Gå til innhold

Når den ene er lei av hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to hunder. Den ene er en liten selskapshund som er en vilter og sosial men litt usikker sjel. Den har dessverre noen greier, den er avhengig av å luftes relativt ofte for å ikke ha uhell. Den ber noen ganger om å få komme ut, men dersom den ikke blir jaget ut på do så kan den utsette det til det virkelig haster. Hater vinter, så vinterstid kan den slurve og gjøre fra seg inne fordi det er kaldt og surt ute. Så det jeg pleier å gjøre er å 1) lufte ofte og 2) sørge for at jeg ser at den gjør fra seg og ikke bare later som. Og ellers bare tørke opp hvis det blir uhell, for det er da ofte min feil som ikke luftet i tide og det hjelper uansett ikke å ta bikkja for det i etterkant. 

Min mann og hunden har ikke så godt forhold lenger. Han blir veldig irritert av sånne uhell innendørs. Og at hunden ikke er lydig. Det er en ond sirkel, jo sintere han blir jo mer usikker blir hunden på han og jo mer vegrer den seg for å komme når han roper. Her en dag kulminerte det med at hunden ble redd og tisset på seg.

Mannen er lei og vil ikke ha hunden mer. Bare synet av den irriterer han. Men jeg føler ikke det er rett å omplassere hunden fordi en voksen mann har sinneproblemer og ikke klarer å finne riktig måte å håndtere hunden på. Den andre hunden går meg på nervene til tider, men jeg sier jo ikke at vi skal omplassere den for det.

Anonymkode: 32100...ab3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er dere sammen fremdeles? Bare lurer.. som i alle andre lignende tilfeller.

Hvis du ikke gidder gå ut med hunden kan den vel få en bleie? Eller bo hos noen som bryr seg mer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
svartkatt skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er dere sammen fremdeles? Bare lurer.. som i alle andre lignende tilfeller.

Hvis du ikke gidder gå ut med hunden kan den vel få en bleie? Eller bo hos noen som bryr seg mer.

Ja, det kan du lure på...

Jeg går ut med hunden men det er ikke alltid jeg er hjemme. Det er også noe som kan skli ut hvis det er mye som skjer i et travelt småbarnshjem. Som jeg skrev, det er stort sett ikke et problem så lenge jeg husker å lufte ofte nok.

Skrevet

Svaret er at du tar hovedansvaret for hunden. Vi er i lignende situasjon her, jeg skulle gjerne kastet bikkja på huet og ræva ut, men mannen skal absolutt ha den.

Jeg krevde at da tar han alt som er bikkjerelatert. Det gjør han og jeg lever med dyret uten å klikke.

Anonymkode: 1f65d...d47

• Liker 8
Skrevet

Mannen har vært mye sint på hunden- til det punktet hvor hunden unngår han, og nå nylig ble den så redd at den tisset på seg? 

Jeg lurer på hvordan mannen behandler hunden når du ikke er hjemme.. Og, hvordan vil han reagere når barna kommer i trassalder og gjør det stikk motsatte av det han ber de om, bråker og roter og gjør hverdagen hans vanskelig? 

Jeg hadde helt mistet lysten på mannen min om han hadde for vane å skremme hunden min, men det er meg. Om du ikke kaster ut mannen, så bør du omplassere hunden så den får et rolig og fredelig hjem hvor den kan føle seg trygg. Ingen fortjener å føle seg utrygge i eget hjem, og sånn konstant stress i kroppen kan gi helseproblemer. 

Anonymkode: a3976...21d

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

En liten selskapshund som er nervøs av seg, har den det egentlig godt i en småbarnsfamilie? Jeg har 3 små barn selv, og vet hvor høyt lydnivå det kan være. Barna liker å leke sisten rundt på stue/kjøkkengulvet, velter eller mister stadig vekk ting, og selv om de bryr seg minimalt om dyrene våre så bryr de seg altså minimalt om dyrene våre - hvis katta ligger og sover på sofaen så mener de det er helt greit å hoppe i sofaen en halv meter unna, for eksempel. 

Jeg er enig med mannen din i at hunden nok hadde hatt det bedre et annet sted - med en voksen som har tid til å følge den opp døgnet rundt (kanskje ufør eller pensjonert?), en mann som ikke blir sint på den, og antagelig også uten barn i huset.

Anonymkode: c24ba...98b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det kan du lure på...

Jeg går ut med hunden men det er ikke alltid jeg er hjemme. Det er også noe som kan skli ut hvis det er mye som skjer i et travelt småbarnshjem. Som jeg skrev, det er stort sett ikke et problem så lenge jeg husker å lufte ofte nok.

Hvis det er du som vil ha hunden er det du som må ta alt ansvar for den. Og helt ærlig, det høres ut som det ikke går så bra for tiden. Siden du ikke husker å lufte ofte nok…

Anonymkode: 611f6...8fa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det er du som vil ha hunden er det du som må ta alt ansvar for den. Og helt ærlig, det høres ut som det ikke går så bra for tiden. Siden du ikke husker å lufte ofte nok…

Jeg er ikke hjemme på dagtid, det er han. Det er ikke noe problem i helgene. Kanskje jeg må ta den med i bilen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har to hunder. Den ene er en liten selskapshund som er en vilter og sosial men litt usikker sjel. Den har dessverre noen greier, den er avhengig av å luftes relativt ofte for å ikke ha uhell. Den ber noen ganger om å få komme ut, men dersom den ikke blir jaget ut på do så kan den utsette det til det virkelig haster. Hater vinter, så vinterstid kan den slurve og gjøre fra seg inne fordi det er kaldt og surt ute. Så det jeg pleier å gjøre er å 1) lufte ofte og 2) sørge for at jeg ser at den gjør fra seg og ikke bare later som. Og ellers bare tørke opp hvis det blir uhell, for det er da ofte min feil som ikke luftet i tide og det hjelper uansett ikke å ta bikkja for det i etterkant. 

Min mann og hunden har ikke så godt forhold lenger. Han blir veldig irritert av sånne uhell innendørs. Og at hunden ikke er lydig. Det er en ond sirkel, jo sintere han blir jo mer usikker blir hunden på han og jo mer vegrer den seg for å komme når han roper. Her en dag kulminerte det med at hunden ble redd og tisset på seg.

Mannen er lei og vil ikke ha hunden mer. Bare synet av den irriterer han. Men jeg føler ikke det er rett å omplassere hunden fordi en voksen mann har sinneproblemer og ikke klarer å finne riktig måte å håndtere hunden på. Den andre hunden går meg på nervene til tider, men jeg sier jo ikke at vi skal omplassere den for det.

Omplasser begge hundene så de får det godt resten av livet. Du misliker den ene, han misliker den andre. Høres ut som dette er skikkelig trivelig atmosfære hjemme hos dere.

Kontakt FOD og få de omplassert snarest.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke hjemme på dagtid, det er han. Det er ikke noe problem i helgene. Kanskje jeg må ta den med i bilen. 

Så hunden er alene hjemme hele dagene med et menneske den frykter i en slik grad at den tisser på seg?

Du bør omplassere den. Håper du finner et godt hjem til den.

Jeg ville nok omplassert mannen i stedet- sikker ikke verdens mest tålmodige med barn og andre mennesker heller, hvis han ikke forstår at en liten hund trenger oppfølging og hjelp til å få gjort i fra seg.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Ut i fra hva du skriver så er den liten og har derfor liten blære. Jeg tar min lille pomchi ut hver 4. time. Er forresten hunden sjekket for urinveisinfeksjon? Tissingen kan også være angstrelatert, og at du tar den med deg er nok bedre siden han blir så redd at han tisser på seg av mannen din. 

Anonymkode: fc1e0...874

• Liker 5
Skrevet

Den bikkja hadde jeg enten avliva eller fått omplassert. Skjønner mannen din veldig godt. 

Anonymkode: 65e4d...d56

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er skikkelig kjipt å være alene med ansvaret for et dyr han ikke ønsker seg. Og som i tillegg tisser inne hvis han glemmer den. Ta med deg hunden.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke en idealløsning, men hva med å legge en tissematte ved døra hunden kan bruke når du ikke er hjemme? 

Så får du snakke med mannen din angående holdning og oppførsel overfor hunden. Man trenger ikke være et geni for å skjønne at hunden blir stressa og redd av dette. Han er jo klart med på å forverre problemet, det er ikke fair overfor noen. Det er jo også hans ansvar at hunden får kommet seg ut og gjort fra seg? Her kan det hjelpe å sette på en mobilalarm ved faste klokkeslett så hunden ikke blir bare glemt bort eller man ikke får med seg signalene. 

Til sist kan du jo vurdere å omplassere hunden? Jeg vet jo ikke hvordan hunden fungerer i familien utover tisseproblemene, men kan jo være den vil trives bedre i et roligere hushold?

Anonymkode: 4e206...fe8

• Liker 4
Skrevet

Hadde helt mistet lysten, og ikke minst respekten, for en mann som behandlet dyr slik.

Så her hadde forholdet blitt avsluttet.

For hunden sin del, så hadde jeg laget ett stort noe alla kattetoalett til den, så den slipper stresset med å måtte styre ekstra med dette.

(En bra mann hadde ordnet dette for lenge siden.....)

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor har du ikke jobbet med hunden, oppdratt den? 

Hadde du latt en stor hund få samme dårlige oppfølgingen / null dressur? 

Anonymkode: 81f6a...b98

• Liker 3
Skrevet

Som en med et stort hundehjerte. En harmonisk hund gir ubegrenset kjærlighet til eieren. Det beste du kan gjøre hvis du vil hundens beste, (og er glad i den) er faktisk å f eks gi den til Fod-gården til omplassering. Hunden din lider. Mannen din vil ikke endre seg, han har ‘issues’. Den kan få det fint i et hjem der den får kjærlighet, og ikke hat (som mannen din gir den) Stakkars stakkars hund 😞

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde avlivet den. Døde dyr lider ikke og pissedyr er ikke noe å ha. Hunden var vel ubrukelig før mannen ble sint, så det er jo ikke akuratt slik at det er mannen sin feil.

Anonymkode: 25716...11d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke hunden din høres ut til å passe i deres familie. Den fortjener å bo i et hjem der den ikke må omgås en person han er redd for og er engstelig rundt.

Det er ingen skam å snu, heter det i en fjellvettregel. Det gjelder hundehold også, det mener jeg oppriktig. Hunden vil ha det bedre i et hjem der den føler seg trygg på alle menneskene. Dersom det viser seg at en hund man skaffet seg ikke ble "a perfect fit" alikevel, så er det greit å finne et BEDRE EGNET og GODT hjem til den. Er hunden renraset, prøv å kontakte raseklubben og hør om de kan hjelpe deg med omplassering. Kanskje til noen som har en slik hund fra før og har hjerterom og husrom for en til.

Bruk god tid på å finne den riktige nye eieren. Kanskje en uten småbarn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg overtok en hund som ikke hadde hatt det så veldig bra. Etter å ha trygget den, så har den fulgt meg i tykt å tynt. Hun krøllet seg inntil meg, la hodet i fanget mitt, og hun ga meg så mye kjærlighet. Håper du kan få hjelp til å finne en sånn eier. Hvis neste hjem ikke går, hvis traumene er for store.. så er det best for hunden at den slipper å lide.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...