Gå til innhold

Mugg i leiligheten - har ikke sagt noe til huseier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

for 1,5 år siden flyttet jeg til en helt grei standard leilighet. Jeg var sterkt deprimert i 1 år og gjorde derfor lite vedlikehold på leiligheten..

Det oppsto mye kondens på vinduene som nå har resultert i mugg på vinduskarmene. 
jeg vet selvsagt at jeg burde ha fortalt om det første gangen jeg merket det, men pga min psykiske tilstand så merket jeg ingenting før det var for sent. Nå som ting er bedre i hodet ønsker jeg å flytte meen det er ikke bare bare når angsten er sterk, timene på øyet er få og tårene er mange - kun pågrunn av dette.

Det er utrolig dårlig lufting i leiligheten, kan ikke en gang steke meg et par grillpølser (med ovnsviften på) uten at det kommer kondens på vinduet.. Noe jeg heller ikke har sagt ifra om..

Jeg har ikke penger til nye vinduer, eller har jeg penger til å miste depositumet.. 

Hva bør jeg gjøre? Si ifra til huseieren og leve med enda sterkere angst enn før? Og er det noen mulighet for at jeg har noe som helst hjelp gjennom loven her? 
Eller bør jeg late som ingenting og satse på det beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å vaske det bort da?

Anonymkode: 90f17...e58

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du forsøkt å vaske det bort da?

Anonymkode: 90f17...e58

Det har jeg, men vet ikke om det er bra nok..

Hvordan bør det gjøres?

Skrevet

Vask med klorin for å drepe muggen. Og så må det tydeligvis bedre ventilasjon til, og det må du snakke med huseier om.

Anonymkode: ade5e...126

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får kjøpt spesialsåpe på Jernia til sånt. Sikkert andre steder og. Prøv det og bruk svamp med grov side.

Skrevet

Har du vasket filteret i viften? Blir fort tett dersom man steker mye fet mat. 

Anonymkode: afc8b...6f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vask med klorin for å drepe muggen. Og så må det tydeligvis bedre ventilasjon til, og det må du snakke med huseier om.

Hvordan er det da dette er malte vinduer? 
skal jeg pusse de først, så vaske så male over?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det hjelper ikke å vaske mugg med klorin hvis årsaken til problemet ikke blir løst. Da kommer muggen bare tilbake. Har fukten fått skikkelig feste og satt seg under overflatene og i annet materiale enn vegger (er ikke alltid synlig), så må materialene fjernes.

TS. Har boligen lufteluker i vegg/luftespalter i vindu? Hva slags avtrekk er det på bad og kjøkken? Er det mekanisk som suger luften ut, eller er det en vanlig luke på bad? Er det luftespalte i dør på bad (altså er det glippe mellom dør og terskel når du lukker døren).

Er dette en kjellerleilighet?

Anonymkode: 3cf70...f6e

• Liker 2
Skrevet
Laktosefri skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det da dette er malte vinduer? 
skal jeg pusse de først, så vaske så male over?

Kan du poste bilde av vinduene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke å vaske mugg med klorin hvis årsaken til problemet ikke blir løst. Da kommer muggen bare tilbake. Har fukten fått skikkelig feste og satt seg under overflatene og i annet materiale enn vegger (er ikke alltid synlig), så må materialene fjernes.

TS. Har boligen lufteluker i vegg/luftespalter i vindu? Hva slags avtrekk er det på bad og kjøkken? Er det mekanisk som suger luften ut, eller er det en vanlig luke på bad? Er det luftespalte i dør på bad (altså er det glippe mellom dør og terskel når du lukker døren).

Er dette en kjellerleilighet?

Ikke kjellerleilighet. Den har vifte som starter av seg selv på badet. Ikke sett noen glippe på baderomsdøren.

Lufteluker i alle vinduer som har stått åpne siden jeg flyttet inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du poste bilde av vinduene?

image.jpg

Skrevet

Ser ut som selve vindusrammen er råtten.  Har nok vært slik lenge før du flyttet inn.

Anonymkode: 7567f...62b

• Liker 18
Skrevet

Til neste gang: gi beskjed med en gang. Du risikerer å stå økonomisk ansvarlig dersom du ikke gir beskjed. 

Her ser det jo ut til å være skader på vinduet, i tillegg til mugg. 

Anonymkode: 2ebb5...b74

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har det gått så langt at det har blitt råte i vinduet. Du burde virkelig sagt ifra med en gang! Med tiltak hadde dette blitt forhindret! Du må si fra til huseier med en gang og håpe på det beste. 

Anonymkode: 9948b...f7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjære TS.

Utleie

Laktosefri skrev (1 minutt siden):

Ikke kjellerleilighet. Den har vifte som starter av seg selv på badet. Ikke sett noen glippe på baderomsdøren.

Lufteluker i alle vinduer som har stått åpne siden jeg flyttet inn.

Glippen ser man ikke med mindre man ser etter. Altså når døren er lukket, er det da luft mellom dør og terskel, eller er det helt tett? Når du dusjer, blir det dugg på speil, eller tar viften fukten godt? Er det kun på soverom du har problemer med kondens og mugg, eller er det i alle rom?

Det kan være flere ting her:

Enten så er boligen underventilert og for dårlig isolert i veggene, slik at det blir kondens. Det kan også være at vinduene er gamle og dårlige, og kombinasjoenen gjør at det blir kondens. 

Eller så har du for lite varme på, og bruker boligen feil. Dvs boligen blir belastet med for mye fukt fra klesvask osv. 

Ta kontakt med utleier omgående, skrifltig:

"Hei. Jeg sliter veldig med at det er kondens og mugg i vindu. Kan du komme og se på dette"

Er det kun overflatemugg på materiale hvor det lett kan vaskes bort, så er det ikke noe problem (utover at årsaken til fukten må utbedres). Er det derimot materiale i treverk hvor muggsoppen har fått satt inn i materiale, så må materialet byttes. 

• Liker 5
Skrevet
Laktosefri skrev (8 minutter siden):

image.jpg

Her må vinduet byttes, tvers igjennom råttent. Hva slags type bolig er dette, er det uetg i enebolig? Altså på bakkeplan, men deler av boligen evnt er under bakkeplan (sokkelleilighet)?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har det gått så langt at det har blitt råte i vinduet. Du burde virkelig sagt ifra med en gang! Med tiltak hadde dette blitt forhindret! Du må si fra til huseier med en gang og håpe på det beste. 

Anonymkode: 9948b...f7b

Mest sannsynlig har vinduet hatt disse skadene fra før, men blitt malt over. Vanlig prosesdyre fra utleiere. 

• Liker 12
Skrevet

Skaff deg en digital fuktmåler (fås på Clas Ohlson). Mål fuktigheten i hele leiligheten. Er det kun problem med kondens på vinduene er det vinduene som er dårlige og må byttes. Det er huseiers ansvar, ikke ditt.

• Liker 6
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Skaff deg en digital fuktmåler (fås på Clas Ohlson). Mål fuktigheten i hele leiligheten. Er det kun problem med kondens på vinduene er det vinduene som er dårlige og må byttes. Det er huseiers ansvar, ikke ditt.

Disse er ikke pålitelige i det hele tatt. Jeg fikk målt en leilighet med tilsvarende, og ingen fukt ble påvist. Så kom Mycoteam med sine målinger som avdekket kondens og mer fukt og mugg enn hva øyet kunne se...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Disse er ikke pålitelige i det hele tatt. Jeg fikk målt en leilighet med tilsvarende, og ingen fukt ble påvist. Så kom Mycoteam med sine målinger som avdekket kondens og mer fukt og mugg enn hva øyet kunne se...

Jeg regner med et fuktmålerfirma er utenfor TS sitt budsjett, når det er ikke engang er hennes leilighet.

TS kan også kjøpe en avfukter. Det løser ikke problemet med dårlige vinduer, men det vil bli mindre kondens.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...