Gå til innhold

Noen flere prøvere som leier bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ganske alene om å leie leilighet samtidig som vi prøver, og ikke eie.

Omstendighetene er nå sånn at vi foreløpig får ikke kjøpt noe større enn 50kvm her vi bor (vi leier litt større), og jeg trives her vi leier fordi vi rammes ikke noe særlig av de økte prisene. Det er p.d.d. økonomisk romsligere for oss å leie enn å eie. Vi har bodd her i mange år, har god huseier og stabilitet fremover.

Allikevel føler jeg meg litt skamfull fordi alle rundt meg er så opptatt av å ha «alt på stell» før man får barn og mange av de har akkurat født eller blitt gravide. Vi har et stabilt bosted, stabil økonomi og økonomistyring, godt nettverk, stabilt forhold (over ti år), bil og kort vei til alt av muligheter. Jeg føler egentlig ikke vi mangler noe særlig, men at venner og bekjente tror at vi ikke har ting på stell fordi vi leier. Jeg er nå over 30 år og vil ikke risikere å vente så lenge at barn plutselig ikke er mulig.

Jeg har egentlig aldri brydd meg så mye om andres meninger så det kan hende jeg bare er utrolig sensitiv om dagen i denne prosessen. Jeg tenker jo vi får kjøpt noe etter hvert mens barnet er liten, men haster det egentlig så?

Er det noen flere som har det sånn? 😢

Anonymkode: b0059...36f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig hadde aldri ville leid så lenge, er også «penger ut vinduet» det du betaler i leige kunne du ha brukt på å betalt ned ditt eget huslån i steden for husverten sitt. 
Tenker nok det er litt stigma rundt det å leige å starte familie. Men dere må gjøre det dere ønsker, men jeg personlig hadde kjøpt noe før jeg begynte prosessen. 

Anonymkode: a3d68...a34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke i samme situasjon, men jeg tenker det er mye bedre å få barn mens man leier enn de som venter til de er i slutten av 30-åra eller over 40 før de starter å prøve. Det kan vel være ulike grunner til at man ikke har greid å spare seg opp nok egenkapital før man er 30. 

Anonymkode: baf56...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er det mange andre ting som er viktigere enn om du leier eller eier, som omsorgsevne og evne til å følge opp barnet slik det trenger, og økonomisk mulighet til å gi barnet det den trenger.

Eneste dere bør ha i tankene, er at det blir vanskeligere å få lån når man har barn, siden veiledende utgifter til livsopphold og levekostnader øker en del når det blir barn i bildet. Så det kan kreve litt mer innsats å få kjøpt, hvis barnet/barna kommer før huskjøpet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg personlig hadde aldri ville leid så lenge, er også «penger ut vinduet» det du betaler i leige kunne du ha brukt på å betalt ned ditt eget huslån i steden for husverten sitt. 
Tenker nok det er litt stigma rundt det å leige å starte familie. Men dere må gjøre det dere ønsker, men jeg personlig hadde kjøpt noe før jeg begynte prosessen. 

I min krets er det i alle fall null «stigma» tilknyttet å leie heller enn å eie. Det kan være ulike grunner til at man velger det ene eller andre. Men nå er det i min omgangskrets stort sett høyt utdannede mennesker som skjønner at å eie bolig (dvs banken eier, du er låntager) ikke sier noe hverken en personers vellykkethet eller hvor velstående de er i livet. 

Anonymkode: efa68...6e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leier vi og har satt i gang prøvingen. Regner med at vi kjøper noe før et eventuelt barn kommer, eventuelt kort tid etterpå. For mannen min er det viktig å eie, for meg er det ikke spesielt viktig. Jeg bor utenlands og liker å ha penger lett tilgjengelig i tilfelle noe skulle skje som gjør at vi må (flytte) tilbake til Norge på kort varsel. For meg føles det litt uggent å binde opp så mye kapital, og jeg skulle gjerne leid en stund til. 

Anonymkode: f10a6...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier og er prøvere. Vi flytta hjem til hjembyen min og her er boligprisene skyhøye. Så vi bor billig i en leilighet å sparer så mye vi kan. Ingen stigma rundt dette.

Anonymkode: dfc04...003

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar ❤️. Jeg tenker litt som ene AB her at det kan være aktuelt å kjøpe som gravid, men trives i min nåværende økonomiske bosituasjon og setter det nok på pause minst til det klaffer. Vi får lån i bank, men akkurat nå er det dårlig med boliger i den prisklassen og det vil øke boutgiftene markant så vi må leve trangere. Akkurat nå er det godt å kunne ha god råd til å leve litt, samt at vi bør spare opp litt mer for evt oppussing av boligkjøp (kjenner at ansvaret for vedlikehold av egen bolig også stresser meg litt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde ikke, men fikk barn mens vi leide leilighet. Ikke noe skamfullt med det. Vi fikk kjøpt leilighet når barnet var 11 mnd gammel. 

ikke tenk på den måten. Det er virkelig ingen andre rundt  som bryr seg om man leier eller eier mens man prøver. Hvis noen virkelig har problem med at prøvere leier, så sier det mer om dem. 

Anonymkode: 2d337...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med det mange skriver her, du skal ikke skamme deg. Det er en stor andel av befolkningen som ikke kommer inn på boligmarkedet før man er i 30/40 årene, spesielt i storbyene. Sånn er samfunnet nå. Jeg vet om flere ressursterke mennesker som leier/leide når de fikk barn. 

Vi ventet med å prøve å få barn til vi hadde kjøpt. Og er nå i midten av 30-årene og venter vår første. Det tok 2 år med prøving før det gikk. Så jeg har angret litt på at vi ikke bare prøvde før. Ting går seg til.

Anonymkode: 2e228...e57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 14.24):

I min mening er det ikke «penger ut vinduet», du betaler for et sted å bo, tak over hodet. Ikke noe galt med det TS, vi er også prøvere og leier - ser for oss å kjøpe de nærmeste årene men per nå med huseierne vi har er det helt perfekt for oss å bo her og vi sparer en del på det. :) Ingen stigma rundt dette i min omkrets heller

Anonymkode: 2d773...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

En liten oppdatering fra meg: Ingen graviditet enda, men vi har fått kjøpt en middels stor leilighet med 3 soverom. Ganske lettet nå da markedet her har vært ekstremt vanskelig å komme inn i for oss og vi ville ikke kjøpe med bare ett soverom. Leilighet ble rimeligst med minst vedlikeholdsansvar. Så nå håper vi prøvingen klaffer snart også 🤞🏻. Har ikke tatt det så seriøst de siste par månedene.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 13.37):

Jeg føler meg ganske alene om å leie leilighet samtidig som vi prøver, og ikke eie.

Omstendighetene er nå sånn at vi foreløpig får ikke kjøpt noe større enn 50kvm her vi bor (vi leier litt større), og jeg trives her vi leier fordi vi rammes ikke noe særlig av de økte prisene. Det er p.d.d. økonomisk romsligere for oss å leie enn å eie. Vi har bodd her i mange år, har god huseier og stabilitet fremover.

Allikevel føler jeg meg litt skamfull fordi alle rundt meg er så opptatt av å ha «alt på stell» før man får barn og mange av de har akkurat født eller blitt gravide. Vi har et stabilt bosted, stabil økonomi og økonomistyring, godt nettverk, stabilt forhold (over ti år), bil og kort vei til alt av muligheter. Jeg føler egentlig ikke vi mangler noe særlig, men at venner og bekjente tror at vi ikke har ting på stell fordi vi leier. Jeg er nå over 30 år og vil ikke risikere å vente så lenge at barn plutselig ikke er mulig.

Jeg har egentlig aldri brydd meg så mye om andres meninger så det kan hende jeg bare er utrolig sensitiv om dagen i denne prosessen. Jeg tenker jo vi får kjøpt noe etter hvert mens barnet er liten, men haster det egentlig så?

Hvis dere hadde kjøpt den mindre leiligheten og betalt ned på eget lån istedenfor boligeierens lån nå som dere leier, så kunne dere kanskje hatt råd til større leilighet fordi dere hadde "spart" penger på å nedbetale eget lån hver måned og dermed bygget større egenkapital.

Hvorfor har dere ikke søkt om økonomisk rådgiving i banken eller hos advokat?

Dere har leid leilighet og spart istedenfor å bli med på prisveksten på boliger, noe som gjør at dere stadig havner lenger og lenger bakpå. Utrolig lite smart måte å gjøre det på hvis dere vil kjøpe større.

Anonymkode: 55c78...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis dere hadde kjøpt den mindre leiligheten og betalt ned på eget lån istedenfor boligeierens lån nå som dere leier, så kunne dere kanskje hatt råd til større leilighet fordi dere hadde "spart" penger på å nedbetale eget lån hver måned og dermed bygget større egenkapital.

Hvorfor har dere ikke søkt om økonomisk rådgiving i banken eller hos advokat?

Dere har leid leilighet og spart istedenfor å bli med på prisveksten på boliger, noe som gjør at dere stadig havner lenger og lenger bakpå. Utrolig lite smart måte å gjøre det på hvis dere vil kjøpe større.

Les over. Vi har ikke hatt muligheten til å kjøpe tidligere pga midlertidig inntekt. Handler ikke om å være smart eller ikke, det handler om mulighet. Nok egenkapital har vi hatt en stund. Sliter ikke økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les over. Vi har ikke hatt muligheten til å kjøpe tidligere pga midlertidig inntekt. Handler ikke om å være smart eller ikke, det handler om mulighet. Nok egenkapital har vi hatt en stund. Sliter ikke økonomisk. 

Du skrev jo:

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 13.37):

Du sier altså ikke at dere ikke hadde råd til bolig før, du sier at dere ikke hadde råd til så stor bolig dere ville ha. Og jeg skriver at dere har tapt mye på å ikke begynne i det små og kjøpe dere oppover, for det er slik veldig mange stadig får råd til større bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skrev jo:

Du sier altså ikke at dere ikke hadde råd til bolig før, du sier at dere ikke hadde råd til så stor bolig dere ville ha. Og jeg skriver at dere har tapt mye på å ikke begynne i det små og kjøpe dere oppover, for det er slik veldig mange stadig får råd til større bolig.

LES INNLEGG nr 12 fra ts i tråden...oppdatering

Anonymkode: 8c419...2d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skrev jo:

Vi fikk finansieringsbevis i 2022. Denne tråden jeg gammel, men jeg la til en oppdatering rett over innlegget ditt i dag som du ignorerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge over 30. Har eid for mange år siden men solgte og flytet til utlandet. Vi flytter mye pga mannen min sin jobb og synes det er helt greit å leie, Spesielt nå. Det gjør at vi har det litt romsligere økonomisk og vi trives godt her vi bor. Så lenge du trives der dere bor nå er jo det viktigst. Og for en baby er det ikke viktig om dere eier eller leier. Flytte kan dere også lett gjøre frem til barnet evt. begynner på skolen:) 

Anonymkode: 25758...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...