AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Del Skrevet 10. januar 2023 Har frisørtime på torsdag, striper halve hodet for 1900,- . er ikke uvanlig her i oslo ihvertfall, og det er ikke hos en dyr salong, type kjedesalong. det tar halvannen time. Det er vel 4 frisører som jobber samtidig, og de må jo håve inn. 2000,- i timen kunden betaler, hvorfor har ikke frisører høyere lønn? ser på virke.no at en frisør med svennebrev 2-5 år har en minstelønn på 181 kr i timen. Bare lurer i ren nysjerrighet, er det slik i denne bransjen at de som eier kjedene på toppen da hover inn, for ett sted må vel disse pengene gå? Produkter som brukes har ikke såå voldsomt kostnad, mengden sjampo og bleking for meg, så er ikke produktene jeg betaler 2000 for. Husleia kan vel heller ikke være flere hundre tusen. timelønna står seg ikke sammen med det man som kunde betaler for en time. noen som vet ? Anonymkode: 3fe87...6d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Del Skrevet 10. januar 2023 De færreste salonger slipper husleie, strøm, utgifter til utstyr og invetar, arbeidsgiveravgift, forsikring, avgift til kjede ++ Det er også flere billige klipper enn dyre behandlinger i løpet av en dag. Anonymkode: b2676...57c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Del Skrevet 10. januar 2023 Blekemiddel, Olaplex som mange bruker er faktisk ganske dyrt, husleie, strøm, kommunale avgifter, personalforsikringer, arbeidsgiveravgift, kaffe osv. Og nå sa du jo 1900 for halvannen time. Det blir ikke 2000 kroner timen. Husleie for næringslokaler er gjerne mye høyere enn for boliger. Anonymkode: 3e4c0...9d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 10. januar 2023 #4 Del Skrevet 10. januar 2023 La oss si at alle frisørene er normalt ansatt i salongen, som vel fremdeles er det vanligste. For det første jobber de ikke hver time de er "på jobb". La oss si de er i salongen 40 timer i uka, minus ubetalt 30 min lunsj daglig, så 37.5 timer. Antagelig går 30 minutter av det til klargjøring hver dag, noen dager har de flere timer uten kunder, noen dager har de fullt opp med kunder men kanskje en av dem nekter å betale (ikke fornøyd), og noen dager har de kurs og lignende. Så ditt eksempel - 1900 kr som tok 1,5 time, altså 1266 kr timen - er kanskje i snitt bare 1 av 3-4 sånne avtaler på en gjennomsnittlig dag. Og da ender du isteden med 1900 kr * 3,5 avtaler / 7,5 timer= 886 kr/time isteden, som er en god del lavere. I tillegg har frisørsalongen husleie, varekost og slitasje på mer enn akkurat de produktene de putter i håret ditt den dagen - alt fra produkter som blandes feil eller må kastes av andre grunner, til slitasje på stoler og kammer som brekker og kaffe til kundene og 100 andre ting. Pluss gjerne en del utgifter til å ha en daglig leder, eller regnskapsfører, eller kontoransatt av et eller annet slag, siden de færreste frisører vel kan alt om regnskapsføring. Og på toppen av alt det igjen så er det ikke slik at det eneste arbeidsgivere betaler for å ha ansatte er lønna deres: "Kostnadene knyttet til å ha ansatte vil variere avhengig av faktisk sykefravær og hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne. En tommelfingerregel kan være at du finner de forventede totale kostnadene ved å legge til 20–30 % på brutto årslønn." "Arbeidsgiveravgiften tilsvarer mellom 0 og 14,1 prosent av årslønnen til den ansatte. Prosentsatsen avhenger av hvilken kommune virksomheten er registrert i." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Del Skrevet 10. januar 2023 Glemte helt av MVA som er inkludert med 25 % i utpris en som skal innbetales til staten. Selskapsskatt på overskudd vil det være, og ev. rentekostnader på lån. Anonymkode: 3e4c0...9d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. januar 2023 #6 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Salgssum eksl. mva er kr. 1 520,- dvs kr. 1 013,- per time som skal dekke: Lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, sykepenger arb.g.perioden, strøm, husleie, vann/avløp, renovasjon, utstyr, evt. rydeehjelp, vask, kurs, regnskap, markedsføring, forsikringer, skatt osv. Endret 10. januar 2023 av Anonym Brukar0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 10. januar 2023 #7 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har frisørtime på torsdag, striper halve hodet for 1900,- . er ikke uvanlig her i oslo ihvertfall, og det er ikke hos en dyr salong, type kjedesalong. det tar halvannen time. Det er vel 4 frisører som jobber samtidig, og de må jo håve inn. 2000,- i timen kunden betaler, hvorfor har ikke frisører høyere lønn? ser på virke.no at en frisør med svennebrev 2-5 år har en minstelønn på 181 kr i timen. Bare lurer i ren nysjerrighet, er det slik i denne bransjen at de som eier kjedene på toppen da hover inn, for ett sted må vel disse pengene gå? Produkter som brukes har ikke såå voldsomt kostnad, mengden sjampo og bleking for meg, så er ikke produktene jeg betaler 2000 for. Husleia kan vel heller ikke være flere hundre tusen. timelønna står seg ikke sammen med det man som kunde betaler for en time. noen som vet ? Anonymkode: 3fe87...6d8 Dersom du har en inntekt på 500.000 i året, hvorfor sitter du ikke igjen med 500.000 i lomma 31.12 hvert år....? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Del Skrevet 10. januar 2023 Anonym Brukar0 skrev (47 minutter siden): Salgssum eksl. mva er kr. 1 520,- dvs kr. 1 013,- per time som skal dekke: Lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, sykepenger arb.g.perioden, strøm, husleie, vann/avløp, renovasjon, utstyr, evt. rydeehjelp, vask, kurs, regnskap, markedsføring, forsikringer, skatt osv. Dette. Det er forskjell på at noe er dyrt og at noe koster mye penger. Det koster mye penger å dra til frisøren. Men det er ikke dyrt, for det er enormt mange utgifter som skal dekkes av pengene kunden betaler. I tillegg til lista over må man også ta med ubookede timer i regnskapet. Det er kanskje ikke veldig mange som klipper seg mandag klokka 10, men frisøren må likevel ha åpent da fordi senteret krever det. Anonymkode: 0f392...194 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Del Skrevet 10. januar 2023 Frisørene heromkring tjener rundt 700 000kr i året, synest ikke at det er spesielt lite?🧐 Av den prisen som du betaler går jo ikke alt rett i lommen til frisøren, og sitter du der i 2-3 timer så er ikke summen delt på timer så mye😄 Anonymkode: 97e3c...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Del Skrevet 10. januar 2023 Typisk går halvparten av salgsinntektene til å dekke lønn, mens resten dekker andre driftskostnader. Anonymkode: b1e11...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Del Skrevet 10. januar 2023 Du kan f. eks søke opp div frisørsalonger på proff.no, så ser du sånn ca. hvordan pengen er fordelt 🙂 Anonymkode: b1e11...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Del Skrevet 10. januar 2023 Snakka nettopp med frisøren min om dette. Han sa at saksa han bruker gjerne koster opp mot 4000 kroner. Den slipes i ny og ne ekstern, sa han. Anonymkode: 3e1cd...b9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 10. januar 2023 #13 Del Skrevet 10. januar 2023 Kom igjen, hva tror du? Tror du også at den totale omsetningen i matbutikker utgjør lønnen til de ansatte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 10. januar 2023 #14 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Frisørene heromkring tjener rundt 700 000kr i året, synest ikke at det er spesielt lite?🧐 Av den prisen som du betaler går jo ikke alt rett i lommen til frisøren, og sitter du der i 2-3 timer så er ikke summen delt på timer så mye😄 Anonymkode: 97e3c...116 Jøss, hvor bor du? Beverly Hills? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Del Skrevet 10. januar 2023 På mitt lokale senter er det mange frisører. Tok en titt på siden til Nikita. Der koster 30 minutter vanlig klipp (inkl såkalt "håranalyse" og hårvask kr 589. Cutters, i samme bygg, tar 399. Min erfaring er at det eneste som skiller er hårvasken. Cutters sine frisører gir meg like vellykket, eller ikke vellyket, klipp som hos Nikita. Faktisk er en av mine minst vellykkede klipp utført av en pratesyk frisør hos Nikita. Hårvask kan jeg utføre selv, men koster kanskje totalt kr 30 - 40 med varmt vann og produkter? Cutters sier kanskje 15 minutter,men jeg sitter gjerne i stolen i 30 minutter. Frisøren bruker den tiden som trengs. Så jeg tenker litt som ts. Hvorfor er det så dyrt hos frisør? Jeg tror ikke kostnadene er så reelle som enkelte vil ha det til. Men at vi, og da særlig kvinner, godtar det. Men tar tannlegen 2000 kroner, er det helt hinsides. Det til tross for at tannlegen har en langt lengre utdannelse, og tennene er noe man har fått utlevert en gang i livet. Håret vokser tross at ut igjen om det frisøren gjør blir totalt feil. Anonymkode: 00eae...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. januar 2023 #16 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På mitt lokale senter er det mange frisører. Tok en titt på siden til Nikita. Der koster 30 minutter vanlig klipp (inkl såkalt "håranalyse" og hårvask kr 589. Cutters, i samme bygg, tar 399. Min erfaring er at det eneste som skiller er hårvasken. Cutters sine frisører gir meg like vellykket, eller ikke vellyket, klipp som hos Nikita. Faktisk er en av mine minst vellykkede klipp utført av en pratesyk frisør hos Nikita. Hårvask kan jeg utføre selv, men koster kanskje totalt kr 30 - 40 med varmt vann og produkter? Cutters sier kanskje 15 minutter,men jeg sitter gjerne i stolen i 30 minutter. Frisøren bruker den tiden som trengs. Så jeg tenker litt som ts. Hvorfor er det så dyrt hos frisør? Jeg tror ikke kostnadene er så reelle som enkelte vil ha det til. Men at vi, og da særlig kvinner, godtar det. Men tar tannlegen 2000 kroner, er det helt hinsides. Det til tross for at tannlegen har en langt lengre utdannelse, og tennene er noe man har fått utlevert en gang i livet. Håret vokser tross at ut igjen om det frisøren gjør blir totalt feil. Anonymkode: 00eae...e3e Gi deg, det er ikke dyrt hos frisøren. Du må trekke fra mva som de krever inn på vegne av staten. Kr. 589,- inkl. mva = kr. 471,- eksl. mva Kr. 399,- inkl. mva = kr. 319,- eksl. mva. Endret 10. januar 2023 av Anonym Brukar0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Frisørene heromkring tjener rundt 700 000kr i året, synest ikke at det er spesielt lite?🧐 Av den prisen som du betaler går jo ikke alt rett i lommen til frisøren, og sitter du der i 2-3 timer så er ikke summen delt på timer så mye😄 Anonymkode: 97e3c...116 Men om de tjener såpass så er det ikke pga høy grunnlønn. Lønn for frisører er ofte todelt. De fleste frisører får i tillegg provisjonsbasert lønn, avhengig av hvor mange kunder de har og hvor mye salg av produkter de klarer. Så er du flink med stabil kundekrets og dyktig selger kan du tjene nokså bra. Men da skal du også jobbe veldig mye, hoppe over lunsj om du får en kunde osv. De fleste blir ikke gamle i frisøryrket. Anonymkode: 9f484...571 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Del Skrevet 10. januar 2023 Hva har frisører generelt i årslønn? Nysgjerrig😊 Anonymkode: e2422...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. januar 2023 #19 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva har frisører generelt i årslønn? Nysgjerrig😊 Anonymkode: e2422...900 https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/nho/frisorer/ Minstelønn med 10 år+ ansiennitet er iflg vedlagt lenke kr. 208,- per time. Med 1850 timer i året blir det 384 800,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): På mitt lokale senter er det mange frisører. Tok en titt på siden til Nikita. Der koster 30 minutter vanlig klipp (inkl såkalt "håranalyse" og hårvask kr 589. Cutters, i samme bygg, tar 399. Min erfaring er at det eneste som skiller er hårvasken. Cutters sine frisører gir meg like vellykket, eller ikke vellyket, klipp som hos Nikita. Faktisk er en av mine minst vellykkede klipp utført av en pratesyk frisør hos Nikita. Hårvask kan jeg utføre selv, men koster kanskje totalt kr 30 - 40 med varmt vann og produkter? Cutters sier kanskje 15 minutter,men jeg sitter gjerne i stolen i 30 minutter. Frisøren bruker den tiden som trengs. Så jeg tenker litt som ts. Hvorfor er det så dyrt hos frisør? Jeg tror ikke kostnadene er så reelle som enkelte vil ha det til. Men at vi, og da særlig kvinner, godtar det. Men tar tannlegen 2000 kroner, er det helt hinsides. Det til tross for at tannlegen har en langt lengre utdannelse, og tennene er noe man har fått utlevert en gang i livet. Håret vokser tross at ut igjen om det frisøren gjør blir totalt feil. Anonymkode: 00eae...e3e Tannleger tar ikke moms. Og per time betaler du selvsagt mye mer til tannlegen, det skulle bare mangle. Anonymkode: 0f392...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå