Gå til innhold

Syreskader på tennene 3 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mulig denne egentlig skulle vært på helseforumet, men føler jeg treffer flere med små barn her😊

Har en sønn på 3 år. Vi er nøye med tannstell, pusser 2 ganger dagen og tar flour.

Han drikker mest vann og melk, men pga svært liten matlyst lager jeg hjemmelaget smoothie til han hver morgen så han hvertfall har noe i magen fra morningen av. Det er mye sundt i smoothien, men også eplejuice og bringebær som er surt og kan gi syreskader på tennene.

Snakket med en venninne om dette, og hun sa at tannlegen sender bekymringsmelding når barnet har syreskader? Ser sønnen min har litt slitt emalje nederst på 2 fortenner og nå er jeg livredd for hva som kan skje med han/oss? Vi har tannlegetime om 2 uker (første noen gang, rutinekontroll).

Munnen hans er ren og fin ellers hva jeg kan se. Ingen synlig tannstein eller hull man kan se med det blotte øyet. Har selvsagt sluttet med smoothien nå. Er dette nok til at man skal få barnevernet «på nakken»? 😳

Anonymkode: b7b0d...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, syreskader oppstår jo over mange år! Tenk på alle de som spiser sykt mye frukt. Rådet er 5 om dagen.

For å roe deg ned, så kan du jo spørre tannlegen ved kontroll. Om det er greit at du gir barnet smoothie til frokost. Vil tippe at tannlegen gir tommel opp. 

Anonymkode: dabdd...8f0

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med å ha sugerør i smoothien? Blir mindre syreskader da. Finnes sugerør som kan gjenbrukes 

Anonymkode: 8df2d...d3e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig sender ikke tannlegen automatisk bekymringsmelding til barnevernet pga hull/skade på tennene. Skjønner ikke hvordan dette ryktet har oppstått.

Anonymkode: 0936b...769

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Tannlegen vil sende bekymringsmelding om de oppfatter at barnet ikke blir ivaretatt. Det skal alvorlig grad av nedbrytning, skade eller liknende for at det skal være aktuelt. Og tannlegen vil naturligvis samtale med foreldrene for å informere og veilede. De kan informere om tiltak dere kan gjøre for å forebygge mer erosjon. Du blir ikke meldt til barnevernet pga bittelitt erosjon. 

Men, du bør kanskje få hjelp/snakke med noen om hvordan å endre vanen med smoothie om morgenen. Det er veldig mye syre og sukker, og på ingen måte en god vane å fortsette med. Er han virkelig sulten om morgenen? Mange av oss er ikke det, og har det bedre om vi kan vente med første måltidet til litt senere. Hvis han spiser godt ellers så kan han kanskje vente til første måltid i barnehagen, og heller ha med litt ekstra niste f.eks. 

Anonymkode: 59267...61d

• Liker 2
Skrevet

Blir så irritert over at andre fortsatt skal bruke barnevernet som noe negativt.. sånne mennesker er som regel helt uvitende om og ha barn. Nei barnevernet kommer ikke løpende fordi et barn har syreskader på tennene. Spør tannlegen om råd. 

Anonymkode: 44b5a...afa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke puss tennene rett etter smoothie/frukt om du gjør det, da dette vil slite på tennene. 

Anonymkode: 28cbf...0de

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, tannlegen sender ikke bekymringsmelding pga syreskader alene. 

Anonymkode: 25c28...db0

Skrevet

Ikke puss tennene rett etter smoothie, og få ungen til å drikke litt vann etter smoothien, det hjelper også litt mot syreskader.

Ellers synes jeg det er rart om tennene skal være syreskadet allerede av så "lite", jeg har selv et barn som kastet opp flere ganger daglig i 2 år (og som alle vet, er magesyre veldig ille for tennene) - og fremdeles ikke hadde tegn til skade på første tannlegekontroll. Noen barn er jo født med dårlig eller ingen emalje på melketennene, så barnet ditt kan jo bare ha vært uheldig der.

Ellers får du jo spørsmål rundt pusserutiner og mat/drikke på tannkontrollen også, jeg har vært 100% ærlig der og sagt at barna mine får godteri, frukt og juice relativt ofte og bare pusser tenner før leggetid - og ikke fått annen reaksjon på det enn "dere bør pusse om morgenen også". Null bekymringsmeldinger altså. 

Anonymkode: 5e8cc...137

• Nyttig 1
Skrevet

Et tips, du kan lage like god smoothie uten juice 😀 jeg lager av frukt eller bær + kefir. Blir kjempe godt.

Anonymkode: b00dd...bbe

Skrevet

Det er for mye med eplejuice hver eneste dag, særlig til frokost når man gjerne pusser tenner kort tid etter.

Bytt ut juicen med Youghurt/melk :) 

Skrevet

Takk for alle svar😊 Jeg vet jo ikke engang om dette blir et problem, men ble som nevnt litt skremt av venninnen min.

Det er spesielt den ene fortannen, den er bittelitt gjennomsiktig nederst og har et lite hakk i seg. Mulig det kan være noe annet, men frykter «sur» smoothie 1-2 ganger om dagen i 1,5 år er årsaken. Han er veldig småspist, så derfor jeg har synes det har vært så fint at smoothien med masse næring har gått ned på høykant( havregryn, spinat, bringebær, Kesam, ananas og eplejuice).

Håper dere alle har rett at det ikke blir noe ut av det her, evt. annet enn påpekning fra tannlegen om å være forsiktig med smoothie og andre sure ting. 

TS

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon/avsporing/udokumenterte medisinske råd.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet

Jeg trøster meg innimellom med at det ihvertfall ikke er de permanente tennene 😅

Anonymkode: 8df2d...d3e

Skrevet

Slapp av. Det er ingen automatikk i dette. Tannlegen ser jo at tennene ellers er rene og pene. Det verste som kan skje er jo at tannlegen råder deg/veileder deg ang. syreholdige drikker. 

Anonymkode: 3a5ba...4a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 11.50):

Ikke puss tennene rett etter smoothie, og få ungen til å drikke litt vann etter smoothien, det hjelper også litt mot syreskader.

Ellers synes jeg det er rart om tennene skal være syreskadet allerede av så "lite", jeg har selv et barn som kastet opp flere ganger daglig i 2 år (og som alle vet, er magesyre veldig ille for tennene) - og fremdeles ikke hadde tegn til skade på første tannlegekontroll. Noen barn er jo født med dårlig eller ingen emalje på melketennene, så barnet ditt kan jo bare ha vært uheldig der.

Ellers får du jo spørsmål rundt pusserutiner og mat/drikke på tannkontrollen også, jeg har vært 100% ærlig der og sagt at barna mine får godteri, frukt og juice relativt ofte og bare pusser tenner før leggetid - og ikke fått annen reaksjon på det enn "dere bør pusse om morgenen også". Null bekymringsmeldinger altså. 

Anonymkode: 5e8cc...137

Så godt å høre. Har også et lite barn som kaster opp daglig, er så redd for tennene 😭 

Anonymkode: a0fab...26f

Skrevet

dere småbarns foreldre lære dere å puste med magen. Nei, det blir ikke sendt bekymringsmelding på syreskader på tenner. Hjelpes.

Og HVA om det så blir sendt bekymringsmelding? Jo, da blir det en samtale mellom deg/dere som foreldre m/barn og barnevern. Og er det ikke noe bekymringsfullt om vold eller psykisk vold, SÅ ER DERE FERDIG DER.

Tror MANGE, sånn ekstremt MANGE foreldre, hadde hatt godt av en liten samtale der man kanskje får litt veiledning i sinnebruk for eksempel. De færreste opplever noe mer inngripende enn den ENE samtalen.

Anonymkode: ff8ef...f1f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

dere småbarns foreldre lære dere å puste med magen. Nei, det blir ikke sendt bekymringsmelding på syreskader på tenner. Hjelpes.

Og HVA om det så blir sendt bekymringsmelding? Jo, da blir det en samtale mellom deg/dere som foreldre m/barn og barnevern. Og er det ikke noe bekymringsfullt om vold eller psykisk vold, SÅ ER DERE FERDIG DER.

Tror MANGE, sånn ekstremt MANGE foreldre, hadde hatt godt av en liten samtale der man kanskje får litt veiledning i sinnebruk for eksempel. De færreste opplever noe mer inngripende enn den ENE samtalen.

Er forresten ikke sikkert det blir en samtale en gang!!! mange saker blir bare henlagt fordi det ikke er tilstrekkelig informasjon. Se på alle influencere som blir sendt bekymring på av idioter på internett som blir sure fordi foreldrene er veganere, eller kanskje er litt for glad i fargen rosa.

ltså dere må slutte å tro på vandrehistorier fra venninner og rare folk på internett.....

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 10.27):

Hei,

Mulig denne egentlig skulle vært på helseforumet, men føler jeg treffer flere med små barn her😊

Har en sønn på 3 år. Vi er nøye med tannstell, pusser 2 ganger dagen og tar flour.

Han drikker mest vann og melk, men pga svært liten matlyst lager jeg hjemmelaget smoothie til han hver morgen så han hvertfall har noe i magen fra morningen av. Det er mye sundt i smoothien, men også eplejuice og bringebær som er surt og kan gi syreskader på tennene.

Snakket med en venninne om dette, og hun sa at tannlegen sender bekymringsmelding når barnet har syreskader? Ser sønnen min har litt slitt emalje nederst på 2 fortenner og nå er jeg livredd for hva som kan skje med han/oss? Vi har tannlegetime om 2 uker (første noen gang, rutinekontroll).

Munnen hans er ren og fin ellers hva jeg kan se. Ingen synlig tannstein eller hull man kan se med det blotte øyet. Har selvsagt sluttet med smoothien nå. Er dette nok til at man skal få barnevernet «på nakken»? 😳

Eh, nei. tannlegen sender ikke bekymrigsmelding for syreskader. Vårt barn har det pga. refluks, vi fikk en pitteliten tannbørste. Det er ikke den type skader man sender bekymring for, jeeez. Hvorfor i alle dager forgifter du barnet ditt med fluor?

Anonymkode: 79369...3e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...