Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver eneste måned blir jeg trukket ca 1000kr totalt i «ferietrekk». Dette er fordelt på «ferietrekk 1610» «ferietrekk 1612» og «ferietrekk 1613».

«Satsen» på alle disse er «30» (kroner?).

Jeg har tidligere kontaktet lønnskontoret for å spørre om dette, men fikk inget godt svar.

Ved ordinær ferie i juni trekkes jeg for 5 uker grunnlønn. Dette trekker heter bare «Trekk ferie». Jeg jobber turnus.

Noen som har peiling på dette? Gjelder Oslo Universitetssykehus.

Anonymkode: a64bd...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok penger som trekkes på forhånd som du igjen får tilbake som feriepenger når du avvikler ferie. Totalsummen for hele året pleier å stå et annet sted på lønnsslippen, så hvis du f.eks. sjekker desemberlønna vil du se hva du får utbetalt når feriepengene kommer. 

Anonymkode: 63e0d...fc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er nok penger som trekkes på forhånd som du igjen får tilbake som feriepenger når du avvikler ferie. Totalsummen for hele året pleier å stå et annet sted på lønnsslippen, så hvis du f.eks. sjekker desemberlønna vil du se hva du får utbetalt når feriepengene kommer. 

Anonymkode: 63e0d...fc6

Det er ikke slik feriepenger fungerer.

Feriepenger blir ikke trukket i løpet av året, arbeidsgiver gjør en avsetning i regnskapet på 10,2 eller 12 prosent av lønnen.

Anonymkode: 0b6d7...def

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke slik feriepenger fungerer.

Feriepenger blir ikke trukket i løpet av året, arbeidsgiver gjør en avsetning i regnskapet på 10,2 eller 12 prosent av lønnen.

Mener ikke ho som en beregning? Feriepenger er lønn, så de viser på slippen hva du tjent inkludert feriepenger denne måneden. Så utbetales det som vanlig. 

Anonymkode: 75cf8...d9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener ikke ho som en beregning? Feriepenger er lønn, så de viser på slippen hva du tjent inkludert feriepenger denne måneden. Så utbetales det som vanlig. 

Neppe. Feriepengeavsetningen vises sjelden på denne måten og vil uansett være mer enn 1000 kroner måneden. Og ts sier jo at det er trekk. Kan det ha noe med variable tillegg å gjøre?

Anonymkode: d1cab...364

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har aldri ett noen lønnsslipper med feriepenger inkl. i lønn for så å trekk dem du. Og jeg har sett og kontrollert mange regnskap.

Skrevet
applestories skrev (5 timer siden):

Har du gått opp i lønn slik at det trekkes mer for ferie? Det er foreløpig eneste forklaring jeg har funnet, se eksempler her;

https://dfo.no/kundesider/lonnstjenester/selvbetjeningsportalen/lonnsslipper/slik-leser-du-lonnsslippen

Dette begynte 1 januar 2022. Dette har skjedd med alle mine kolleger. Gikk opp i lønn (ordinære forhandlinger) fom juli 2022.

Det har ikke stått slik tidligere..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette begynte 1 januar 2022. Dette har skjedd med alle mine kolleger. Gikk opp i lønn (ordinære forhandlinger) fom juli 2022.

Det har ikke stått slik tidligere..

Spør de som jobber med å kjøre lønn hos dere. 

Anonymkode: 9db03...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Neppe. Feriepengeavsetningen vises sjelden på denne måten og vil uansett være mer enn 1000 kroner måneden. Og ts sier jo at det er trekk. Kan det ha noe med variable tillegg å gjøre?

Anonymkode: d1cab...364

Jeg er usikker.. Jeg har «fast» tillegg (x antall kroner) som justeres hver 3 mnd. Selve «ferietrekket» endres fra måned til måned..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør de som jobber med å kjøre lønn hos dere. 

Anonymkode: 9db03...8c3

Jeg har hørt med dem, og ble ikke klokere av det. Får ringe dem en gang til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...