Gå til innhold

Hva gjør dere når ettåringen våkner på natten og ikke klarer/nekter å sove igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 17 mnd, som dessverre ofte våkner midt på natten og er lys våken. Jeg har henne i sengen en god stund (samsover), men til slutt står jeg opp med henne. Da går det flere timer før hun er klar til å sove igjen. I natt var hun våken 02.15 - 06.15.

Hun blir lagt i egen seng på kvelden. Jeg ligger ved siden av henne på gulvet frem til hun sovner. Som regel klager hun en del, men til slutt sovner hun. Før våknet hun mye på kveldene også, og jeg måtte ned for å roe henne og få henne til å sovne igjen. Dette er blitt mye bedre nå. En stund etter jeg har lagt meg våkner hun og vi samsover videre. Jeg må gjerne roe henne/gi smokk et par ganger i løpet av natten, men det går fint. Disse lange våkenstrekkene derimot.... Tar gjerne imot råd og erfaringer!

Hun begynte i barnehage da hun var 12 mnd. og hun trives veldig godt der.

Anonymkode: 81d07...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klikker. Neida. Joda. Å, det er så jævlig irriterende og slitsomt. Er en zombie på jobb. Vår legges i egen seng, går ofte fint til utpå natta. Da tusler hun inn til oss og så enten sovner hun fort eller så begynner balubaen. Sparker og klorer i timesvis. Blir så forbanna av det. Har ingen tips, bare medfølelse. 

Anonymkode: c7d9c...5bf

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Vi samsover og det skjer veldig sjelden. Men når det skjer, er vi bare i senga, med lyset av, snakker minst mulig og koser. Om hun blir urolig, setter vi oss opp og har henne på fanget. Tar det tid, går en av oss voksne og legger oss et annet sted mens den andre blir igjen på soverommet med datteren. Om hun er sulten, kan vi gi en flaske melk eller litt yoghurt, men i sengen og med veldig, veldig lite lys.

Anonymkode: c1d9f...5a2

• Hjerte 1
Skrevet

Biter tennene sammen og står i det.. Det er DRITT!!!!

Vi samsover aldri, det blir det bare tull av her i huset. Men når vi har hatt sånne perioder, har vi ligget på luftmadrass inne på rommet til den aktuelle ungen. Gitt så lite oppmerksomhet som mulig. Om det grines, trøstes det, men så lite som mulig. Altså ikke plukke opp med mindre det er hysteri, o.l. 

Vi har det sånn med minsten nå, våken flere timer midt på natten.. 

Prøvd å justere dagsovingen? Det kan være tegn på for mye soving på dagen. Vi prøver å kutte litt ned på dagsovingen til vår på snart to nå, fra to timer til halvannen nå i starten, og ned til en time om det fremdeles er dritt. 

Anonymkode: 8defc...f82

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte Ferbers metode for å få jenta på 12 mnd til å lære å sove alene. Før måtte vi være på soverommet med henne til hun sovnet. Etter 2-3 dager med metoden tar nå legging kun 5 minutter. Vi koser litt først og så legger vi henne ned i sengen mens hun er våken, sier god natt og går ut. Dette har også gjort det lettere for henne å finne roen selv dersom hun våkner på natt. Før kunne det ta flere timer før hun sovnet igjen. Nå trenger vi ofte ikke gå inn på rommet engang. Noen ganger gjør vi det for å se om hun vil ha smokk eller har mistet kosekluten, men også da finner hun fort roen igjen selv. Har aldri samsovet.

Anonymkode: f79b8...8cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi brukte Ferbers metode for å få jenta på 12 mnd til å lære å sove alene. Før måtte vi være på soverommet med henne til hun sovnet. Etter 2-3 dager med metoden tar nå legging kun 5 minutter. Vi koser litt først og så legger vi henne ned i sengen mens hun er våken, sier god natt og går ut. Dette har også gjort det lettere for henne å finne roen selv dersom hun våkner på natt. Før kunne det ta flere timer før hun sovnet igjen. Nå trenger vi ofte ikke gå inn på rommet engang. Noen ganger gjør vi det for å se om hun vil ha smokk eller har mistet kosekluten, men også da finner hun fort roen igjen selv. Har aldri samsovet.

Anonymkode: f79b8...8cb

Problemet er at unger likevel altså kan ha perioder hvor de er lys våkne i timesvis om natten, og dermed får alt for lite søvn. 

Vi har også lært begge våre barn å sove alene. Ikke på samme måte som deg, men med samme resultat: vi har kunnet si godnatt og gått ut av rommet, og om ungen har våknet om natten, har de funnet søvnen selv. 

Men så er det altså vanlig at unger plutselig får perioder der de sover rævva, og da er våken i timesvis på ugunstige tidspunkt. Ønsket er jo at ungen skal sove.. 

Anonymkode: 8defc...f82

• Liker 3
Skrevet

Forskning på barn som blir utsatt for Ferber viser jo også at de er like mye eller mer våkne på natten enn andre barn, men de gir ikke beskjed til foreldrene fordi de vet at de uansett ikke får respons. Barna forstår at når foreldrene har lukket soveromsdøra, er det ikke noe poeng i å be om hjelp, den kommer ikke uansett. Foreldrene sover godt om natta, men ikke barna.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Da har vi sett på om noe må endres med lengde eller tidspunkt på lur. Gjerne kuttet ned på antall eller lengde på lur. Eller endret på tidspunkt for legging. Og når man er der midt på natten så har en forelder fått sove mens den andre har prøvd å få barnet til å sove. Har variert litt om vi har prøvd å bare ligge i ro og ikke gi oppmerksomhet eller om vi har sunget e.l. Husker vi en gang satte på en lydbok på telefonen og så sovnet alle igjen.

Anonymkode: 51861...3a0

• Liker 1
Skrevet

Les om søvnforskning på Split nights. Er en del gamle tekster som tyder på at det er helt normalt med et våkenstrekk midt på natta (first sleep og second sleep). Ikke at det gjør det noe bedre, men for meg ble det enklere å stå i etter at jeg leste meg opp :)

Anonymkode: 98836...bf0

• Liker 1
Skrevet

Ligger der å glor

Skrevet

Tiden er din venn. Det vil gå over. Hvor lenge sover hun i bhg? Går det an å kutte ned på duppen? Begrense lengden på dagdupp har gjort underverker her.

Anonymkode: a9c87...478

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskning på barn som blir utsatt for Ferber viser jo også at de er like mye eller mer våkne på natten enn andre barn, men de gir ikke beskjed til foreldrene fordi de vet at de uansett ikke får respons. Barna forstår at når foreldrene har lukket soveromsdøra, er det ikke noe poeng i å be om hjelp, den kommer ikke uansett. Foreldrene sover godt om natta, men ikke barna.

Bedre at begge parter sover elendig, ikke sant?

Skrevet

Når legger hun seg og når står hun opp? Sover hun på dagen?🙂

Anonymkode: aa790...11e

Skrevet

Samsover og står ikke opp.

Kan innimellom være våken 1-3 timer på natten, men uaktuelt å gå ut av sengen.

Anonymkode: ee992...b71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bedre at begge parter sover elendig, ikke sant?

Som forelder er det min jobb å være der for barnet mitt. Det er JEG som har valgt å få barn, de har ikke bedt om å bli født. Og da jeg valgte å bli mamma, valgte jeg å være det hver dag, hele døgnet. Det betyr faktisk at det er helt uaktuelt at barnet mitt skal ligge alene og ha det vondt fordi jeg er trøtt. Det er mitt ansvar, ikke barnet mitt sitt. Å legge ansvaret for din søvn over på et lite barn er helt sjukt.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har/hadde det sånn på den alderen. Ofte våken flere timer i strekk på natta. Jeg og pappaen pleide å ta annenhver natt. Etter hvert begynte vi å se et mønster, ungen våknet flere ganger hver natt, men holdt det bare gående i flere timer på mine netter. Pappaen tok derfor over alle nettene. Barnet våkner fortsatt et par ganger hver natt, men sovner igjen med en gang. Kanskje verdt å prøve (om dere ikke har gjort det allerede)

Anonymkode: 4b077...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når legger hun seg og når står hun opp? Sover hun på dagen?🙂

Anonymkode: aa790...11e

Hun legger seg 20.30 og står opp 07.20. Hun er ikke trøtt før 20.30. Sover 1 time og 20/30 minutter i barnehagen (får ikke sove mer på grunn av at de ikke har bemanning til at en person skal passe noen få barn som sover). Hjemme sover hun 2 timer. 

HI

Anonymkode: 81d07...ce7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som forelder er det min jobb å være der for barnet mitt. Det er JEG som har valgt å få barn, de har ikke bedt om å bli født. Og da jeg valgte å bli mamma, valgte jeg å være det hver dag, hele døgnet. Det betyr faktisk at det er helt uaktuelt at barnet mitt skal ligge alene og ha det vondt fordi jeg er trøtt. Det er mitt ansvar, ikke barnet mitt sitt. Å legge ansvaret for din søvn over på et lite barn er helt sjukt.

Slutter aldri å forundre meg over hvilke selvutslettende martyrer enkelte foreldre blir.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen råd, annet enn at det går over! Jeg sto aldri opp med mine. Vi samsov (samsover fortsatt), og ble i sengen med lyset av. Natt er natt. Å være konsekvent på det kortet ned tiden på våkenperiodene litt etter litt. Ved toårsalderen sov begge mine rundt (med unntak av i sykdomsperioder). 

Anonymkode: 4e703...776

Skrevet

Jeg tok ungen i senga med meg, også sang jeg for henne. Stod aldri opp og skrudde på lyset. Om bleieskifte var nødvendig, gjorde jeg det i mørket.

Anonymkode: 27cf6...493

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...