye, så skygger de unna og vil ikke ta noe ansvar.

Jeg har omtrent blitt ledd av ved flere anledninger. Helt jævlig. 

Hvis noen vet om en god lege, enten gyn eller gastro - så rop ur. Jeg har prøvd å kjempe for min sak i 1.5 år uten gehør.

Har du vært hos fysioterapeut som kan bekkenbunn eller kun gynekolog?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært hos fysioterapeut som kan bekkenbunn eller kun gynekolog?

Jeg har vært hos både fysioterapeuter, osteopater og kiropraktorer. Er hos osteopat nå som jobber 'innvendig', har ikke kjent de veldig store endringene. Men om det er pga feilsying/sydd stramt så vet jeg ikke hvor mye bedring det vil gi. Håpet nå er jo at tøying kan hjelpe😳

Skrevet
2 minutter siden, Lisa88 said:

Jeg har vært hos både fysioterapeuter, osteopater og kiropraktorer. Er hos osteopat nå som jobber 'innvendig', har ikke kjent de veldig store endringene. Men om det er pga feilsying/sydd stramt så vet jeg ikke hvor mye bedring det vil gi. Håpet nå er jo at tøying kan hjelpe😳

Og du har vært hos en fysioterapeut som kan bekken og kvinnehelse? Ikke meningen å spørre ekstra, bare jeg hadde utfordringer, og det var ingen hjelp å få i vanlig fysio. Til jeg traff på en klinikk som jeg opplevde som spesialisert på graviditet, bekken og kvinner. Så leit at du har hatt det slik!

Anonymkode: 0a2ca...67a

Skrevet
Just now, Lisa88 said:

Ja alle sammen 😳

😞 Krysser fingrene for at tøying hjelper om noe! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😞 Krysser fingrene for at tøying hjelper om noe! 

Takk for det 🥰

Skrevet
Lisa88 skrev (1 time siden):

Ah, tenkte at en slik fagperson lettere kunne oppdage hva som var galt. Uff, så utrolig kjipt :( Synes det er så sykt at sånt avfeies som trivielle plager.

Skrevet

@Lisa88 Gå privat? Sånn der kan du jo ikke ha det :(

Anonymkode: 0a846...abd

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg, sånn kan du ikke ha det🙁 Har du fått henvisning til sykehuset og spesialister der til å se på deg? Jeg måtte det for å få fikset fødselsskade, hadde en vellykket operasjon for noen år siden. Ikke samme skade som hos deg, her var jeg for åpen og følte jeg presset ut halve livmoren når jeg var på do.

Anonymkode: adab5...1c8

Skrevet

Be om ny henvisning til et annet sykehus. 

Anonymkode: fe10a...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...