AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Litt bakgrunn: Jeg blir 28 år i år. Har gått på p-piller fra jeg var 15/16 år til jeg ble 22. Da ville jeg bytte pga. jeg SELV lærte bivirkningene, ingen lege eller annet helsepersonell som fortalte meg noen ting (typisk kvinnehelse). Men jeg ville gå på noe, fordi jeg verken da eller nå har lyst å bli gravid, føde, få barn. Absolutt ikke lyst på barn. Jeg er den typen som tester meg av og til bare for å være sikker når magen er oppblåst, livredd for å bli gravid. Så når jeg var 22 år byttet jeg til hormonspiral. hadde den i 5 år og satt inn ny på 5 år i fjor, så har 4 år igjen på den (og vil/skal ha den der i 4 år til) Jeg og kjæresten har vært sammen i 6 år, og han steriliserte seg et par år før vi ble sammen. Men jeg turte ikke å gå uten pga. vi begge ikke vil ha barn, og vi er i overkant paranoide for at jeg skal bli det. Bruker også kondom noe begge liker bedre enn uten faktisk. Så enda en trygghet der.. Ja jeg vet vi er hysteriske men vi vil ikke ta noen sjanser og det fungerer veldig godt for oss. Men jeg har lyst når jeg tar ut spiralen om 4 år og ikke sette inn ny. Jeg besvimte sist og synes det er grusomt vondt så har startet å grue meg allerede.. Og med kjæresten tror jeg vi er ganske safe gi og med hans operasjon og vi bruker kondom. Men det samfunnet vi lever i, jeg leser ofte om voldtekter så jeg blir stressa for å oppleve det selv og ikke gå på noen prevensjon. Synes det er helt tragisk at jeg føler jeg må gå på prevensjon pga. mulighet for å bli voldtatt.. Herregud det er trist.. (Vil ikke ta eller gå igjennom en abort, og hørt om man blir befruktet etter eggløsning eller noe så vil ikke en angrepille fungere eller noe sånt, jeg husker ikke helt hva jeg leste) Vet ikke om dette ble et spørsmål men hva ville du gjort i min situasjon når 4 år har gått? Som sagt vil jeg helst ikke gå på noe så vil ikke bytte til p-plaster eller noe annet, da jeg mistenker at jeg får ganske skadelige mentale bivirkninger av prevensjonen... Eneste positive med spiralen er at jeg har mistet mensen som er så deilig, men. Håper noen har noen råd til meg av hva jeg burde, takk ❤️ Anonymkode: bdae2...62d 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 «Jeg blir 28 år i år. Har gått på p-piller fra jeg var 15/16 år til jeg ble 22. Da ville jeg bytte pga. jeg SELV lærte bivirkningene, ingen lege eller annet helsepersonell som fortalte meg noen ting (typisk kvinnehelse).» Bivirkninger står jo beskrevet i pakningsvedlegget! Brukte du p-piller i 6-7 år uten å kaste et blikk på pakningsvedlegget?!? Anonymkode: 3c5d8...c71 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Jeg blir 28 år i år. Har gått på p-piller fra jeg var 15/16 år til jeg ble 22. Da ville jeg bytte pga. jeg SELV lærte bivirkningene, ingen lege eller annet helsepersonell som fortalte meg noen ting (typisk kvinnehelse).» Bivirkninger står jo beskrevet i pakningsvedlegget! Brukte du p-piller i 6-7 år uten å kaste et blikk på pakningsvedlegget?!? Anonymkode: 3c5d8...c71 Min første tanke 🤦♀️ Anonymkode: e536d...986
Sykepleierinnen Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Synes det er helt tragisk at jeg føler jeg må gå på prevensjon pga. mulighet for å bli voldtatt.. Du bør oppsøke psykolog.... 12 1 3
Million Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Leser stadig innlegg her fra kvinner som blir gravide pga de slurver og ikke bruker prevensjon. Og så kommer ditt innlegg. Dere bruker TRIPPEL prevensjonsmetoder; sterilisering, kondom og spiral! You go, girl! Men til alvoret; jeg tror dere er helt safe med å stole på hans steriliseringsoperasjon. Det er alt dere trenger. Er dere nervøse, be legen om å ta en sædprøve fra partneren din og undersøke den under mikroskop for å se etter levende sædceller. Er det ingen der, er dere trygge. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Hvis det er frykt for å bli gravid fra voldtekt som gjør deg paranoid, så kan du jo ta en titt på statistikk over voldtektssaker for å se hvor usannsynlig det er. Ja, det er mange seksuelle overgrep, men antallet voldtekter av tilfeldige personer er svært lavt. Anonymkode: 418e5...cbe 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis det er frykt for å bli gravid fra voldtekt som gjør deg paranoid, så kan du jo ta en titt på statistikk over voldtektssaker for å se hvor usannsynlig det er. Ja, det er mange seksuelle overgrep, men antallet voldtekter av tilfeldige personer er svært lavt. Anonymkode: 418e5...cbe 2 av 3 norske kvinner har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt, norske menn er noen svin så jeg forstår faktisk frykten til ts Anonymkode: e536d...986 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Vil legge til at jeg gidder ikke svare på unødvendige/unyttige svar (svarer nå men det er siste) Som leste du ikke pakningsvedlegget? Selvfølgelig. Men man burde som ung og av helsepersonell få informasjon når man får/setter inn at prevensjon kan gi økt sjanse for celleforandringer over lang tid (p-piller blant annet) osv. spiral har gitt noen alvorlige bivirkninger som selvmordstanker (ligger mye mentale problemer i min familie) og andre alvorlige bivirkninger. Lista er lang, men man som ufaglært skal få etter min mening mer informasjon enn at man kan små blø litt, og det er det. Og at jeg trenger psykolog for å være ekstra fornuftig/tar alvorlig på konsekvensene av samleie som faktisk kan lage et menneske i andre enden er bare teit. Men takk alle dere som kommer med noe nyttig! TS Anonymkode: bdae2...62d 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 Kan det være et alternativ at du også steriliserer deg? Altså kutter egglederne. Anonymkode: 9dc6f...f50 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 Gratulerer med å ha funnet en like paranoid kjæreste i hvertfall. Anonymkode: 94533...5fb 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 2 av 3 norske kvinner har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt, norske menn er noen svin så jeg forstår faktisk frykten til ts Anonymkode: e536d...986 Ja og man kan bli det på reise og turer til utlandet.. Anonymkode: bdae2...62d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 2 av 3 norske kvinner har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt, norske menn er noen svin så jeg forstår faktisk frykten til ts Anonymkode: e536d...986 De aller fleste blir det av partner, kjæreste, date... Anonymkode: ecb3f...04e 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan det være et alternativ at du også steriliserer deg? Altså kutter egglederne. Anonymkode: 9dc6f...f50 Ja det kan være en mulighet, hm Anonymkode: bdae2...62d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Jeg forstår at du absolut ikke ønsker barn og at du derfor ønsker å ta forholdsregler for at dette ikke skjer, men jeg synes du virker i overkant nevrotisk når din største frygt i forhold til å bli gravid er en mulig voldtekt. Når det er sagt så foreslår jeg at du sterilisere deg. Da slipper du gå å være nervøs for at du skal bli gravid etter en voldtekt. Anonymkode: b0f22...ffc 7
Macro Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Om man kommer seg levende ut av en voldtekt så finnes nødprevansjon. Slapp helt av. Leger kjenner til bivirkninger, men de vurderer totalen og om et medikament likevel skal brukes. Som en annen sa så får du med deg pakningsvedlegg. Lev uten prevansjon om du vil, men ikke overdramatiser det så sinnsykt. Du skjemmer jo ut oss andre kvinner. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 2 av 3 norske kvinner har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt, norske menn er noen svin så jeg forstår faktisk frykten til ts Anonymkode: e536d...986 Kom gjerne med en kilde til denne påstanden, for i følge alle offisielle tall jeg finner er det snakk om 9,1%. Det er fortsatt et veldig høyt tall, men ganske langt fra 66%. (Kilder: https://www.fhi.no/nettpub/hin/skader/vold/ https://www.overgrep.no/statistikk-overgrep/#Hvem_blir_utsatt_for_voldtekt) Og det var uansett ikke poenget. Poenget var at det store flertallet av disse sakene dreier seg om unge jenter under 20 år, hvor overgriper er familie eller omgangskrets. Svært ofte mens offeret er beruset eller i en sårbar situasjon. Sjansen for at TS skal bli gravid som resultat av en voldtekt er dermed tilnærmet lik null. Men for all del, fortsett å lyve for å skremme hverandre og som påskudd for å spre dritt om menn. Anonymkode: 418e5...cbe 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår at du absolut ikke ønsker barn og at du derfor ønsker å ta forholdsregler for at dette ikke skjer, men jeg synes du virker i overkant nevrotisk når din største frygt i forhold til å bli gravid er en mulig voldtekt. Når det er sagt så foreslår jeg at du sterilisere deg. Da slipper du gå å være nervøs for at du skal bli gravid etter en voldtekt. Anonymkode: b0f22...ffc Takk for svar, jeg mener selv jeg er realistisk av egne erfaringer. Bare før jeg ble 22 år har jeg vært i rundt 4 situasjoner der voldtekt mest sannsynlig hadde skjedd om jeg ikke kom meg bort så fort jeg gjorde. Opplevd en gang å bli nesten dratt inn i en kassebil men klarte å komme meg unna. Og jeg har reist minst 2 ganger til utlandet pr. år. Som jeg har opplevd situasjoner som kunne endt med det.. Om jeg er i et forhold eller ikke (større sjans om man dater/fester rundt selvfølgelig om man har en ordentlig kjæreste), men jeg går/drar jo steder alene som slikt kan dessverre skje, det finnes jo så mange syke mennesker Anonymkode: bdae2...62d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: 2 av 3 norske kvinner har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt, norske menn er noen svin så jeg forstår faktisk frykten til ts Anonymkode: e536d...986 Hvor finner jeg statistikken som sier dette? Hvis så er tilfelle er jeg og min familie og omgangskrets ekstremt sjeldne da vi ikke har noe tilfeller av voldtekt/forsøk på voldtekt. Og dette vet jeg ettersom det av en eller annen grunn som jeg ikke fikk med meg ble snakket om når vi hadde den årlige jentefesten i julen. Her var vi samlet 17 venninner, og i følge deg så burde i allefall 10 av oss vært utsatt for voldtekt/forsøk på voldtekt, og ikke en påberopte seg å være voldtatt eller forsøkt voldtatt. Anonymkode: c263c...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 Steriliser deg, da vel? Skjønner ikke hvorfor du ikke bare gjør det? Og ja, den paranoiaen din er ikke normal. Å gå rundt med tanken at du sannsynligvis blir voldtatt en dag er IKKE sunn og frisk tankegang. Anonymkode: 59e32...403 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 Steriliser deg.. så slipper du prevensjon før du må i 40 årene. Når mensen endrer seg så kraftig at du må. Anonymkode: f3346...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå