Gå til innhold

Ønsker å bestille psykolog time, men mp til fastlege først

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil begynne å dra til psykolog, har aldri vært der før. I og med at jeg studerer i utlandet så kan jeg ikke begynne å dra til psykolog før til sommeren. Har en 3 måneder lang sommerferie, så ønsker å ta noen timer hos psykolog da. 

Siden jeg må gjennom fastlegen min for å få en time hos psykolog, er det innafor å dra til fastlegen nå (drar tilbake til studieland om 1 uke og er usikker på om jeg kommer hjem noe mer før sommerferien), eller burde jeg ringe om noen måneder og spørre om en time gjennom telefonen? Har hørt det kan være lange ventelister så ønsker egt å ordne dette asap sånn at jeg kan booke noen timer mens jeg er i Norge. 

Anonymkode: 1dd0c...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke noe time hos psykolog med det første kan jeg si deg, det offentlige har laaange ventelister! Vi snakker opp til 2år ventetid i det offentlige enkelte steder i Norge...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På mitt legekontor har vi elektronisk konsultasjon i tillegg til vanlig. Da skriver jeg bare det jeg vil spørre legen og og får svar. Det ligger på helsenorge. Kanskje din lege også har det?

Anonymkode: 0f456...746

• Liker 1
Skrevet
Krutegodt skrev (Akkurat nå):

Du får ikke noe time hos psykolog med det første kan jeg si deg, det offentlige har laaange ventelister! Vi snakker opp til 2år ventetid i det offentlige enkelte steder i Norge...

2 år?! Visste ventelista var lang, men ikke så lang. Herregud

Da skader det vel ikke å starte prosessen med å skaffe en time allerede nå. Tror ikke jeg kommer til å ha råd til å gå privat i lengden uansett

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På mitt legekontor har vi elektronisk konsultasjon i tillegg til vanlig. Da skriver jeg bare det jeg vil spørre legen og og får svar. Det ligger på helsenorge. Kanskje din lege også har det?

Har vært hos legen med problemene mine før, ble ikke så mye snakking/prøve å fikse problemene mine. Fikk are antidepressiva og that it. Uansett er legen min litt gammel så ønsker å dra til psykolog 

Skrevet

Sjekk om studiestedet ditt har et tilbud.

Anonymkode: 3f5fc...511

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk om studiestedet ditt har et tilbud.

Anonymkode: 3f5fc...511

Har vært der og det var bortkastet tid. Dessuten var engelsken til psykologen veldig dårlig så fikk ikke så mye ut av timen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har vært hos legen med problemene mine før, ble ikke så mye snakking/prøve å fikse problemene mine. Fikk are antidepressiva og that it. Uansett er legen min litt gammel så ønsker å dra til psykolog 

Ja hva så? Skrev du ikke at du måtte innom fastlegen for å få henvisning til psyk? Poenget mitt var at i stedet for at du går innom, sender en elektronisk henvendelse. 

Skrevet
Krutegodt skrev (19 minutter siden):

Er du orientert om ventetiden over det ganske land ? 
Ikke alle bor i Oslogryta eller langt uti havgapet et sted. 
En kan få hjelp mye tidligere enn det du påstår , men legen henviser til UPA og de kaller en inn til en samtale 

Anonymkode: 462a8...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja hva så? Skrev du ikke at du måtte innom fastlegen for å få henvisning til psyk? Poenget mitt var at i stedet for at du går innom, sender en elektronisk henvendelse. 

Åja, beklager misforstod spørsmålet ditt. Trodde du mente at jeg kunne skrive ned spørsmålene mine sånn at legen min kunne hjelpe meg med problemene mine.

Usikker på om legen min har dette alternativet, men skal sjekke det ut!

Skrevet
Krutegodt skrev (1 time siden):

Dps de fleste steder har ventetid på ca 12 uker, men så kommer det selvfølgelig an på alvorlighetsgrad. 

Anonymkode: af8cf...f83

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo bare ta kontakt med kommunen du tilhører, for de har også samtaletilbud. Du må ikke til fastlegen for å få hjelp. Det er gratis også, men kan være litt ventetid.

Anonymkode: 1638c...c62

Skrevet

Hvis du bare ønsker noen timer i sommer bør du gjerne satse på en privat psykolog. 

Anonymkode: 5736d...9bd

• Liker 5
Skrevet

Når du kun er tilgjengelig i tre måneder midt på sommeren, så vil det bli vanskelig å få noe særlig ut av terapien.

Tror den beste løsningen for deg er å finne en privatpraktiserende psykolog som tar timer per telefon eller Skype e.l. 

Anonymkode: c0314...6ba

• Liker 3
Skrevet

ANSA har tilbud om norsk psykolog på video/telefon til norske utenlandsstudenter. Du får 4 gratistimer om du er medlem. Etter det kan man kjøpe flere timer. 

Anonymkode: f9b96...f9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil begynne å dra til psykolog, har aldri vært der før. I og med at jeg studerer i utlandet så kan jeg ikke begynne å dra til psykolog før til sommeren. Har en 3 måneder lang sommerferie, så ønsker å ta noen timer hos psykolog da. 

Siden jeg må gjennom fastlegen min for å få en time hos psykolog, er det innafor å dra til fastlegen nå (drar tilbake til studieland om 1 uke og er usikker på om jeg kommer hjem noe mer før sommerferien), eller burde jeg ringe om noen måneder og spørre om en time gjennom telefonen? Har hørt det kan være lange ventelister så ønsker egt å ordne dette asap sånn at jeg kan booke noen timer mens jeg er i Norge. 

Synd å si det, men den kabalen din gpr ikke opp. 

Si du drsr til fastlegen nå, så fårndu henvisning til psykolog. Henvisningen vurderes, kanskje du får time for vurdering hos psykologen. Mem, det er en stir utfordring, når du har tid til behandling eller vurdering da har psykologene ferie.. 

Anonymkode: edab1...558

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må nok åpne lommeboka og gå privat.

Anonymkode: 1ffc1...41d

• Liker 3
Skrevet

Du kommer til å få avslag 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde nok uansett ta en time hos fastlegen når du er hjemme.

For oppfølging av din situasjon og det du har prøvd så langt. Dess bedre legen kjenner deg, dess bedre henvisninger kan hn skrive.

Det er ikke så enkelt at en bare får seg noen psykologtimer i det offentlige. Henvisningen vurderes etter bl.a om nok andre tiltak er prøvd, om de tror du kan nyttiggjøre deg behandling, er problemene dine invalidiserende nok - men ikke for alvorlige. Osv osv.

Anonymkode: 3cfe8...9ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må nødt til å komme med dommedagshistorier i alle tråder hvor noen ønsker seg psykologhjelp. Jeg trodde på det folk skrev på KG og regnet med å måtte vente månedsvis, men jammen tok det ikke mer enn 5 uker. Uansett om ventetiden er kort eller lang så gjelder det å få satt seg i den køen og gjerne undersøke flere enn ett alternativ. Å ha litt håp om at hjelp er innen rekkevidde skader ingen.

Anonymkode: 314d1...bcc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...