Hecker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Noen som har opplevd å få betale kontant selvom det skulle vært fint mulig? Heter altså tvungen betalingsmiddel her i landet ... Opplevd det nemlig i flere butikker, hvor de enten begynner å lage bråk eller diverse årsaker hvorfor kontant ikke er mulig 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Kommer jo an på hva du betaler med, det er f.eks. ingen som er pliktige til å ta imot mer enn 25 mynter av en enhet. Mye enklere hvis du forklarer hva det gjeler og hvilken situasjon det er. Anonymkode: 42443...f76 1
MortenMunkholm Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Send de til meg, så skal jeg se hva jeg får til👍 1
Reign Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Hecker skrev (7 minutter siden): Noen som har opplevd å få betale kontant selvom det skulle vært fint mulig? Heter altså tvungen betalingsmiddel her i landet ... Opplevd det nemlig i flere butikker, hvor de enten begynner å lage bråk eller diverse årsaker hvorfor kontant ikke er mulig Her har du glemt noen ord... 9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Jeg har opplevd å få betale kontant ja. Anonymkode: 4cecb...658 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Hvis de feks ikke har veksel, så er det jo faktisk umulig med mindre du har eksakt beløp. Anonymkode: 60cc4...881 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 Hvor mange mynter prøvde du å betale med, og hva var sluttsummen på det du skulle betale? Kommer du med 150 stk fem-kroners mynter er de ikke pliktige til å ta i mot. Det er 25 stk pr myntenhet som er det de er pliktige å ta i mot. Jeg gidder ikke rote frem link, du kan google det selv. Anonymkode: 6b541...d94 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Cutters praktiserer vel dette konsekvent. Og jeg tror vanlige butikker står nokså fritt til å velge å ikke ta kontanter. Synes det var mer problematisk når man ikke kunne kjøpe billett på bussen med kontanter. Anonymkode: cbf69...148
Hedda-78 Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 Ja, det har jeg opplevd. Skulle kjøpe is og slush i en kiosk som holdt til i en sånn tilhenger, altså en mobil iskiosk. De tok ikke kontanter, bare kort eller vipps.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Cutters praktiserer vel dette konsekvent. Og jeg tror vanlige butikker står nokså fritt til å velge å ikke ta kontanter. Synes det var mer problematisk når man ikke kunne kjøpe billett på bussen med kontanter. Anonymkode: cbf69...148 Dette er helt feil, i strid med loven. https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2019-06-21-31 - paragraf 3-5, del 1. Jeg har blitt oppfordret til å droppe kontanter, men jeg har aldri blitt nektet uten at utsalgsstedet har hatt et gratis alternativ (faktura uten gebyr). Hvis de kan tilby et slikt, gratis alternativ, så kan de "komme unna med det". Anonymkode: f779a...854 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Hvis du har kontanter liggende kan du sette de inn på kortet ditt i alle Meny og Kiwi butikker så slipper du å eventuelt havne i den situasjonen:) Anonymkode: 5c03b...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Hvis du har kontanter liggende kan du sette de inn på kortet ditt i alle Meny og Kiwi butikker så slipper du å eventuelt havne i den situasjonen:) Anonymkode: 5c03b...7e1 Det kan du jo si, men det er butikkene som bryter loven, og strengt tatt de som burde gjøre tiltak, og ikke forbrukeren/kjøperen. Anonymkode: f779a...854 3 1
c_buk Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 Når jeg drev en kaffebar var det så dyrt for meg å håndtere de få kontantene (kanskje én gang i uka) at jeg tjente på å gi bort kaffen og evt. baksten gratis istedet.
aksase Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Det er ikke så enkelt som noen her skriver, ser det ut til.... https://www.abcnyheter.no/penger/forbruker/2019/11/22/195627597/professor-jo-du-kan-nekte-a-ta-imot-kontanter
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Hecker skrev (7 timer siden): Noen som har opplevd å få betale kontant selvom det skulle vært fint mulig? Heter altså tvungen betalingsmiddel her i landet ... Opplevd det nemlig i flere butikker, hvor de enten begynner å lage bråk eller diverse årsaker hvorfor kontant ikke er mulig Lager bråk? Ber du om veksel, eller betaler du med nøyaktig sum, evt mellomlegg med kort/ vips? Anonymkode: 6ea98...b7b
Hecker Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #16 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lager bråk? Ber du om veksel, eller betaler du med nøyaktig sum, evt mellomlegg med kort/ vips? Anonymkode: 6ea98...b7b holder meg innenfor følgende regler - Maks 25 mynter av hver enhet (altså 25 x 1kr, 25x5kr osv) ikke 25 mynter totalt - Sedler innenfor gyldig serie (nyeste de med sånn firkanter nederst kom for 2-3 år siden tror eg) - Summen er LAAAAAAANGGT under 40 000. Vi snakker type 100 kr sum For å være presis så ga jeg fra meg cirka 25 femmere og 25 enkronere, det er så vidt jeg vet 150 kr som eg tror eg skulle betale. Dette nekter de altså å ta mot. Btw er vips dette som man kan laste på mobilen for det skjer bare ikke! 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er helt feil, i strid med loven. https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2019-06-21-31 - paragraf 3-5, del 1. Jeg har blitt oppfordret til å droppe kontanter, men jeg har aldri blitt nektet uten at utsalgsstedet har hatt et gratis alternativ (faktura uten gebyr). Hvis de kan tilby et slikt, gratis alternativ, så kan de "komme unna med det". Anonymkode: f779a...854 Nei. Det er riktig at (norske) kontanter i og for seg er tvungent betalingsmiddel, men det er ikke det samme som at man har krav på å kjøpe enhver vare, tjeneste etc. og gjøre opp kontant. I kraft av avtalefriheten kan f.eks. en butikk helt fint bestemme seg for at de kun aksepterer kortbetaling, og deretter nekte å inngå en avtale med deg (altså selge deg varen) med mindre du betaler med kort. Anonymkode: 2f871...22f 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 14 hours ago, aksase said: Det er ikke så enkelt som noen her skriver, ser det ut til.... https://www.abcnyheter.no/penger/forbruker/2019/11/22/195627597/professor-jo-du-kan-nekte-a-ta-imot-kontanter Jo, egentlig. Og en professors mening trumfer ikke en soleklar lovtekst, som de aller, aller fleste lærde er helt enige om hvordan skal tolkes. Det finnes unntak, som å kunne tilby alternativ betalingsmåte vederlagsfritt - som en faktura uten gebyr. Men hovedregelen i sentralbankloven er soleklar. Hvordan noen klarer å vri om meningen på sitatet under er for meg en gåte: Quote § 3-5.Tvungent betalingsmiddel (1) Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen forbehold utover at selger kan nekte å ta imot mer enn 25 mynter i én valør. Anonymkode: f779a...854 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Det er riktig at (norske) kontanter i og for seg er tvungent betalingsmiddel, men det er ikke det samme som at man har krav på å kjøpe enhver vare, tjeneste etc. og gjøre opp kontant. I kraft av avtalefriheten kan f.eks. en butikk helt fint bestemme seg for at de kun aksepterer kortbetaling, og deretter nekte å inngå en avtale med deg (altså selge deg varen) med mindre du betaler med kort. Anonymkode: 2f871...22f Dette er jo feil. Kan du vise til lovtekst som sier det du her påstår? Det har vært maaange diskusjoner opp igjennom årene om dette, og loven er klar. Det finnes noen svært få som har fått bevilget unntak fra regelen, som et busselskap på Østlandet fikk i en prøveperiode. Tvunget betalingsmiddel ER det samme som at man har krav på å kunne betale med det middelet. Det ligger litt i ordene "tvunget betalingsmiddel". Anonymkode: f779a...854
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 23 hours ago, c_buk said: Når jeg drev en kaffebar var det så dyrt for meg å håndtere de få kontantene (kanskje én gang i uka) at jeg tjente på å gi bort kaffen og evt. baksten gratis istedet. ehm, hvordan tjente de penger på å bruke kontanter før da? Anonymkode: fd4ba...a26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå