Gå til innhold

Bytte på ved tilvenning? Bhgstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle egentlig vært med hele tilvenningen begge to siden jeg er sykemeldt og mannen er i permisjon. I går var første dag, og mannen måtte en tur innom jobb så jeg dro alene. I dag skal vi dog dra begge to, men jeg har ikke sovet i natt i det hele tatt, så jeg vurderer å la mannen dra alene slik at jeg kan sove litt. Er det dumt? Barnet er like trygg på oss begge, mannen har vært i gradert permisjon i 5 mnd osv. Det er jo en kort dag i dag også, leke litt, spise, bli lagt for å sove i vogna, og så skal vi hente når han våkner igjen, og da vil jeg bli med igjen. 

Anonymkode: 18950...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok vært med og heller lagt deg til å sove etterpå. Blir veldig forvirrende for den lille

Anonymkode: ec5c3...646

Skrevet

Holder lenge med en forelder på tilvenning.

• Liker 9
Skrevet

Klart det holder å ha med pappa. Barnet er jo trygg på han. Akkurat som det gikk fint med deg i går. Vi var bare én med på tilvenningene våre. Tenkte ikke tanken én gang at begge skulle ta fri fra jobb.

Anonymkode: 4fcaa...f14

• Liker 5
Skrevet

Seff går det fint☺️❤️ sov godt

Anonymkode: c89a8...8a5

• Liker 1
Skrevet

Vi bytta på i vår tilvenning, var ikkje en gang lov å ha to foreldre der samtidig. Ville blitt så mange voksne og kaotisk at bhg ønska kun en forelder om gangen. Klart det går heilt fint! 

Anonymkode: fb805...c42

• Liker 3
Skrevet

Her tok jeg hele tilvenning på første,også på nummer 2 var jeg med første dagen. Også tok pappan resten. Det gikk helt fint. Selv vil jeg ikke anbefale begge to samtidig. Men eks en dag hver, fordi det blir så mange voksne og fult. Men dere gjør som dere seøv ønsker, så lenge bhg ikke har sagt noe annet.

Anonymkode: fae6e...930

• Liker 1
Skrevet

Det holder lenge med én forelder på tilvenning (det er også foretrukket av de ansatte, om det er over mange dager. Trangt om plassen...). 

Med våre byttet vi på, og gikk noen dager hver. Hvorfor skulle det være forvirrende for ungen? Vi byttet på hvem som var hjemme med dem før bhg også, så de var vant til at noen dager er mamma her, noen dager er pappa her. 

Anonymkode: 36a14...ac2

• Liker 1
Skrevet

Det er bare dag to og dere tenker å forlate barnet der? Det er tidlig.

Anonymkode: 1521c...d4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er veldig vanlig at man blir oppfordret til å gå når barnet skal sove, på dag to - så fremt barnet virker komfortabel med det. Vi ble oppfordret til det med begge våre, men valgte å vente til dag tre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er veldig vanlig at man blir oppfordret til å gå når barnet skal sove, på dag to - så fremt barnet virker komfortabel med det. Vi ble oppfordret til det med begge våre, men valgte å vente til dag tre. 

De fleste begynner heldigvis å gå bort fra det. Å forlate et lite barn på dag to er ikke forsvarlig. Foreldre må ta ansvar og kreve flere dager med tilvenning om de kun blir tilbudt tre.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste begynner heldigvis å gå bort fra det. Å forlate et lite barn på dag to er ikke forsvarlig. Foreldre må ta ansvar og kreve flere dager med tilvenning om de kun blir tilbudt tre.

På min forrige jobb, hadde vi én dag tilvenning ;) Og det er dessverre ikke så uvanlig i det private. Det er heller ikke bare å "Kreve". Det var mange som tok dette opp, men det ble altså avvist av ledelsen gang på gang. Så jeg brukte avspasering for å gå ungen lenger tilvenning. 

Veldig mange foreldre har ikke den muligheten. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På min forrige jobb, hadde vi én dag tilvenning ;) Og det er dessverre ikke så uvanlig i det private. Det er heller ikke bare å "Kreve". Det var mange som tok dette opp, men det ble altså avvist av ledelsen gang på gang. Så jeg brukte avspasering for å gå ungen lenger tilvenning. 

Veldig mange foreldre har ikke den muligheten. 

Selvfølgelig må man ta avspasering, ulønnet eller ferie for tilvenningsdager. 

Jeg snakker om dagene barnehagen har satt av, der de mest oppegående barnehager nå setter av èn hel uke. 

Skrevet

Her hos oss så var det bare meg som var med på tilvenningen til barnet vårt. Mannen var bortreist på jobb. Det gikk kjempe bra. Det var 2 andre som var på tilvenning sammen med oss å de hadde kun en forelder med. Avdelingen hun startet på er ikke så stor så det hadde blitt for mye med 2 sett foreldre pr. barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi skulle egentlig vært med hele tilvenningen begge to siden jeg er sykemeldt og mannen er i permisjon. I går var første dag, og mannen måtte en tur innom jobb så jeg dro alene. I dag skal vi dog dra begge to, men jeg har ikke sovet i natt i det hele tatt, så jeg vurderer å la mannen dra alene slik at jeg kan sove litt. Er det dumt? Barnet er like trygg på oss begge, mannen har vært i gradert permisjon i 5 mnd osv. Det er jo en kort dag i dag også, leke litt, spise, bli lagt for å sove i vogna, og så skal vi hente når han våkner igjen, og da vil jeg bli med igjen. 

Vi var begge to første dag, deretter byttet vi på. Sov i bhg første gang på dag tre - da gikk den som var med hjem mens han sov siden vi bor et par minutters gange fra bhg. Gikk helt uproblematisk, men nå er også vår en veldig tillitsfull og sosial unge. Totalt 5 dager med tilvenning (tirsdag til mandag), deretter en uke med kortere dager.

Skrevet

For barnet går det helt fint. Men det er også viktig at dere foreldrene blir trygge gjennom tilvenningsperioden. Så hvis du føler deg trygg på at barnet ditt blir godt ivaretatt i barnehagen så kan du gjerne la far gå alene dit med barnet. 

Anonymkode: c6fbd...74f

Skrevet

Takk for svar - jeg sendte mannen alene og la meg for å sove. Spørsmålet var mer om det var greit at det var pappaen i dag, når det var mammaen i går, ikke om vi burde vært begge to - som for øvrig var helt greit for barnehagen, uten innvendinger (liten barnehage, stor plass). Men som noen nevnte, vi bytter jo på å være hjemme også og gjør våre egne ting med han når vi er hjemme. Men jeg sliter sånn med en uendelig dårlig samvittighet etter denne permisjonen full av barseldepresjon, at jeg syns det er vanskelig å vurdere hva som er berettiget og hva som er hjernen som overtenker... Søvnmangel hjelper ikke på heller 🥹

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal hente før han våkner, kunne ordlagt meg bedre men jeg hadde ikke sovet så, ja.... 😅 

Skrevet

Trodde ikke det var vanlig med begge to på tilvenning, de jeg kjenner har kun den som er i permisjon da blitt med, som oftest da er mannen. 

Anonymkode: 86a7a...20a

Skrevet

Vi byttet på med ene barnet, og begynte med at mannen skulle ta tilvenningen med det yngste, men han var så pappadalt at han BARE ville sitte på fanget til pappaen når han var tilstede, så da måtte jeg ta over tilvenningen. Så min erfaring er at det går helt fint å bytte på.

Anonymkode: cb7d0...8c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...