AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Jeg har hat mye stress og følelsesmessig stress over lang tid. Litt deprimert og følt jeg ikke strekker til noen steder. I romjulen var jeg ute en tur med ei venninne og drakk noe vin. Det var ikke lurt, fikk et veldig angstanfall da jeg kom hjem (vet ikke, men tror alkoholen utløste det). Jeg hyperventilerte, slet med å puste mens hjertet hamret og tårene sprutet. Var helt forferdelig. Samboer reagerte med å bli sur, ba meg ta meg sammen, puste normalt osv. Det var umulig for meg, følte bare alt raste rundt meg. Jeg fikk ingen trøst eller omsorg. Til slutt følte jeg det så håpløst med hyperventilering at jeg ba han kjøre meg til legevakten, litt surmuling, men han gjorde det. Etter litt undersøkelse fikk jeg snakke med en flott lege som sa jeg måtte ikke være så streng med meg selv og ikke ha så høye krav. Etter en liten stund avtok panikken og hyperventileringen og anfallet gikk over. Dagen etter så tenkte jeg på hvordan samboer hadde opptrådd i den situasjonen…ikke et trøstende ord eller noen form for omsorg, bare kalde ord om at jeg måtte ta meg sammen. Tenker i ettertid at han kunne sikkert roet meg ned om han hadde vist meg litt omsorg og kjærlighet, i stede måtte det en fremmed lege til…det er skuffende, vet ikke om det er typisk menn å ha slik oppførsel… 😔 Anonymkode: 4ca6c...462 12
Snublefot62 Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Vi menn er ikke en homogen gruppe. 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Vi menn er ikke en homogen gruppe. Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 14509...c37 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 14509...c37 Åja, siste setningen. Anonymkode: 14509...c37 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Ble han redd selv, og uttrykte det med sinne? Anonymkode: 7ff84...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Har angst selv, og har opplevd menn som veldig god og støttende i slike situasjoner. Trist å høre om din erfaring. Er han en god samtalepartner ellers? Du bør ta opp dette med han, og fortelle han om din opplevelse, for å forebygge gjentakelse i fremtiden. Anonymkode: 14509...c37 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble han redd selv, og uttrykte det med sinne? Anonymkode: 7ff84...fbe Han har ikke redd i det hele tatt, han var irritert. Anonymkode: 4ca6c...462
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Min mann pleide å være slik, men han er oppvokst i et hjem fullstendig uten fysisk eller verbal kjærlighet. Han lærte aldri hjemmefra hvordan være støttende, kjærlig og omsorgsfull og han har vært nødt til å lære dette underveis i forhold. Jeg satte meg ned med han på en god dag og forklarte hvordan det fikk meg til å føle meg (så kort og konsist som mulig uten masse følerier og lange forklaringer) og også en løsning = spesifikt forslag til hva jeg trenger i slike situasjoner. Han trengte bare å høre det én gang før det ble endringer, men i perioder hvor han selv er stresset, så glemmer han seg litt. Anbefaler på det sterkeste å si rett ut hva du behøver og hvordan han kan gi det til deg. Hvis du klarer å kommunisere det uten å være anklagende "du gjør aldri/du gjør alltid/hvorfor må du være så etc". Ved å fokusere på hvordan du føler deg, hvordan du ønsker å føle deg, og hvordan han kan hjelpe deg, så vil du generelt få mye bedre respons fra en mann :) Anonymkode: d426c...ad2 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Han har ikke redd i det hele tatt, han var irritert. Anonymkode: 4ca6c...462 Hvordan er han som partner ellers? Er han vanligvis flink med kjærlige ord? Hvordan pleier han å vise deg omsorg i det daglige? Anonymkode: d426c...ad2 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 Hva var det som utløste anfallet? Var det dårlig stemning mellom dere i forkant? Kan det tenkes at dun samboer så det hele som en utagering mot han? Anonymkode: 14509...c37
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Det kan hende han ikke skjønte at det var et angstanfall, bare trodde det var fylleoppførsel. Anonymkode: ece51...0d4 12 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 Helt ok, iom at en vet at et angstanfall ikke er farlig. Anonymkode: c4f0e...eb7 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva var det som utløste anfallet? Var det dårlig stemning mellom dere i forkant? Kan det tenkes at dun samboer så det hele som en utagering mot han? Anonymkode: 14509...c37 Var god stemning mellom oss. Anfallet kom helt plutselig da jeg la meg. Anonymkode: 4ca6c...462
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan hende han ikke skjønte at det var et angstanfall, bare trodde det var fylleoppførsel. Anonymkode: ece51...0d4 Han skjønte det, var ikke full. Anonymkode: 4ca6c...462
Reign Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har ikke redd i det hele tatt, han var irritert. Anonymkode: 4ca6c...462 Det kan være et uttrykk for frykt... 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Kan du ikke prate med ham om det? Si at du skjønner at det er vanskelig å vite hvordan man skal oppføre seg når noen bryter sammen som du gjorde, men at hvis noe lignende skjer igjen så vil du gjerne at han prøver å vise omsorg istedenfor å bli sint. Si at du opplevde måten legen møtte deg på var veldig virksom, og at du håper samboeren din også kan prøve å møte deg på følelser og se om det kan hjelpe deg, for du trengte virkelig hjelp. Anonymkode: 364b9...e95 3
Kaneel Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har hat mye stress og følelsesmessig stress over lang tid. Litt deprimert og følt jeg ikke strekker til noen steder. I romjulen var jeg ute en tur med ei venninne og drakk noe vin. Det var ikke lurt, fikk et veldig angstanfall da jeg kom hjem (vet ikke, men tror alkoholen utløste det). Jeg hyperventilerte, slet med å puste mens hjertet hamret og tårene sprutet. Var helt forferdelig. Samboer reagerte med å bli sur, ba meg ta meg sammen, puste normalt osv. Det var umulig for meg, følte bare alt raste rundt meg. Jeg fikk ingen trøst eller omsorg. Til slutt følte jeg det så håpløst med hyperventilering at jeg ba han kjøre meg til legevakten, litt surmuling, men han gjorde det. Etter litt undersøkelse fikk jeg snakke med en flott lege som sa jeg måtte ikke være så streng med meg selv og ikke ha så høye krav. Etter en liten stund avtok panikken og hyperventileringen og anfallet gikk over. Dagen etter så tenkte jeg på hvordan samboer hadde opptrådd i den situasjonen…ikke et trøstende ord eller noen form for omsorg, bare kalde ord om at jeg måtte ta meg sammen. Tenker i ettertid at han kunne sikkert roet meg ned om han hadde vist meg litt omsorg og kjærlighet, i stede måtte det en fremmed lege til…det er skuffende, vet ikke om det er typisk menn å ha slik oppførsel… 😔 Anonymkode: 4ca6c...462 Han er vel dritt lei da, sikkert en del dramatikk og overtenking fra din side generelt 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har hat mye stress og følelsesmessig stress over lang tid. Litt deprimert og følt jeg ikke strekker til noen steder. I romjulen var jeg ute en tur med ei venninne og drakk noe vin. Det var ikke lurt, fikk et veldig angstanfall da jeg kom hjem (vet ikke, men tror alkoholen utløste det). Jeg hyperventilerte, slet med å puste mens hjertet hamret og tårene sprutet. Var helt forferdelig. Samboer reagerte med å bli sur, ba meg ta meg sammen, puste normalt osv. Det var umulig for meg, følte bare alt raste rundt meg. Jeg fikk ingen trøst eller omsorg. Til slutt følte jeg det så håpløst med hyperventilering at jeg ba han kjøre meg til legevakten, litt surmuling, men han gjorde det. Etter litt undersøkelse fikk jeg snakke med en flott lege som sa jeg måtte ikke være så streng med meg selv og ikke ha så høye krav. Etter en liten stund avtok panikken og hyperventileringen og anfallet gikk over. Dagen etter så tenkte jeg på hvordan samboer hadde opptrådd i den situasjonen…ikke et trøstende ord eller noen form for omsorg, bare kalde ord om at jeg måtte ta meg sammen. Tenker i ettertid at han kunne sikkert roet meg ned om han hadde vist meg litt omsorg og kjærlighet, i stede måtte det en fremmed lege til…det er skuffende, vet ikke om det er typisk menn å ha slik oppførsel… 😔 Anonymkode: 4ca6c...462 Ett tips er å puste i en pose når anfallet holder på. Da går det raskere over. Har hatt anfall selv og da finner jeg en liten brødpose og puster i den til det roer seg. Roer seg veldig raskt. Anonymkode: 0e934...141
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 Reign skrev (2 minutter siden): Det kan være et uttrykk for frykt... Dette. Jeg er også oppvokst uten "vanlig type kjærlighet", og reagerer dessverre ganske negativt i sånne situasjoner, fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre og synes det er skummelt og overveldende. Jeg skulle ønske det ikke var sånn. Har alltid fått beskjed om å ta meg sammen når jeg har vist følelser, så jeg forstår hvor det kommer fra, men ikke helt hvordan jeg skal løsrive meg fra mine egne reaksjoner. Anonymkode: c3d99...dae 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 Har du hatt lignende angstanfall tidligere? Anonymkode: 69edb...68b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå