AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Vi planlegger barn nr tre og har to barn fra før. De blir 6 (gutt) og 8 (jente) i år. Jeg har noen spørsmål, for dette har vi ingen erfaring med og det føles dessuten som å bli gravid igjen for første gang 😂 1. Hvordan opplevde barna deres å få et nytt lillesøsken? Vet det er stor forskjell på barn og hvordan de håndterer det, jeg tror vår eldste vil synes det er stas, men hennes autisme viser seg ofte i utfordringer rundt dette med omsorg og empati er litt vanskelig for henne. Hun unngikk lillebroren for alt i verden frem til han var 6 mnd. Minstemann er jeg redd vil komme til å bli veldig skuffet om det blir jente, men der kommer jeg til å oppmuntre ham veldig, fortelle ham at å ha en kul storebror som jente er det beste i verden og jeg tror han vil vokse mye på å føle at han er noen andre ser opp til. Han er en veldig omsorgsfull type, så jeg tror han kommer til å like den nye «posisjonen» sin, så fort han blir vant og vokser inn i den. 2. Hvordan løste dere det med bil? Vi har en stor bil og vil tro det er nok plass til tre bak, men selvsagt ikke med tre bilstoler. Mellomste må nok fortsette å bruke sin. Lurer på om det blir plass til pute i midten? Aner ikke. Må vi ha 7-seter? 😅 3. Når bør jeg dra til lege for første gang etter positiv test? Med de to første dro jeg så fort jeg hadde positiv test, men tenker å vente til jeg må denne gangen. 4. Hvordan gikk fødselen kontra de to første? Hadde 25 timers smertehelvete med første og styrtfødsel med andre, så jeg aner virkelig ikke hva jeg kan forvente. Noen sier at etter 5 år så blir det som å føde igjen for første gang, og andre sier at tredje er en luring, men hvordan man skal tolke det er jeg usikker på, noe som sikkert er en del av poenget 😂 5. Når fortalte dere barna om graviditeten? Jeg tenker å vente til uke 12 i tilfelle abort, men jeg hater å skjule ting for dem, spesielt hvis jeg blir dårlig og ikke kan trygge dem om hvorfor mamma er syk eller trenger å hvile. Nå er det bare å krysse fingrene for at det klaffer fort 🥰 Jeg er forberedt på å prøve en stund, men mtp at jeg enda er i 20-årene og de andre barna ble unnfanget på PP2 og PP1 har jeg trua… Vi får se 🙏 Anonymkode: 02aa0...a55
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Er gravid med nr 3 nå og det blir samme aldersforskjell på de to eldste som dine. Vi fortalte det til barna etter tidlig ultralyd i uke 7, de gleder seg veldig og er så omsorgsfulle og gode med meg som er sliten. De har ønsket seg ett søsken til i mange år. Vi har 7-seter, men håper å klare oss uten den bakerste raden. Ikke helt funnet ut av bilstolkabalen ennå, men tenker vi prøver oss frem når det nærmer seg. De fleste biler har plass til 3 bilstoler bak bare du velger stoler som passer bra sammen/er smale og uten isofix. Er også sjeldent vi kjører alle sammen, som oftest vil vi være 1-2 voksne og 1 barn. Var hos jordmor for første kontroll i uke 9. Eneste som "haster" med å dra til lege/jordmor er å få henvisning til tidlig ultralyd om du ønsker det. Anonymkode: 1ee0d...a79
Kakaoen Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Her er barna 10, 7 og 5 mnd. 1. Det har gått veldig bra for dem å få en lillebror. Eldste var helt forelsket da lille ble født og er helt på tuppa etter han enda. Mellomste var mer lunken i begynnelsen. Men synes det er gøyere nå som lille gir mye mer respons. 2. Bil har vi løst ved at baby sitter i midten. Fester babystolen med bilbeltet, da får de lettere plass. Men min eldste er så stor at han trenger ikke bilsete lenger. Har også hatt babyen foran (av med airbagen), mens de store sitter bak. Eller om alle er med og lille går i vranglås så sitter jeg bak og et av de andre barna foran. Vurderer å bytte bilen (stasjonsvogn) i en som har 3 separate seter. VW sharan, touran eller Ford S-max. For det blir bra trangt når minsten skal ha bilstol nr 2 🙈 3. Jeg løp til legen med en gang 😂 Men måtte det pga medisinsk historie. 4. Den siste fødselen gikk ikke bra. Men jeg hadde bare max uflaks fordi minsten hadde kilt seg fast i bekkenet mitt. Glad den opplevelsen kom med siste egentlig. Jeg skal uansett ikke føde igjen! 5. Delte det i uke 11 etter vi hadde vært på UL. Vurderte det før fordi jeg var ikke i form og de lurte veldig på det. Men ville ha et UL bilde som så ut som et menneske. Ikke den klumpen som var på UL i uke 8 😂
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Når aldersforskjellen er 6+ kan man få litt følelsen av å være enebarn. Anonymkode: 0e3fe...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når aldersforskjellen er 6+ kan man få litt følelsen av å være enebarn. Anonymkode: 0e3fe...9b7 Mine eldre søsken er 8 og 12 år eldre enn meg. De var så plagsomme at jeg følte meg definitivt ikke som enebarn Anonymkode: 6ef36...0ee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når aldersforskjellen er 6+ kan man få litt følelsen av å være enebarn. Anonymkode: 0e3fe...9b7 Og…? Det spiller da uansett ingen rolle. Enebarn blir det ikke. Det vil ha to eldre søsken som det vil vokse opp med og ha en relasjon til gjennom hele livet. De søskenflokkene jeg har sett med lik aldersforskjell har vært ganske sammensveiset. De har alle sterke bånd til hverandre, mye sterkere enn hva jeg har til min jevnaldrende bror. Mye handler selvfølgelig om hvordan de er som individer og dynamikken de i mellom, men der har også foreldrene et ansvar om å hindre splid og sjalusi. De har selvfølgelig ulike interesser og behov i løpet av oppveksten, men 6+ år tar ikke bort følelsen av å ha søsken. Mellomste går i 7’ende når minste starter i første klasse. Må være godt å vite at storebror er størst på skolen og kan passe på Søsken er ikke bare til for å ha noen å leke med. Det er verdifulle relasjoner både under oppveksten og i voksenlivet. ts Anonymkode: 02aa0...a55 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er gravid med nr 3 nå og det blir samme aldersforskjell på de to eldste som dine. Vi fortalte det til barna etter tidlig ultralyd i uke 7, de gleder seg veldig og er så omsorgsfulle og gode med meg som er sliten. De har ønsket seg ett søsken til i mange år. Vi har 7-seter, men håper å klare oss uten den bakerste raden. Ikke helt funnet ut av bilstolkabalen ennå, men tenker vi prøver oss frem når det nærmer seg. De fleste biler har plass til 3 bilstoler bak bare du velger stoler som passer bra sammen/er smale og uten isofix. Er også sjeldent vi kjører alle sammen, som oftest vil vi være 1-2 voksne og 1 barn. Var hos jordmor for første kontroll i uke 9. Eneste som "haster" med å dra til lege/jordmor er å få henvisning til tidlig ultralyd om du ønsker det. Anonymkode: 1ee0d...a79 Jeg visste ikke at man fikk tilbud om tidlig UL nå til dags 😄 Det må jeg utnytte meg av. Jeg er spent på formen. Blir den skikkelig dårlig spørs det om vi forteller dem det tidligere. Takk for svar! Kakaoen skrev (11 timer siden): Her er barna 10, 7 og 5 mnd. 1. Det har gått veldig bra for dem å få en lillebror. Eldste var helt forelsket da lille ble født og er helt på tuppa etter han enda. Mellomste var mer lunken i begynnelsen. Men synes det er gøyere nå som lille gir mye mer respons. 2. Bil har vi løst ved at baby sitter i midten. Fester babystolen med bilbeltet, da får de lettere plass. Men min eldste er så stor at han trenger ikke bilsete lenger. Har også hatt babyen foran (av med airbagen), mens de store sitter bak. Eller om alle er med og lille går i vranglås så sitter jeg bak og et av de andre barna foran. Vurderer å bytte bilen (stasjonsvogn) i en som har 3 separate seter. VW sharan, touran eller Ford S-max. For det blir bra trangt når minsten skal ha bilstol nr 2 🙈 3. Jeg løp til legen med en gang 😂 Men måtte det pga medisinsk historie. 4. Den siste fødselen gikk ikke bra. Men jeg hadde bare max uflaks fordi minsten hadde kilt seg fast i bekkenet mitt. Glad den opplevelsen kom med siste egentlig. Jeg skal uansett ikke føde igjen! 5. Delte det i uke 11 etter vi hadde vært på UL. Vurderte det før fordi jeg var ikke i form og de lurte veldig på det. Men ville ha et UL bilde som så ut som et menneske. Ikke den klumpen som var på UL i uke 8 😂 Jeg mistenker at begge mine kan bli litt usikre på lille i starten, de er ganske forsiktige av seg. Viste lite til ingen interesse for det nye søskenbarnet sitt, men det blir sikkert annerledes med lillebror eller -søster. Og storesøster begynte også å bry seg mer om lillebror da han var 6 mnd og ga mer respons den gang Det var et magisk øyeblikk den gangen hun fikk ham til å le og kunne se begge ha glede av hverandre for første gang! Vi får bare prøve å se hvordan det går med bil, blir det knot får vi bare bytte bil 😅 Jeg har ikke så lyst til å fjerne beltestolen til største enda, men hun er over 130 og det tar vel ikke lang tid før hun kan bruke en mindre pute. Anonymkode: 02aa0...a55
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg visste ikke at man fikk tilbud om tidlig UL nå til dags 😄 Det må jeg utnytte meg av. Jeg er spent på formen. Blir den skikkelig dårlig spørs det om vi forteller dem det tidligere. Takk for svar! Jeg mistenker at begge mine kan bli litt usikre på lille i starten, de er ganske forsiktige av seg. Viste lite til ingen interesse for det nye søskenbarnet sitt, men det blir sikkert annerledes med lillebror eller -søster. Og storesøster begynte også å bry seg mer om lillebror da han var 6 mnd og ga mer respons den gang Det var et magisk øyeblikk den gangen hun fikk ham til å le og kunne se begge ha glede av hverandre for første gang! Vi får bare prøve å se hvordan det går med bil, blir det knot får vi bare bytte bil 😅 Jeg har ikke så lyst til å fjerne beltestolen til største enda, men hun er over 130 og det tar vel ikke lang tid før hun kan bruke en mindre pute. Anonymkode: 02aa0...a55 Alle skal få tilbud om ultralyd mellom uke 11 og 13. Men har hørt at noen sykehus ikke har kapasitet til alle og derfor har aldersgrense på 33 år tror jeg 😕 Anonymkode: 1ee0d...a79
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 1.02): Vi planlegger barn nr tre og har to barn fra før. De blir 6 (gutt) og 8 (jente) i år. Jeg har noen spørsmål, for dette har vi ingen erfaring med og det føles dessuten som å bli gravid igjen for første gang 😂 1. Hvordan opplevde barna deres å få et nytt lillesøsken? Vet det er stor forskjell på barn og hvordan de håndterer det, jeg tror vår eldste vil synes det er stas, men hennes autisme viser seg ofte i utfordringer rundt dette med omsorg og empati er litt vanskelig for henne. Hun unngikk lillebroren for alt i verden frem til han var 6 mnd. Minstemann er jeg redd vil komme til å bli veldig skuffet om det blir jente, men der kommer jeg til å oppmuntre ham veldig, fortelle ham at å ha en kul storebror som jente er det beste i verden og jeg tror han vil vokse mye på å føle at han er noen andre ser opp til. Han er en veldig omsorgsfull type, så jeg tror han kommer til å like den nye «posisjonen» sin, så fort han blir vant og vokser inn i den. 2. Hvordan løste dere det med bil? Vi har en stor bil og vil tro det er nok plass til tre bak, men selvsagt ikke med tre bilstoler. Mellomste må nok fortsette å bruke sin. Lurer på om det blir plass til pute i midten? Aner ikke. Må vi ha 7-seter? 😅 3. Når bør jeg dra til lege for første gang etter positiv test? Med de to første dro jeg så fort jeg hadde positiv test, men tenker å vente til jeg må denne gangen. 4. Hvordan gikk fødselen kontra de to første? Hadde 25 timers smertehelvete med første og styrtfødsel med andre, så jeg aner virkelig ikke hva jeg kan forvente. Noen sier at etter 5 år så blir det som å føde igjen for første gang, og andre sier at tredje er en luring, men hvordan man skal tolke det er jeg usikker på, noe som sikkert er en del av poenget 😂 5. Når fortalte dere barna om graviditeten? Jeg tenker å vente til uke 12 i tilfelle abort, men jeg hater å skjule ting for dem, spesielt hvis jeg blir dårlig og ikke kan trygge dem om hvorfor mamma er syk eller trenger å hvile. Nå er det bare å krysse fingrene for at det klaffer fort 🥰 Jeg er forberedt på å prøve en stund, men mtp at jeg enda er i 20-årene og de andre barna ble unnfanget på PP2 og PP1 har jeg trua… Vi får se 🙏 Anonymkode: 02aa0...a55 1) Det gikk veldig fint. Våre var 6 og 8. Eldstemann har ikke autisme, men han har vært utredet for det, så han er kanskje ikke så langt unna den delen av spekteret. Han viste ikke så mye interesse for babyen i starten egentlig, og var nok litt usikker. Men da babyen begynte å smile så snudde han fullstendig, og var verdens stolteste storebror som elsket lillebroren sin! Veldig rørende å se. 2) Vi kjøpte sjuseter. Problemet er ikke babyens stol egentlig, men beltestolene, som er veldig brede i skulderhøyde. Man kan vel presse inn et babysete mellom to beltestoler i baksetet på en vanlig stasjonsvogn, men det er styrete å måtte så langt inn i bilen med baby. Særlig med keisersnitt fristet det lite. 3) Det er vel ingen grunn til å dra så tidlig med mindre det er andre årsaker til å gå til legen? Legen kan ikke gjøre noe fra eller til. Jeg dro ganske tidlig fordi jeg måtte sykmeldes pga kvalme og utmattelse. Jeg var heller ikke gammel nok til at fosterdiagnostikk var aktuelt. Jeg dro på privat UL rundt uke 12. 4) Jeg tok keisersnitt, så ingen egen erfaring. Men jeg har lest at man blir ikke førstegangs igjen selv om det går lang tid mellom fødslene. Har man født, så har man født. Men om du får styrtfødsel igjen eller ikke vet man jo aldri. Dette med at tredjemann er en luring tror jeg handler om at det er mange som opplever at de tror fødselen har startet, og så har den ikke det. 5) Jeg husker for å være helt ærlig ikke, jeg var så dårlig at hele den perioden var en eneste kvalmetåke. Anonymkode: 599c2...49e
Skyblue7 Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Vi skal ha nr 3 nå, og mellomste blir da 7 når babyen kommer. Både 11 åringen og 6 åringen ble veldig glade da vi fortalte det. Jeg dro til legen da jeg var ca 8 uker, i hovedsak for å få henvisning til TUL og NIPT test (jeg er 35 år). Vi har Tesla som hovedbil. Altså 5 seter. Eldste bruker ikke pute lenger (11 år). Vi skal ha planlagt Ks, så fødsel kan jeg si lite om egentlig! Min eldste sønn fikk vite det når jeg var 12 uker på vei, men min mellomste ventet vi noen uker til med (var ca uke 15 når vi sa det til han)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå