AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Jeg er overvektig, men mener likevel selv at jeg har et greit kosthold. Veier 88 kilo og er 168 høy. Lurer på om årsaken til at vekten er for høy er at jeg spiser for mye karbohydrater. Spiser brød(/knekkebrød) til alle måltider utenom middag. Spiser også gjennomsnittlig 100 gram sjokolade i uken (kanskje mindre). På en vanlig dag spiser jeg seks brødskiver+middag. Jeg bor sammen med mine tre barn og min mann, så fint om dette er noe de også kan spise uten at vi blir ruinert. Vet at barna mer enn gjerne spiser noe annet enn brød. Anonymkode: 1e5c6...3d1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Jeg gikk ned ti kilo kun ved å droppe brød, men spiste stort sett karbo til hvert måltid, men fullkornsris, fullkornspasta, poteter, søtpoteter. Jeg spiste mindre karbo fordi disse er mer mettende for meg enn brød er. Jeg ble også langt mindre oppblåst med det samme jeg gjorde denne endringen. Og fikk bedre hud! Anonymkode: e7ed7...f31 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gikk ned ti kilo kun ved å droppe brød, men spiste stort sett karbo til hvert måltid, men fullkornsris, fullkornspasta, poteter, søtpoteter. Jeg spiste mindre karbo fordi disse er mer mettende for meg enn brød er. Jeg ble også langt mindre oppblåst med det samme jeg gjorde denne endringen. Og fikk bedre hud! Anonymkode: e7ed7...f31 Hva erstattet du brødet med til frokost osv? Anonymkode: a6f8c...8cd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Dette finner du ekstremt mye om, om du bare gidder google. har gjort det for deg, her er første treffet https://omhelse.no/lavkarbo-frokost/ Anonymkode: 5e878...612 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Du er overvektig fordi du spiser for mange kalorier. Tell hvor mange du får i deg daglig, finn ut hvor mye du forbrenner daglig sånn ca, spis mindre enn du forbrenner. Du kan spise hva du vil. Anonymkode: e73ef...24e 8 1
Lill3My Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Heller enn å fokusere på å droppe karbohydrater, ville jeg fokusert på å øke inntaket av proteiner og grønnsaker. Gjør du det, blir det automatisk mindre karbohydrat. Proteiner vil holde deg mett lenger, og også hjelpe med å vedlikeholde muskelmassen ifbm vektreduksjon. Grønnsakene gir deg en rekke vitaminer og mineraler, fiber og metthet for relativt få kalorier ifht volum. Hva med å bytte ut noe av brødet med: - kjøpeskapsgrøt med cottage cheese eller gresk yoghurt - salat av middagsrester (venn deg til å lage ekstra kjøtt & grønt så er dette fort gjort), gjerne med noe bønner eller litt,potet - omelett - spise litt færre skiver og heller ha på mer pålegg - inkludere en porsjon grønt til alle måltid du kan også vurdere å redusere antall måltid; spise 2-3 skikkelige måltider slik at du spiser deg god og mett, heller enn flere mindre måltider (som jo da ofte blir brød, fordi hvem gidder å lage mat flere ganger til dagen?) 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 Til frokost, f.eks proteinbrød med skinke eller annet magert pålegg. Ost har mye kalorier. Lunsj, en stor kopp suppe, med et Ryvita knekkebrød til. Middag, mye grønnsaker som vokser over bakken som tilbehør. Lag gjerne sellerirotpure istedet for potet/pasta/ris. Kveldsmat, en salat med revet ost og nøtter i. Egg kan du også spise. Hold deg langt unna potetgull og sånt, fullt av karbohydrater. Må du ha noe, så ta baconcrisp eller popcorn. Anonymkode: f0331...d24
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 6 brødskiver+middag er typisk opplegg for vedlikehold av vekt for kvinner og burde klokke deg inn på rundt 2000 kalorier. Altså et kosthold som gjør at du hverken går opp eller ned i vekt. Hvis du har lagt på deg av et slikt kosthold er problemet trolig pålegg/påleggsmengde, tykke skiver og/eller for stor middagsporsjon. For å gå ned i vekt må du spise under vedlikehold, så hadde først regnet over kalorinnhodet av det du spiser i dag og kuttet hvis du i realiteten er en del over 2000 kalorier, så ville jeg bare droppet 2 brødskiver i døgnet, enten ved å spise 3 måltider i stedet for 4, eller spist 1 skive og en frukt i stedet for 2 skiver til ett eller 2 måltider. Man kan gå ned i vekt på en hvilken som helst diett. Man må bare spise mindre enn man forbruker. Anonymkode: 53412...01f 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du er overvektig fordi du spiser for mange kalorier. Tell hvor mange du får i deg daglig, finn ut hvor mye du forbrenner daglig sånn ca, spis mindre enn du forbrenner. Du kan spise hva du vil. Anonymkode: e73ef...24e Jadajadajada. Men greia er at det finnes lette måter å kutte kalorier på og vanskelige. Masse tomme fyllkarbohydrater støtt og stadig, gjør det typisk ikke lett. Anonymkode: b022f...a51 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jadajadajada. Men greia er at det finnes lette måter å kutte kalorier på og vanskelige. Masse tomme fyllkarbohydrater støtt og stadig, gjør det typisk ikke lett. Anonymkode: b022f...a51 En lett måte for deg kan være kjempevanskelig for meg. Man liker å spise forskjellige ting, og man lever forskjellige liv. Det som er lettest for MEG er å kutte fett. Jeg velger magre produkter, og kutter ut snop. For min mor er det umulig å gjøre det samme, for hun synes lettprodukter smaker bais. Anonymkode: e73ef...24e 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En lett måte for deg kan være kjempevanskelig for meg. Man liker å spise forskjellige ting, og man lever forskjellige liv. Det som er lettest for MEG er å kutte fett. Jeg velger magre produkter, og kutter ut snop. For min mor er det umulig å gjøre det samme, for hun synes lettprodukter smaker bais. Anonymkode: e73ef...24e Nettopp, og det er derfor den gamle fasiten med kalorier, lettprodukter og masse brød ikke funker for alle. Det veldig rart at du drar fram den gamle fasiten først, for så og konkludere med at vi er ulike. Anonymkode: 794a9...def 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 Egg, avokado, hjertesalat med pålegg, frukt og bær salat, smoothie.. droppe frokost om du ikke er veldig sulten. Anonymkode: 794a9...def 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nettopp, og det er derfor den gamle fasiten med kalorier, lettprodukter og masse brød ikke funker for alle. Det veldig rart at du drar fram den gamle fasiten først, for så og konkludere med at vi er ulike. Anonymkode: 794a9...def Det er underskudd av kalorier som teller. Det ER fasiten. Hva du må gjøre for å komme i underskudd er forskjellig fra person til person. Det hjelper svært lite å kutte 1000 kalorier i brød om du isteden spiser 1000 kalorier av egg. Anonymkode: e73ef...24e 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er underskudd av kalorier som teller. Det ER fasiten. Hva du må gjøre for å komme i underskudd er forskjellig fra person til person. Det hjelper svært lite å kutte 1000 kalorier i brød om du isteden spiser 1000 kalorier av egg. Anonymkode: e73ef...24e For kvinner kan det ofte være et problem at kroppens hormoner ikke er balansert. Særlig hvis man har ubehandlede traumer, så kan kroppen være i fight or flight-modus. Når sentralnervesystemet vårt er i denne modusen, så fungerer vår fordøyelse langt dårligere. Ved å lære seg hvordan man balanserer hormoner og sentralnervesystemet (søk opp tips for hvordan gå fra sympathetic nervous system state til å heller være i parasympathetic state). Anonymkode: e7ed7...f31
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Jeg har ikke lav forbrenning, grunnet lavt stoffskifte. Men jeg har hatt BMI på alt fra 18-29 med samme type kosthold. Det som varierte var mengder og medisiner/sykdom. Men også mengde snacks ved siden av grunnkosten. Anonymkode: ef2db...ca0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Siden det bør være familievennlig. Det enkleste du gjør er å spise litt mindre brød/knekkebrød, og legg til en god porsjon grønnsaker til hvert måltid. Om så kutt ned fra 2 til 1,5 brødskive per måltid til å begynne med. Det blir likevel 1,5 skiver mindre i om dagen,10,5 skiver mindre i uka, 42 skiver mindre i måneden. Bittelitt hjelper. Hjemmelaget tunfisksalat gir mye protein, er godt og noe hele familien kan spise på skive om de vil. Finner flere oppskrifter på nett https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/salater/tunfisksalat-med-egg Hjemmelaget hummus, godt på brødskiva (jeg liker ei skive tomat på for litt syre) eller dipp til grønnsaker. Får kjøpt ferdig på f.eks Rema, men veldig billig om en lager selv. https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/hummus Makrell i tomat er en annen proteinrik pålegg som metter. Ved å bytte ut pålegget til noe som metter mer, så er det lett å kutte ned til bare ei skive brød i måltidet. Kokte egg koster litt mer, men holder seg fint i kjøleskapet når de er kokt. Kjekt å ha på lur, veldig næringsrikt på skiva. Anonymkode: 0f191...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Jeg kan lite om karbohydrater og slik, men personlig liker jeg ikke brød. Frokost; eggmuffins (ovnsbakt egg med mye grønnsaker), eller smoothie (sunn, med egg og frø), eller havregrøt med bær, frøknekkebrød med avokado eller hummus, eller kokte egg. Lunsj; salater i alle varianter - det vil si skikkelige salater, med bønner/linser og mye grønnsaker. Laks+brokkoli+søtpotet. Schakshuka, Wraps av salatblader med kjøtt. Falafler med grønnsaker. Spiser middag så sent at jeg ikke trenger kvelds. Anonymkode: 57eab...ef0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: For kvinner kan det ofte være et problem at kroppens hormoner ikke er balansert. Særlig hvis man har ubehandlede traumer, så kan kroppen være i fight or flight-modus. Når sentralnervesystemet vårt er i denne modusen, så fungerer vår fordøyelse langt dårligere. Ved å lære seg hvordan man balanserer hormoner og sentralnervesystemet (søk opp tips for hvordan gå fra sympathetic nervous system state til å heller være i parasympathetic state). Anonymkode: e7ed7...f31 Min kropp er i konstant fight or flight-modus grunnet kompleks PTSD. Går likevel ned i vekt med kaloriunderskudd. Anonymkode: e73ef...24e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er underskudd av kalorier som teller. Det ER fasiten. Hva du må gjøre for å komme i underskudd er forskjellig fra person til person. Det hjelper svært lite å kutte 1000 kalorier i brød om du isteden spiser 1000 kalorier av egg. Anonymkode: e73ef...24e Her motsier du deg . Hvis du bytter ut 1000 kalorier i brød med 1000 kalorier i egg vil man øke forbrenningen ( i tillegg til og ikke bli oppblåst og å bli vesentlig mer mett og få i seg vesentlig mer med næring . ) derfor er dette en utmerket måte og komme i underskudd. En slipper og være sulten, telle kalorier, fortsette og være tykk. ja, en må være i energiunderskudd for og gå ned i vekt, men hvis fasiten var brød, lettprodukter og kaloritelling hadde vi jo alle vært slanke, for vi vokste jo opp med « fasiten». Når det ikke fungerer er det greit og prøve noe nytt ? For meg var det og bytte ut 1000 kalorier brød med 1000 kalorier egg, fasiten. Energien ut økte, jeg var mett, ble slank, fortsatte og holde meg slank og slapp kalorihelvete jeg vokste opp med. Det betyr ikke at min fasit er din fasit, vi er ulike. det slår sjelden feil at det stort sett er tykke eller jo- jo slankere som teller kalorier da. De som kommenterer sånn « hvaaa 5 egg til frokost, har du talt kaloriene» « hvaaaa bruker du meierismør, aner du kaloriinnholdet « er i 100% av tilfellene lubne eller tykke og låst i « kalorifella» . Anonymkode: 794a9...def 1 1
I Grosny Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er overvektig, men mener likevel selv at jeg har et greit kosthold. Veier 88 kilo og er 168 høy. Lurer på om årsaken til at vekten er for høy er at jeg spiser for mye karbohydrater. Spiser brød(/knekkebrød) til alle måltider utenom middag. Spiser også gjennomsnittlig 100 gram sjokolade i uken (kanskje mindre). På en vanlig dag spiser jeg seks brødskiver+middag. Jeg bor sammen med mine tre barn og min mann, så fint om dette er noe de også kan spise uten at vi blir ruinert. Vet at barna mer enn gjerne spiser noe annet enn brød. Anonymkode: 1e5c6...3d1 Jeg har byttet ut potetene med broccoli. Du kan sikkert fortsette med brød, men gå ned til 3 -4 skiver om dagen, og legge inn en halvtimes spasertur ekstra pr dag. Litt mindre mat, og litt mer bevegelse skal til sammen gi resultater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå