AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Er det normalt å føle seg så ekstremt utslitt flere uker etter fødsel? Jeg sover alt for lite, og spiser nok for lite - og mistet 1,5 liter blod under fødselen. Tar 200mg jern om dagen. Jeg føler at jeg så vidt klarer å ta vare på babyen min. Er kvalm og svimmel om morgenen, orker så vidt å bære ham i armene eller sele. Kan noen fortelle meg at det vil bli bedre…? 😩 Anonymkode: b06c7...92b 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Ja. Synes det sammen med maltraktert underliv var helt ille. Hele kroppen kjentes svak og skranglete ut i flere måneder. Mistet ikke like mye blod som du, så du føler deg nok enda verre. Anonymkode: 59ffb...465 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Synes ikke jeg kjente på en frisk kropp med energi før etter minst 6 mnd sist. Brukte lang tid på å komme meg igjen og ammingen tok mye energi. Hadde riktig nok hyperemesis igjennom hele svangerskapet som helt sikkert tok på da jeg veide 5 kilo mindre etter fødsel enn før jeg ble gravid. Helt ukompliserte fødsler, ingen blodtap eller noe. Ja det blir bedre! Anonymkode: 2952d...baa 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Tror jeg ville tatt meg en tur til legen, jeg var relativ gammel da jeg fødte (37) og var jo selvfølgelig trøtt og sliten, men ikke helt på felgen sånn som du beskriver. Og ruset på hormoner og babylykke da. Sjekk med legen hva som foregår. Dette høres jo ikke noe kjekt ut for deg. Anonymkode: 12e58...273 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Husk at ernæring er enormt viktig nå for å bygge opp igjen kroppen. Kroppen er tappet for næring etter å ha grodd en baby og amming er også krevende. Er det mulig å få hjelp til å ordne skikkelig mat? F.eks mat som kan fryses som du bare kan ta opp og tine. Anonymkode: 59ffb...465 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Jeg var helt fin fysisk etter begge mine fødsler, men ble verre og verre og verre for hver dag som gikk - rett og slett pga søvnmangel. Søvn har MYE å si for hvordan man føler seg. Anonymkode: ed85b...9f0 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 Du mistet jo mye blod og det er nok lurt å få tatt en HB-kontroll samt ferritin. Kanskje du må få jern intravenøst for eksempel. Anonymkode: 57ba9...c38 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Du må få i deg nok mat. Be om hjelp om det ikke er noe du får til selv. Jeg var også langt nede med nr 1 fordi jeg ikke fikk nok næring. Anonymkode: 571e2...29a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 Det er vanlig å være helt på felgen. Men ta imot all hjelp du kan få, og prøv å prioritere søvn framfor alt annet. Sover babyen en halvtime, så legg deg rett ned og slapp av. Få noen til å lage næringsrik mat til deg. Kok deg havregrøt med helmelk og smør. Leverpostei på grovt brød. Og ta evt en tur til legen for ny jernprøve. Klem ❤️ Anonymkode: 7e19b...f73 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 Helt vanlig! Kroppen din har fått bank. Lag en plan med partner, eller venn hvor du kan få seg et par timer for deg selv hver dag. Jeg og mannen min tok annenhver natt. Jeg pumpet meg når det var mannens natt. Hadde jeg ikke nok, så hadde vi mme stående i nøden. Nok søvn og rett ernæring er det viktigste du kan gjøre for barnet ditt og deg selv akkurat nå. Gratulerer så masse med baby❤ Det er veldig tøft i starten, men det går seg til etterhvert. Anonymkode: 27d9c...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Mistet like mye blod som deg under forrige fødsel. Fikk resept på jerntabletter tilsvarende det du tar som jeg spiste 6 uker. Målte blodprosent 2 og 4 uker etter fødsel, og fikk utvidede jernprøver på 6 ukers kontrollen. Helt jævlig form de 6 ukene, turte ikke gå i trapper en gang. Holdt på å svime av når jeg skulle dusje. Å gå på butikken var tidenes ut av deg selv opplevelse. Fokuserte kun på mat og hvile, alt annet måtte vente. Men det løsnet gradvis etter det, og da han var 10 uker begynte vi å trille korte turer. Nå er baby 4 mnd og jeg føler meg lik de tre forrige gangene med baby i hus. Sliten på den vanlige måten, men lykkelig. Anonymkode: 4f909...186
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mistet jo mye blod og det er nok lurt å få tatt en HB-kontroll samt ferritin. Kanskje du må få jern intravenøst for eksempel. Anonymkode: 57ba9...c38 De har nok vurdert dette på sykehuset når hun fødte. Anonymkode: afa0d...864
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det normalt å føle seg så ekstremt utslitt flere uker etter fødsel? Jeg sover alt for lite, og spiser nok for lite - og mistet 1,5 liter blod under fødselen. Tar 200mg jern om dagen. Jeg føler at jeg så vidt klarer å ta vare på babyen min. Er kvalm og svimmel om morgenen, orker så vidt å bære ham i armene eller sele. Kan noen fortelle meg at det vil bli bedre…? 😩 Anonymkode: b06c7...92b Det blir bedre. Det er helt jævlig å miste så mye blod, men jerntablettene vil fungere. Det tar bare det som føles ut som veldig lang tid. Når tar du tablettene? Hva tar du de med? Er du bare kvalm og svimmel om morgenen? Anonymkode: afa0d...864
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Tror det gikk 8-9 uker før kroppen føltes balansert igjen. Anonymkode: ec9f1...e4c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Jeg har to ks, ett haste og ett planlagt. Aldri følt meg så dårlig som du beskriver. Med hastesnittet så mistet jeg to liter blod. Måtte be om å få blodoverføring selv på sykehuset, hverken jordmoren el legen hadde ikke tenkt på det. Så fikk en pose SAG. Ta deg en tur til legen for sikkerhetsskyld. Anonymkode: def0e...a69
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har nok vurdert dette på sykehuset når hun fødte. Anonymkode: afa0d...864 Ja, kjempelurt å stole blindt på den vurderingen og ikke gå til fastlegen liksom Det var ironisk altså. Anonymkode: 57ba9...c38 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Jeg hadde hasteKS etter 30 timer i rier og mistet veldig mye blod, var svimmel, energiløs, kvalm og ville bare sove i minst 4 uker Anonymkode: b4598...abf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 Om du så vidt klarer å bære babyen din må du til legen. Det kan hende du må sykemeldes. Anonymkode: b692f...1ee
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 Ja det er vanlig etter en tøff fødsel. Mistet litt mer blod enn deg, og hadde en sovenekter som ville amme hele døgnet. Følte meg egentlig ikke i live før nærmere 3 mnd 😅 Husker jeg sov på sofaen de første ukene for vi har soverom i kjelleren og jeg turde ikke gå i trappa for jeg var redd for å besvime. Fokuser på mat og avslapning, ALT annet kan vente. Be partner lage matpakke til deg før jobb Og drikk rikelig med vann, særlig om du ammer! Anonymkode: 0e21d...9cf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Er det normalt å føle seg så ekstremt utslitt flere uker etter fødsel? Jeg sover alt for lite, og spiser nok for lite - og mistet 1,5 liter blod under fødselen. Tar 200mg jern om dagen. Jeg føler at jeg så vidt klarer å ta vare på babyen min. Er kvalm og svimmel om morgenen, orker så vidt å bære ham i armene eller sele. Kan noen fortelle meg at det vil bli bedre…? 😩 Anonymkode: b06c7...92b Prøv å leggendeg samtidig med babyen på kvelden noen dager. Det hjalp så mye for meg, for da fikk jeg ofte sove 3-4 timer sammenhengende. Anonymkode: f5435...d60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå