AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hva syns dere om dette : Burde jeg bruke komma istedet for punktum ? Skal man drive en slik klinikk kan man ikke være skjødesløs og uforsvarlig. Bagatellisere ting. Ikke følge regelverket. Nekte for at pasienter har blitt skadet. Anonymkode: 24672...228
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Jeg hadde skrevet: Skal man drive en slik klinikk kan man ikke være nådeløs og uforsvarlig. Det bagatelliseres ting, regelverket blir ikke fulgt og det nektes for at pasienter har blitt skadet. Anonymkode: 34ee2...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Hadde heller skrevet: Deres klinikk følger ikke regelverket. Dere bagatelliserer hendelser og nekter for at pasienter har blitt skadet. Dette er både skjødesløst og uforsvarlig. Synes det er unødvendig å ta med "skal man drive en slik klinikk kan man ikke etc..." Det er jo et faktum uansett hvilken type klinikk det gjelder. Anonymkode: e8333...023 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Legen skriver altså i sine mailer at det vanligste er å bruke dette legemiddelet, og hun liker ikke å bli anklaget og kritisert. SKal det være komma eller ikke ?? ts Anonymkode: 24672...228
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Jeg fikk ingen informasjon om noe som helst, jeg skrev ikke under på noe papir. KOMMA?? Anonymkode: 24672...228
Rotemor Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg fikk ingen informasjon om noe som helst, jeg skrev ikke under på noe papir. KOMMA?? Anonymkode: 24672...228 Altså, du har to ufullstendige setninger på to linjer. Ta de rådene du får. Det holder ikke med komma. »Bagatellisere ting» -ikke en setning. »Ikke følge regelverket» - ikke en setning. »Nekte for at pasienter blir skadet» -Dårlig setning. Endret 10. januar 2023 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk ingen informasjon om noe som helst, jeg skrev ikke under på noe papir. KOMMA?? Anonymkode: 24672...228 Punktum. Anonymkode: 4bc3f...f64 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Det hadde lønnet seg å følge med i norsktimene Anonymkode: cffc2...af2 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk ingen informasjon om noe som helst, jeg skrev ikke under på noe papir. KOMMA?? Anonymkode: 24672...228 Det er to ferdige setninger for meg. Så punktum mellom disse. Anonymkode: 4bc3f...f64 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hadde lønnet seg å følge med i norsktimene Anonymkode: cffc2...af2 Det hadde lønt seg mener du? Anonymkode: 4bc3f...f64 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Dårligst skrivingen. Ta en av de første rådene. Anonymkode: 2c3c8...594 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dårligst skrivingen. Ta en av de første rådene. Anonymkode: 2c3c8...594 Dårligste skrivingen* Anonymkode: 2c3c8...594
Rotemor Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er to ferdige setninger for meg. Så punktum mellom disse. Anonymkode: 4bc3f...f64 Man får ikke fritt bestemme grammatikk. Det er derfor det kalles «regler». 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Rotemor skrev (2 minutter siden): Man får ikke fritt bestemme grammatikk. Det er derfor det kalles «regler». Javel. Da gjør jeg om svaret mitt da: «det skal være punktum mellom disse setningene ifølge reglene. «🙄 Anonymkode: 4bc3f...f64
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Bruk det man kaller «pekere» i tillegg til komma. Dersom man skal drive en slik klinikk, da kan man ikke være skjødesløs og uforsvarlig: Man kan ikke bagatellisere hendelser, ikke følge regelverket og heller ikke nekte for at pasienter har blitt skadet, hvis det er det faktiske tilfellet. Her hjelper du leseren videre i setningen med pekere, tidsadverbial, komma og nødvendig forbehold. Jeg må få påpeke at det er ingen fasit, men bare er forslag. Anonymkode: be34d...331 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Men, dette ER 2 fullstendige setninger hvordan du vrir og vender på det og HER skal det være punktum i mellom: «Jeg fikk ingen informasjon om noe som helst, jeg skrev ikke under på noe papir.» Anonymkode: 4bc3f...f64
Kålfrid Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Jeg mener at det er ganske relevant i hvilken kontekst teksten skal brukes. Om du forsøker å forfatte en god tekst, med et godt språk, er det en del du må endre Det holder ikke å vurdere om det skal benyttes komma eller punktum. Du må bl.a. bytte ut "ikke følge regelverket" med f.eks "unnlate å følge regelverket" og "nekte for at pasienter har blitt skadet" med f.eks "benekte for at pasientskader forekommer". Osv... Er det et brev direkte fra deg til legen din, der du klager på behandling f.eks, - kjør på! Skriv slik du gjør i HI. Det spiller ingen rolle. Budskapet kommer fram. Om det er komma eller punktum er helt irrelevant i den sammenhengen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 Kålfrid skrev (19 minutter siden): Jeg mener at det er ganske relevant i hvilken kontekst teksten skal brukes. Om du forsøker å forfatte en god tekst, med et godt språk, er det en del du må endre Det holder ikke å vurdere om det skal benyttes komma eller punktum. Du må bl.a. bytte ut "ikke følge regelverket" med f.eks "unnlate å følge regelverket" og "nekte for at pasienter har blitt skadet" med f.eks "benekte for at pasientskader forekommer". Osv... Er det et brev direkte fra deg til legen din, der du klager på behandling f.eks, - kjør på! Skriv slik du gjør i HI. Det spiller ingen rolle. Budskapet kommer fram. Om det er komma eller punktum er helt irrelevant i den sammenhengen. Det er et svært godt poeng og jeg ble i etterkant sittende og tenke på det. La oss prøve en mer formell variant ut fra en formell kontekst som også er leservennlig: Dersom (peker) man skal drive en klinikk som (navn på klinikken), da (tidsadverbial og årsaksforklaring/peker) kan man ikke unnlate å følge regelverket, og å benekte at pasientskader forekommer. Jeg(/undertegnede) fikk ikke informasjon om dette legemiddelet, og jeg skrev aldri under på noe papir om preparatet. Anonymkode: be34d...331 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva syns dere om dette : Burde jeg bruke komma istedet for punktum ? Skal man drive en slik klinikk kan man ikke være skjødesløs og uforsvarlig. Bagatellisere ting. Ikke følge regelverket. Nekte for at pasienter har blitt skadet. Anonymkode: 24672...228 Skal man drive en slik klinikk, kan man ikke være uforsvalig skjødeløs. Bagatellisere ting, regelbrudd og fornekte pasientskader. Anonymkode: 734f9...ff9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skal man drive en slik klinikk, kan man ikke være uforsvalig skjødeløs. Bagatellisere ting, regelbrudd og fornekte pasientskader. Anonymkode: 734f9...ff9 Beklager, men jeg synes ikke at du skal gi råd i denne sammenhengen. Anonymkode: e5aa2...a42 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå