Gå til innhold

Barnefar knust da jeg ikke ønsket 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og bf gikk fra hverandre for en stund siden. Vi er kjempegode venner. Men han har problemer både med rus og store psykiske vansker. Han vet veldig godt sine begrensninger, og har nå ingen fast samvær med overnattinger, de møtes for det meste kun hjemme hos oss. Jeg ønsker at barnet skal ha en god relasjon til far, og går laaangt for å tilrettelegge for det! Det ser nå ut til at de har en trygg og god relasjon. Men han har aldri hatt ansvar for barnet over en hel dag, om natta osv. Akkurat nå er han så syk at han ikke klarer å ta vare på seg selv,og langt mindre et barn. Men han klarer og leke og ha det fint med henne en liten stund.

På vår meklingstime på fvk, sa han at han ønsker 50/50 samvær i framtida, når han er friskere. Jeg var ærlig og sa at dette var veldig vanskelig å se for seg, og heller ikke noe jeg akkurat ønsker. Men, jeg skal ikke avskrive det totalt. Men jeg ønsker absolutt at de skal ha fast samvær, f.eks. 70/30 elleren annen løsning. Dessuten får han se barnet akkurat når han vil. Vi er som sagt gode venner og han kan komme innom her når som helst han ønsker. 

Men etter at jeg sa at 50/50 ikke var mitt ønske, så ble han totalt knust. Jeg tenker han heller bør være glad for at jeg ønsker å tilrettelegge så til de grader for deres relasjon. Han har tross alt store vansker. Men jeg er redd for hvordan 50/50 vil prege mitt barn. Det ville jo uansett ikke være aktuelt om han ikke ble frisk og rusfri. 

Hva tenker dere? Er jeg slem og urimelig som ikke ønsker det? 

Anonymkode: 6776e...cca

• Liker 3
  • Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du er slem som ønsker det, men jeg syns det var unødvendig å si det til han. Han sa ikke at han vil ha 50/50 nå, men når han blir frisk og du knuste drømmen hans.

Han ville ha noe å se fram mot, et håp. Og det ødela du da du sa at det ikke kommer til å skje. Han ville ha en ekstra grunn til å bli frisk og rusfri og føler muligens at du tok det fra han. 

Anonymkode: 5bb5b...ffa

• Liker 37
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er helt kurant mål å ha, at han vil ha 50/50 i fremtiden, når han har det bedre. Det er jo kanskje den beste motivasjonen for å bli bedre, at man fungerer som far.

Så hvis du skjøt ned dette forslaget, skjønner jeg at han ble lei seg. 

At han ikke kan ha 50/50 NÅ, er jo 100% forståelig.

Anonymkode: 8baee...328

Helt enig i dette.

Hvem er vel du, ts, til å avgjøre at han ikke vil være i stand til det etterhvert.

Uansett så hadde det vel vært svært enkelt å si at dette står åpent for fremtiden. Det er ikke mer ditt barn enn hans.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis han driver med rus, så må han nok levere rene prøver over lang tid før han kan få samvær alene med barnet. Men viktig å ikke ta fra ham håpet/inspirasjonen til å bli rusfri. Flott at du legger tilrette for kontakt ❤️

Anonymkode: e906f...75e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du ikke skal avvise det. Og heller plukke det litt fra hverandre. 

Du jobber på for at de skal ha en god relasjon, så spør han om han også opplever det.

Påpek at han har personlige problemer som pr,nå ikke samsvarer med god og trygg oppvekst for barnet.  Og at hensyn til barnet alltid går først. Far kan bruke tiden sin til å få kontroll på sine problemer først og fremst, før dere evnt avtaler senere når dere alle er klare for mer samvær. Men det tar dere da tiden er inne for det. Påpek at du ikke kan nå fir fremtiden love noe som helst.  Men at alt vil bli vurdert fortløpende. 

Han vil også ha det bedre med seg selv, å vite at samværet han har er superbra. Kvaliteten er viktigere enn kvantitet. Og i du håper dere kan fortsette det gode samarbeidet dere har nå. 

Anonymkode: ee379...4f5

• Liker 3
Skrevet

Ja, dere har kanskje et poeng.. jeg sa riktig nok at jeg ikke avskrev det helt! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, dere har kanskje et poeng.. jeg sa riktig nok at jeg ikke avskrev det helt! 

Tror ikke det var det eksen din hørte eller følte på i hvert fall.

Han hørte nok bare "nei, det blir ikke noe 50/50. aldri." 

Siden dere er så gode venner så kan du forklare for han at du var litt kjapp på møtet og at du har sovet på det, tenkt over hva som ble snakket om og at du ikke er like rigid som det virket som. Og så sier du at når den dagen kommer at han er frisk og rusfri så kan dere snakke om 50/50 da. 

Anonymkode: 5bb5b...ffa

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet

Enig med de over. Du knuste håpet. Hadde tatt det opp med han og reparert litt.

Men hva som er godt nok er jo et spm. Så skjønner også at det kan være vanskelig å love noe. Å ikke gi falskt håp er jo også en viktig faktor. Kanskje bare snakke med han om disse tingene. Si det som det er. At det er så usikkert alt men at det er fint at dere samarbeider så bra. Jeg tror iallfall at barna kan få en veldig god relasjon til far så lenge han holder det han lover og de ser han jevnlig og at han da ser dem. 

Så her må du videre være klok og fortsette å tenke med magen, hodet og hjertet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det handlet nok ikke om 50/50 delingen men et håp om å bli helt frisk. For han. Så han ble nok slått i bakken av at du ikke så noe håp i han. Veldig slitsomt å måtte ta hensyn til en så dramafølsom fyr. Du er jo ikke terapeuten hans. Din jobb er å ta vare på datteren din. 

Anonymkode: 8a975...f4a

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at barnets beste kommer først, og barnets beste er per nå ikke 50/50. Jeg ville svart at det ser jeg ikke for meg nå og vi får heller ta en ny vurdering i fremtiden. Da sier du hverken ja eller nei.

Anonymkode: fa691...8db

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke tenk på han, tenk på ungen. Er ikke bra med 50/50-fordeling for barna uansett hvordan foreldrene er.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er enig med de andre. Du har potensielt ødelagt hans eneste motivasjon for å bli rusfri og frisk. Hadde sendt en melding hvor du beklagte at du var så kort uten å tenke deg om, og at det er fint at han ønsker å bli frisk for hans sønn og at dere skal selvfølgelig diskutere økt samvær når (ikke skriv hvis!!) tiden kommer. Du vil jo at ditt barn skal ha en frisk far, så det er bare til din og barnets fordel at du motiverer han. 

Anonymkode: 47d6d...597

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er enig med de andre. Du har potensielt ødelagt hans eneste motivasjon for å bli rusfri og frisk. Hadde sendt en melding hvor du beklagte at du var så kort uten å tenke deg om, og at det er fint at han ønsker å bli frisk for hans sønn og at dere skal selvfølgelig diskutere økt samvær når (ikke skriv hvis!!) tiden kommer. Du vil jo at ditt barn skal ha en frisk far, så det er bare til din og barnets fordel at du motiverer han. 

Haha nei nå må dere gi dere. Hans rusbruk er hans egen feil og ansvar. Ts har ikke gjort noe galt.

Anonymkode: b7198...6ef

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet

Det beste for barnet er å ha god kontakt med to friske foreldre. Derfor burde du også ønske dette for barnet ditt. Altså kan du si at du ønsker det samme. At han må være helt frosk og du må være trygg på han, er et selvsagt forutsetning, men 50/50 kan være målet. 

Anonymkode: a4ba0...cd5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det beste for barnet er å ha god kontakt med to friske foreldre. Derfor burde du også ønske dette for barnet ditt. Altså kan du si at du ønsker det samme. At han må være helt frosk og du må være trygg på han, er et selvsagt forutsetning, men 50/50 kan være målet. 

Anonymkode: a4ba0...cd5

Ja, jeg tenker jo det samme. Og er veldig opptatt av at de skal ha masse kontakt og en god relasjon. Men innerst inne ønsker jeg ikke 50/50. Men dere har kanskje rett at jeg ikke hadde trengt å være så ærlig om det. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

50/50 når barnet blir eldre og kan ta vare på seg selv bør du kunne gå med på. F.eks når barnet er 15-16 år.

Anonymkode: 8504e...6dc

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar å sugarcoate realitetene så hans følelser ivaretas.

Han velger selv å benytte rusmidler, og velger dette over barnet. 

Sånn er det bare, suck the reality up.

Jeg hadde også strukket meg slik du gjør, men jeg hadde ikke lyvd og antydet ja til 50/50.

Han har et fullstendig urealistisk syn på hverdagslivet, og vil aldri klare å følge opp en normal hverdag. 

Barnets beste er ditt anliggende her, ikke en annen voksen.

Du gjorde helt rett.

Man trenger ikke smelle hardt i bordet når det sies, men slike uttalelser er jo bekymringsverdige nettopp for hans forståelse av egen helse.

Er innafor å si «drømmen er at jeg blir så oppegående at 50/50 var mulig, men vi får nå ta en ting av gangen» - og «om jeg blir bedre så blir det slik». 

Jeg hadde vært tydelig. At slik blir det aldri, men er åpen for fleksibilitet og romslighet generelt når han utviser stabil livsstil over tid. 

Jeg har selv vokst opp med rusavhengige foreldre og take no shit til det der luftslottpjattet. Vis at du vil - over tid - som i aktiv deltakelse i NA/foreldrekurs/psykolog/hard og stabil innsats over noen år- så kan vi snakke sammen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Helt enig i dette.

Hvem er vel du, ts, til å avgjøre at han ikke vil være i stand til det etterhvert.

Uansett så hadde det vel vært svært enkelt å si at dette står åpent for fremtiden. Det er ikke mer ditt barn enn hans.

Statistisk sett så faller narkomane ofte tilbake, selv etter behandling. Jeg forstår at TS er skeptisk. Han valgte å bruke rus kombinert med små barn, han må stå for konsekvensene. TS må tenke på barnets beste, og det er å bli skjermet for rusbruk. 

Anonymkode: 2a0cc...c38

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hans motivasjon bør være i ham selv, ikke for andre mennesker. Hvis man slutter med rus, alkohol, vold osv for andres skyld, er det lettere å falle tilbake. Det er heller ikke TS sin oppgave å motivere et annet voksent menneske som hun ikke lever sammen med. 

Anonymkode: 2a0cc...c38

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...