Gå til innhold

Kvinnelig amerikansk offiser seilte KNM «Helge Ingstad» da det smalt. Nå er hun innkalt som vitne i rettssaken.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinnelig amerikansk offiser seilte KNM «Helge Ingstad» da det smalt. Nå er hun innkalt som vitne i rettssaken.
 

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/9zbagp/amerikansk-offiser-seilte-knm-helge-ingstad-da-det-smalt-naa-er-hun-innkalt-som-vitne-i-rettssaken

Mange har vært forbauset over håndteringen av forliset til KNM ”Helge Ingstad”. Det virker som at det å beskytte identiteten til de ansvarlige ombord på KNM ”Helge Ingstad” har vært viktigere enn å finne ut hva som egentlig skjedde da ”Helge Ingstad” forliste. Identiteten til de ansvarlige på ”Helge Ingstad” har vært bedre beskyttet enn de mest hemmelige NATO-hemmeligheter. Grunnen til hemmeligholdet ser ut til å være at de ansvarlige er ikke-hvite kvinner.

Noen vil kanskje mene at et godt norsk forsvar er viktigere enn å slåss mot anti-feminisme og rasisme. Andre vil være uenige i dette. Det blir interessant å se om den kommende rettsaken kan kaste et lite lys over hva som egentlig skjedde da ”Helge Ingstad” forliste.

 

  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne like gjerne vært menn som krasjet båten. kvinner er de beste sjåførene i verden statistisk sett. 

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Selv tipper jeg det utslagsgivende er at hun var amerikansk og ikke kvinne. Mener å huske VG hadde en fjernsynsreklame i tiden før kollisjonen, som viste et krigsskip som eksploderte utenfor Bergen. I denne sammenhengen er kjønn irrelevant, og hvilke ordre hun mottok av sine overordnede, essensielt.

Endret av Kompetent
  • Liker 9
Skrevet
amit skrev (12 timer siden):

Kvinnelig amerikansk offiser seilte KNM «Helge Ingstad» da det smalt. Nå er hun innkalt som vitne i rettssaken.
 

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/9zbagp/amerikansk-offiser-seilte-knm-helge-ingstad-da-det-smalt-naa-er-hun-innkalt-som-vitne-i-rettssaken

Mange har vært forbauset over håndteringen av forliset til KNM ”Helge Ingstad”. Det virker som at det å beskytte identiteten til de ansvarlige ombord på KNM ”Helge Ingstad” har vært viktigere enn å finne ut hva som egentlig skjedde da ”Helge Ingstad” forliste. Identiteten til de ansvarlige på ”Helge Ingstad” har vært bedre beskyttet enn de mest hemmelige NATO-hemmeligheter. Grunnen til hemmeligholdet ser ut til å være at de ansvarlige er ikke-hvite kvinner.

Noen vil kanskje mene at et godt norsk forsvar er viktigere enn å slåss mot anti-feminisme og rasisme. Andre vil være uenige i dette. Det blir interessant å se om den kommende rettsaken kan kaste et lite lys over hva som egentlig skjedde da ”Helge Ingstad” forliste.

 

Her tror jeg du sauser sammen litt av hvert, eller prøver å konstruere enn sammenheng som ikke finnes.

Det er vel ingeting som tyder på at de ansvarlige var "ikke-hvite kvinner", som forøvrig er lettere å benevne som mørkhudede kvinner. For den kvinnen som var på broen var uansett ikke ansvarlig, for det ansvaret er tillagt skipsledelsen som var Norske offiserer, og hvorav skipssjefen har høyeste rang. Skipssjefen lå og sov, og i hans fravær var det organisasjonsmessige ansvaret overlatt til vaktsjefen. 

Så med andre ord så hadde ikke denne kvinnen som er innkalt som vitne ansvaret for det som skjedde, sikkert derfor hun er innkalt som vitne også. Om det skulle kom frem av hennes vitneavhør at hun var fullstendig uduglig, så er det fortsatt skipledelsens ansvar, da de skulle ha avdekket at hun ikke var skikket til de oppgavene hun eventuellt hadde fått tildelt. Og det som skjedde på Helge ingstad var ikke en enkeltstående feil utført i et øyeblikks uoppmerksomhet. Det var et sceanrio som utspant seg over tid, der ingen klarte å tolke hva som var iferd med å skje, selv ikke med radio oppkall fra losen på TS Sola, de fortsatte med samme fart selv om det er tydelig av radiokomminikasjonen som foreligger at de var desorienterte om hva de så og hvor de var. Så spørsmålet er hvor var skipsledelsen, ikke om en kvinne under opplæring var farget eller ikke.

Siden denne informasjonen er så hemmelig som du påstår, hvordan vet du at det var en farget kvinne.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Lurer på hvilken relevans du mener kjønn og hudfarge har.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
23 hours ago, Roberto malone said:

Det kunne like gjerne vært menn som krasjet båten. kvinner er de beste sjåførene i verden statistisk sett. 

Nei, kvinner er ikke dyktigere sjåfører, det de er er forsiktigere sjåfører. De er dårligere til å håndtere en bil, men de tar også færre sjangser så derfor er det lavere ulykkestall.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Pompadeur
Skrevet

Utrolig hvis folk slipper unna fengselstraffer er. Hadde man vist samme uaktsomhet i feks sivil luftfart, hadde det vært lange fengselsstraffer.

Skrevet

Tror avisen tar litt feil her.  Det er mulig det var en kvinnelig amerikansk offiser på broen men fartøysjefen som har det overordnede ansvaret er helt sikkert norsk.

  • Liker 2
Skrevet
Kipling skrev (7 timer siden):

Nei, kvinner er ikke dyktigere sjåfører, det de er er forsiktigere sjåfører. De er dårligere til å håndtere en bil, men de tar også færre sjangser så derfor er det lavere ulykkestall.

Feil.

Kvinner utarter seg som sjåfører, de har bare blitt undertrykt av patriarkatet og aldri fått muligheten til å få delta i transport sektoren på lik linje som det menn har. Vi begynner først nå i dag å se faktisk hvor mye bedre kvinner er som sjåfører i forhold til menn. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
amit skrev (På 10.1.2023 den 9.54):

Grunnen til hemmeligholdet ser ut til å være at de ansvarlige er ikke-hvite kvinner.

😂Særlig!😂

Newsflash:

Det er kapteinen som er ansvarlig på et skip. 

  • Liker 1
Gjest Pompadeur
Skrevet
Snok1 skrev (11 minutter siden):

😂Særlig!😂

Newsflash:

Det er kapteinen som er ansvarlig på et skip. 

Kapteinen er selvfølgelig ikke på broen 24 timer i døgnet. Det er vaktsjef som har ansvaret på broen. Den amerikanske kvinnen var under opplæring som vaktsjef når ulykken skjedde.

Skrevet
Pompadeur skrev (47 minutter siden):

Kapteinen er selvfølgelig ikke på broen 24 timer i døgnet.

Det stemmer, men kapteinen er alltid kapteinen og det er kapteinen som er ansvarlig på et skip. 
 

Altså……kjønn og hudfarge relevant?! Er du med på denne argumentasjonen? Er du villig til å gi dette tøvet legitimitet?

Skrevet (endret)
Stina234 skrev (7 timer siden):

Tror avisen tar litt feil her.  Det er mulig det var en kvinnelig amerikansk offiser på broen men fartøysjefen som har det overordnede ansvaret er helt sikkert norsk.

Fartøysjefen er uansett fartøysjef til enhver tid fullstendig uavhengig av kjønn, hudfarge og nasjonalitet.

Endret av Snok1
Skrevet

Hva har kjønn med dette å gjøre?

  • Liker 4
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Fartøysjefen er uansett til enhver tid fullstendig uavhengig av kjønn, hudfarge og nasjonalitet.

Fartøysjefen/Kapteinen er ikke uavhengig av nasjonalitet på en Norsk båt og spesiellt ikke på et marinefartøy. Det kan gies dispensasjon på NIS flagg, men ikke på NOR flagg. Det hadde ikke vært noe særlig lurt med Russiske fartøysjefer i den Norske Marine.

  • Liker 1
Skrevet
Pompadeur skrev (2 timer siden):

Kapteinen er selvfølgelig ikke på broen 24 timer i døgnet. Det er vaktsjef som har ansvaret på broen. Den amerikanske kvinnen var under opplæring som vaktsjef når ulykken skjedde.

Tror det er litt misforståelser vedrørende begreper og sikkert hvordan media klarer å sause det til også.

Tror ikke hun var på opplæring til vaktsjef, tror heller hun hadde en observatør rolle som i et slags utvekslingssamarbeid mellom USA og Norge. Og om hun skulle være til opplæring som vaktsjef, så måtte der uansett være en ansvarlig vaktsjef som hadde det formelle ansvaret.

Kapteinens ansvar slutter heller ikke når han går og legger seg, han er fortsatt den øverste myndighet ombord. Men han er satt i en vanskelig posisjon når de som er på broa ikke skjønner at de trenger hjelp og ikke tilkaller han til bro. Men så spørs det om kapteinen burde innsett at de som var på bro ikke hadde tilstrekkelig kompetanse/erfaring, og ikke burde satt de til oppgaven uten hans tilstedeværelse. 

  • Liker 1
Skrevet
Kipling skrev (10 timer siden):

Nei, kvinner er ikke dyktigere sjåfører, det de er er forsiktigere sjåfører. De er dårligere til å håndtere en bil, men de tar også færre sjangser så derfor er det lavere ulykkestall.

Så det å ta flere sjanser i trafikken gjør en til en bedre sjåfør? Ikke rart at menn ligger på topp i antall døde ved trafikkulykker. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på hvordan ts har fått med seg at den omtalte kvinnen var "ikke-hvit" 

Var du om bord? 

Skrevet
2 minutter siden, JaVel said:

Så det å ta flere sjanser i trafikken gjør en til en bedre sjåfør? Ikke rart at menn ligger på topp i antall døde ved trafikkulykker. 

Det å være dyktig til å håndtere en bil gjør deg til en bedre sjåfør, og kvinner er ikke dyktigere til å håndtere biler.

  • Liker 1
Skrevet
Kapt.Chat skrev (21 minutter siden):

Fartøysjefen/Kapteinen er ikke uavhengig av nasjonalitet på en Norsk båt og spesiellt ikke på et marinefartøy. Det kan gies dispensasjon på NIS flagg, men ikke på NOR flagg. Det hadde ikke vært noe særlig lurt med Russiske fartøysjefer i den Norske Marine.

NIS? NOR? Dette er den norske marines krigsskip som inngår i den nordatlantiske forsvarsalliansen hvor det er behov for å øve sammen for å opprettholde forsvarskraften. NIS? NOR?

Kjære deg.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...