Gå til innhold

Privat avtale med annen eierbrøk enn det som er tinglyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den like gyldig i rettens øyne?

Vi har forskjellig eierbrøk på felles bolig men nå skal jeg legge inn endel penger fra salg på annen bolig jeg kun står som eier på. 
Han skal snart gjøre det samme, men venter noen mnd med å selge pga leieboerne sine.

I praksis vil jeg da ha lagt alle pengene mine i den nye felles boligen. Dersom han skulle falle om før han fikk betalt inn sin del ville arvingene hans kreve å få ut hans eierandel på papiret, noe som ville innebære at jeg tapte store summer.

Jeg tenkte at det enkleste ville være å lage en privat avtale på at jeg har større eierandel nå, frem til han betaler inn sin del?

Anonymkode: 9299e...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står litt om det her: https://nef.no/fagstoff/viktig-a-avklare-eierbroken-for-ektefeller-og-samboere/

Det er spesielt viktig å skrive en samboeravtale der hvor det tinglyste eierforholdet ikke samsvarer med det reelle. For ikke å skape tvil, bør den reelle eierbrøken tinglyses og fremgå av en samboeravtale.

Hvis det kun er snakk om noen måneder, er det ikke da like greit å vente til dere begge kan betale inn samtidig? Mindre prakk.

Anonymkode: b438e...caf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde satt pengene på konto fram til dere begge kan betale inn likt. Å stole på at en privat avtale holder i en eventuell rettssak, hadde jeg ikke tatt sjansen på. 

• Liker 1
Skrevet

Lag et gjeldsbrev der han "låner" halvparten av det du skyter inn hvis det er snakk om et par måneder.  Innfris til en dato om x måneder, eller når han betaler inn tilsvarende på lånet, eller gjøres opp ved arveoppgjør om det kommer først.

2 vitner må signere på at det er han som har signert.  Du oppbevarer gjeldsbrevet til det er innfridd.

Skrevet

Vi trenger pengene jeg skal legge inn til en renovering, og det blir dumt å måtte vente ca 6 mnd før vi kan sette dette i gang så jeg har lyst til å betale inn med en gang.

Mulig et «lån» er den rette veien å gå🤔

Ts

Anonymkode: 9299e...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...