lille-sjøstjerne Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Noen her som har arbeidsbil og plasserer to barnehagebarn fremme? Vi snakker 4- og 2-åring. Det vil jo naturligvis ikke være plass til to bakovervendte seter, så da antar jeg at 4-åringen måtte vært fremovervendt i midten (i det "halve"setet) og 2-åringen bakovervendt. Vi snakker 2 mins kjøretur til og fra barnehage med lav fart, så vi føler oss trygge på at de kunne sittet trygt nok slik, men er det lov? Prøvde å lese meg opp på regelverk, og det virker som at det er lov så lenge airbag er avskrudd. Noen som evt har erfaringer? Eventuelt erfaringer fra spesifikke biler?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (9 minutter siden): Noen her som har arbeidsbil og plasserer to barnehagebarn fremme? Vi snakker 4- og 2-åring. Det vil jo naturligvis ikke være plass til to bakovervendte seter, så da antar jeg at 4-åringen måtte vært fremovervendt i midten (i det "halve"setet) og 2-åringen bakovervendt. Vi snakker 2 mins kjøretur til og fra barnehage med lav fart, så vi føler oss trygge på at de kunne sittet trygt nok slik, men er det lov? Prøvde å lese meg opp på regelverk, og det virker som at det er lov så lenge airbag er avskrudd. Noen som evt har erfaringer? Eventuelt erfaringer fra spesifikke biler? Så lenge 2-åringen sitter bakovervendt tror jeg det er lov. En 4-åring må ikke sitte bakovervendt selv om det er anbefalt. 4-åringen bør dog sitte på pute, helst beltestol (https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/barn-i-bil-5-12-ar/), slik at beltet ligger riktig og tett inntil kroppen. Jeg ville gjort det i et boligområde med lav fart og når det er snakk om såpass kort strekning. Jeg har sett mye rar (les: manglende) sikring av barn i bil/arbeidsbil. Verst var pappaen som lot barnet stå helt usikret foran, ikke en gang plasserte barnet i passasjersetet og tok på beltet. Tipper airbagen var på. Det var bare 2-3 minutter i rolig villastrøk (der noe kjører som gærninger), men likevel. Anonymkode: af1ce...3be
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Ville jeg aldri gjort. Om det er så kort tur, får far kjøre hjem og så gå bort til barnehagen. En fireåring er for lite til å plasseres forovervendt. Anonymkode: e5f59...874
lille-sjøstjerne Skrevet 10. januar 2023 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så lenge 2-åringen sitter bakovervendt tror jeg det er lov. En 4-åring må ikke sitte bakovervendt selv om det er anbefalt. 4-åringen bør dog sitte på pute, helst beltestol (https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/barn-i-bil-5-12-ar/), slik at beltet ligger riktig og tett inntil kroppen. Jeg ville gjort det i et boligområde med lav fart og når det er snakk om såpass kort strekning. Jeg har sett mye rar (les: manglende) sikring av barn i bil/arbeidsbil. Verst var pappaen som lot barnet stå helt usikret foran, ikke en gang plasserte barnet i passasjersetet og tok på beltet. Tipper airbagen var på. Det var bare 2-3 minutter i rolig villastrøk (der noe kjører som gærninger), men likevel. Anonymkode: af1ce...3be Ja det er noen rare løsninger noen ganger, men alle med sitt tenker jeg! Takk for svar. Det jeg var mest i tvil om var egentlig om 4-åringen har lov til å sitte fremovervendt fremme så lenge airbag er av. Synes ikke det var helt tydelig lovverk.
lille-sjøstjerne Skrevet 10. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville jeg aldri gjort. Om det er så kort tur, får far kjøre hjem og så gå bort til barnehagen. En fireåring er for lite til å plasseres forovervendt. Anonymkode: e5f59...874 Nå lurte jeg vel heller ikke på hva du ville gjort. Her i hus står barnesikring i bil veldig høyt på prioriteringslisten, men for vår del kan det være riktig å gjøre det slik for at pappa også skal kunne hente i allslags vær og ungene kan komme hjem en halvtime til en time tidligere (grunnet veldig bratt bakke som er problematisk å gå opp på vinteren). Trenger ikke få pekefingre av andre som er uenige av beslutningen der Jeg lurer på om andre har erfaringer med to barn fremme i arbeidsbil. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjente seter som er riktige for barnets vekt og høyde. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-kjoring/sikring-av-barn-i-bil/regelverket-for-sikring-av-barn/ Anonymkode: 1aacd...5f1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (8 minutter siden): Nå lurte jeg vel heller ikke på hva du ville gjort. Her i hus står barnesikring i bil veldig høyt på prioriteringslisten, men for vår del kan det være riktig å gjøre det slik for at pappa også skal kunne hente i allslags vær og ungene kan komme hjem en halvtime til en time tidligere (grunnet veldig bratt bakke som er problematisk å gå opp på vinteren). Trenger ikke få pekefingre av andre som er uenige av beslutningen der Jeg lurer på om andre har erfaringer med to barn fremme i arbeidsbil. Vel, da vil eldste mest sannsynlig sitte ganske utrygt. Ihvertfall om det er en glatt og vanskelig bakke, rene risikosport å ha usikret da. For det er nok ingen forovervendt stol som vil passe i "et halvt sete". Anonymkode: e5f59...874
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 4 åring har lov å være framovervendt, men må likevel ha beltestol (evt pute, men det er mindre sikkert) så lenge de er under 135 cm. tviler på at beltestol eller pute får plass i halvt sete. Kjøp en sykkelvogn med plass til to så kan far parkere hjemme og hente dem med sykkel eller bare trille dem hjem? Anonymkode: 1aacd...5f1
lille-sjøstjerne Skrevet 10. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, da vil eldste mest sannsynlig sitte ganske utrygt. Ihvertfall om det er en glatt og vanskelig bakke, rene risikosport å ha usikret da. For det er nok ingen forovervendt stol som vil passe i "et halvt sete". Anonymkode: e5f59...874 Det er gangstien som er vanskelig å gå opp på glatte dager, ikke vanskelig å kjøre opp Og jeg hadde aldri tenkt å ha barn usikret, jeg lurte på om det var noen som hadde hatt to barn fremme i arbeidsbil som hadde både erfaring i henhold til lovverk og praksis. Jeg ser for meg at det hadde vært plass til en smal fremovervendt beltestol ved siden av minsten sin bakovervendte britax two-way. Nå har jeg ikke sett så mange fremovervendte beltestoler, men besteforeldrene har en til eldre søskenbarn og den er såpass smal at jeg ser ikke for meg det skulle vært problem - men jeg har jo ikke testet og det kan være jeg bommer helt. Hører gjerne fra noen der ute hvis dere har erfaring AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjente seter som er riktige for barnets vekt og høyde. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-kjoring/sikring-av-barn-i-bil/regelverket-for-sikring-av-barn/ Anonymkode: 1aacd...5f1 Lovlig kan han sitte fremovervendt i godkjent sete, men jeg lurer på om det er lov å plassere denne godkjente beltestolen fremme så lenge airbagen er av. (Og ja, jeg vet at dette ikke er trygt i forhold til å sitte bakovervedt og at det I HVERT FALL ikke er trygt i forhold til å sitte bak i bakovervendt, men nå er det ikke det jeg spør om).
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (1 minutt siden): Det er gangstien som er vanskelig å gå opp på glatte dager, ikke vanskelig å kjøre opp Og jeg hadde aldri tenkt å ha barn usikret, jeg lurte på om det var noen som hadde hatt to barn fremme i arbeidsbil som hadde både erfaring i henhold til lovverk og praksis. Jeg ser for meg at det hadde vært plass til en smal fremovervendt beltestol ved siden av minsten sin bakovervendte britax two-way. Nå har jeg ikke sett så mange fremovervendte beltestoler, men besteforeldrene har en til eldre søskenbarn og den er såpass smal at jeg ser ikke for meg det skulle vært problem - men jeg har jo ikke testet og det kan være jeg bommer helt. Hører gjerne fra noen der ute hvis dere har erfaring Lovlig kan han sitte fremovervendt i godkjent sete, men jeg lurer på om det er lov å plassere denne godkjente beltestolen fremme så lenge airbagen er av. (Og ja, jeg vet at dette ikke er trygt i forhold til å sitte bakovervedt og at det I HVERT FALL ikke er trygt i forhold til å sitte bak i bakovervendt, men nå er det ikke det jeg spør om). Skal være lov å sitte i framsetet i beltestol så lenge airbag er av. Anonymkode: 1aacd...5f1
lille-sjøstjerne Skrevet 10. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 4 åring har lov å være framovervendt, men må likevel ha beltestol (evt pute, men det er mindre sikkert) så lenge de er under 135 cm. tviler på at beltestol eller pute får plass i halvt sete. Kjøp en sykkelvogn med plass til to så kan far parkere hjemme og hente dem med sykkel eller bare trille dem hjem? Anonymkode: 1aacd...5f1 Hmm, ja det er kanskje litt vel optimistisk med tanke på plassen. Takk for svar. Per nå har vi elsykkel og sykkelvogn, men det er så mange dager i året at det ikke lar seg gjøre pga vinteren og en problematisk bakke. Men mulig dette er beste løsning og at han bare må kave seg opp 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (1 minutt siden): Hmm, ja det er kanskje litt vel optimistisk med tanke på plassen. Takk for svar. Per nå har vi elsykkel og sykkelvogn, men det er så mange dager i året at det ikke lar seg gjøre pga vinteren og en problematisk bakke. Men mulig dette er beste løsning og at han bare må kave seg opp Du kan alltids teste med seter da 😊 Anonymkode: 1aacd...5f1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 Jeg er ganske nazi på barnesikring, og tenker at dette må kunne gå. Man må jo få kabalen til å gå opp i hverdagen også! Om du kan få 2-åringen bakovervendt og 4-åringen i en beltestol så bør det kunne gå. Så får dere heller kjøre bakovervendt i din bil på begge to 👍🙂 Anonymkode: e73aa...005 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (3 minutter siden): Det er gangstien som er vanskelig å gå opp på glatte dager, ikke vanskelig å kjøre opp Og jeg hadde aldri tenkt å ha barn usikret, jeg lurte på om det var noen som hadde hatt to barn fremme i arbeidsbil som hadde både erfaring i henhold til lovverk og praksis. Jeg ser for meg at det hadde vært plass til en smal fremovervendt beltestol ved siden av minsten sin bakovervendte britax two-way. Nå har jeg ikke sett så mange fremovervendte beltestoler, men besteforeldrene har en til eldre søskenbarn og den er såpass smal at jeg ser ikke for meg det skulle vært problem - men jeg har jo ikke testet og det kan være jeg bommer helt. Hører gjerne fra noen der ute hvis dere har erfaring Lovlig kan han sitte fremovervendt i godkjent sete, men jeg lurer på om det er lov å plassere denne godkjente beltestolen fremme så lenge airbagen er av. (Og ja, jeg vet at dette ikke er trygt i forhold til å sitte bakovervedt og at det I HVERT FALL ikke er trygt i forhold til å sitte bak i bakovervendt, men nå er det ikke det jeg spør om). Ja, det er lov når airbagen er av. 😊 Sånn ellers slår jeg et slag for brodder, og for å kontakte kommunen angående brøyting/strøing av fortau. Det er en skikkelig uting at det slurves med brøyting/strøing av fortau. De vil at folk skal gå og sykle i stedet for bil, men det må også tilrettelegges for det, ikke bare bilbruk. Anonymkode: af1ce...3be 1
Myml1 Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (8 minutter siden): Det er gangstien som er vanskelig å gå opp på glatte dager, ikke vanskelig å kjøre opp Og jeg hadde aldri tenkt å ha barn usikret, jeg lurte på om det var noen som hadde hatt to barn fremme i arbeidsbil som hadde både erfaring i henhold til lovverk og praksis. Jeg ser for meg at det hadde vært plass til en smal fremovervendt beltestol ved siden av minsten sin bakovervendte britax two-way. Nå har jeg ikke sett så mange fremovervendte beltestoler, men besteforeldrene har en til eldre søskenbarn og den er såpass smal at jeg ser ikke for meg det skulle vært problem - men jeg har jo ikke testet og det kan være jeg bommer helt. Hører gjerne fra noen der ute hvis dere har erfaring Lovlig kan han sitte fremovervendt i godkjent sete, men jeg lurer på om det er lov å plassere denne godkjente beltestolen fremme så lenge airbagen er av. (Og ja, jeg vet at dette ikke er trygt i forhold til å sitte bakovervedt og at det I HVERT FALL ikke er trygt i forhold til å sitte bak i bakovervendt, men nå er det ikke det jeg spør om). Ja det er lov. Punktum 😊 Så du må bare prøve å finne en kombinasjon av stol/pute som passer i lag på så smal plass. Jeg får plass til 3 stoler bak i min bil, har kun 2,5seter,så tror du skal klare å finne noe som funker
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 lille-sjøstjerne skrev (9 minutter siden): Det er gangstien som er vanskelig å gå opp på glatte dager, ikke vanskelig å kjøre opp Og jeg hadde aldri tenkt å ha barn usikret, jeg lurte på om det var noen som hadde hatt to barn fremme i arbeidsbil som hadde både erfaring i henhold til lovverk og praksis. Jeg ser for meg at det hadde vært plass til en smal fremovervendt beltestol ved siden av minsten sin bakovervendte britax two-way. Nå har jeg ikke sett så mange fremovervendte beltestoler, men besteforeldrene har en til eldre søskenbarn og den er såpass smal at jeg ser ikke for meg det skulle vært problem - men jeg har jo ikke testet og det kan være jeg bommer helt. Hører gjerne fra noen der ute hvis dere har erfaring Lovlig kan han sitte fremovervendt i godkjent sete, men jeg lurer på om det er lov å plassere denne godkjente beltestolen fremme så lenge airbagen er av. (Og ja, jeg vet at dette ikke er trygt i forhold til å sitte bakovervedt og at det I HVERT FALL ikke er trygt i forhold til å sitte bak i bakovervendt, men nå er det ikke det jeg spør om). Prøv maxway i midten og feks twoway i passasjersiden. Det er en kombo som ihvertfall passer i en Peugeot Traveller, hvor midtsetet er smalere. Anonymkode: e5f59...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå