AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Føler jeg drikker smoothie og havregrynsgrøt så ofte - trenger noe nytt! Og helst minst mulig kalorier og noe som metter godt og ja; jeg driver å slanker meg, trenger å spise bedre og sunnere Anonymkode: 7cb99...927 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Jeg pleier å spise nesten en hel blomkål til middag. Kalorifattig og du blir stappmett🙈 Anonymkode: d65c0...4c5
Topsi Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 0.11): Jeg pleier å spise nesten en hel blomkål til middag. Kalorifattig og du blir stappmett🙈 Anonymkode: d65c0...4c5 Og flatulent (hvor er prompe-emoji blitt av?) der var den Spoiler Endret 11. januar 2023 av Topsi 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Jeg kan anbefale å spise mer kjøtt. Det er utrolig mettende per kalori! Og så inneholder det masse vitaminer og mineraler, faktisk mer enn grønnsaker per kcal. Anonymkode: 232ac...7ac 6 12
Ugresset Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Mager fisk (torsk og sei feks) har lite kalorier og metter godt, men bare der og da for meg. Blir raskt sulten igjen. Kyllingfilet er det som holder meg mett lengst mulig og som er magert. Det samme er svin, men det er ikke godt for kroppen min så det spiser jeg lite av. Magert oksekjøtt er funker bra, men er dyrt. Proteiner og fett metter. Raske karbohydrater blir du fort sulten igjen av så da er det best å velge langsomme karbohydrater som fullkorn. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Ugresset skrev (1 time siden): Mager fisk (torsk og sei feks) har lite kalorier og metter godt, men bare der og da for meg. Blir raskt sulten igjen. Kyllingfilet er det som holder meg mett lengst mulig og som er magert. Det samme er svin, men det er ikke godt for kroppen min så det spiser jeg lite av. Magert oksekjøtt er funker bra, men er dyrt. Proteiner og fett metter. Raske karbohydrater blir du fort sulten igjen av så da er det best å velge langsomme karbohydrater som fullkorn. Dette 👆🏻 Har fulgt Mari Krogshus en tid for sunnere kropp (og vektnedgang). Der er greia i noen av kursene særskilt fokus på å spise riktig. Étt av kursene setter fokus på én proteinkilde, en-to gode fettkilder til hvert måltid og grønt (litt forenklet). Lite karbo. Spiser man nok til måltidene og riktig klarer man seg gjerne med mindre mat ila et døgn også, uten å bli sulten. Spiser to (noen ganger tre) gode måltid på opplegget hennes og går ned. Anonymkode: c454c...e68 3 1
Wilmus Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Jeg spiser ett måltid om dagen (middag +dessert innenfor 2 timers spisevindu, og fokuserer mest på proteiner for å holde lengst mulig mett. Spiser gjerne rent kjøtt/fisk og grønnsaker til middag + en ekstra proteinkilde til dessert som feks gresk youghurt, proteinbar/shake, havregrøt med proteinpulver etc. 3
SiljeKP68 Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 En god og sunn måte å føle seg mett på mens man slanker seg er ved å følge tallerkensmetoden, der du har halve tallerkenen fylt med grønnsaker uten mye stivelse (slike som salat, bønner, brokkoli osv.), en fjerdedel av tallerkenen med protein (kjøtt, fisk, tofu osv.) og en fjerdedel med karbohydrater (poteter, ris, pasta) + litt fett (olivenolje på grønnsakene, smør på kjøttet eller lignende). ☺️ Dette vil hjelpe deg å balansere blodsukkernivået ditt, redusere sukkersuget og få deg til å føle deg mer mett i lengre tid. Det hjalp meg mye i hvert fall! I stedet for å drikke smoothier, kan du også prøve å drikke kalde (eller varme) urteteer. Urteteer er lave i kalorier og kan også hjelpe deg å føle deg mettere. Prøv å velge teer som inneholder ingredienser som spearmint, peppermynte eller kamille. 🍵🍹🍎 Husk å alltid variere det du spiser for å få i deg nok næring og for å holde ting interessant. Lykke til med ditt vektreduksjonsmål! 💪 1
Kipling Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 On 1/10/2023 at 12:05 AM, AnonymBruker said: Føler jeg drikker smoothie og havregrynsgrøt så ofte - trenger noe nytt! Og helst minst mulig kalorier og noe som metter godt og ja; jeg driver å slanker meg, trenger å spise bedre og sunnere Anonymkode: 7cb99...927 Alt metter mindre når du drikker det enn spiser det. Generelt sett metter ting med mye protein godt, og grønnsaker med lite stivelse metter mer i forhold til kalorier. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Mat som har mye protein metter godt, f.eks egg, cottage cheese, magert kjøtt, fisk, evt proteinpulver. I tillegg metter fiber som f.eks knekkebrød og grove kornprodukter. Matvarer som har mye fett metter godt, men de har høyt kaloriinnhold også. Anonymkode: 19093...950 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Metthet kommer av volum, protein og (litt)fett:) Så kjøtt, fisk, sjømat, meieriprodukter som cottage cheese, proteinyoghurter(pass på sukkerinnhold) osv. Grønt for volum, og så litt fett, gjerne olivenolje, avokado, nøtter osv. Grove kornprodukter metter også greit(personlig synes jeg ikke det men vet mange andre gjør det), men drikk mye vann! Anonymkode: 54f02...93a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Wilmus skrev (8 timer siden): Jeg spiser ett måltid om dagen (middag +dessert innenfor 2 timers spisevindu, og fokuserer mest på proteiner for å holde lengst mulig mett. Spiser gjerne rent kjøtt/fisk og grønnsaker til middag + en ekstra proteinkilde til dessert som feks gresk youghurt, proteinbar/shake, havregrøt med proteinpulver etc. Hvordan orker du å stappe deg sånn i en omgang? Havregrøt med proteinpulver til dessert etter en middag?? Man er jammen forskjellige, jeg er «mange små måltider»-person😊 Anonymkode: 8fa43...9cc 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Metthet kommer av volum, protein og (litt)fett:) Så kjøtt, fisk, sjømat, meieriprodukter som cottage cheese, proteinyoghurter(pass på sukkerinnhold) osv. Grønt for volum, og så litt fett, gjerne olivenolje, avokado, nøtter osv. Grove kornprodukter metter også greit(personlig synes jeg ikke det men vet mange andre gjør det), men drikk mye vann! Anonymkode: 54f02...93a Volum gir en kortvarig metthet. Du lurer ikke kroppen så lett. Den tror at den får masse energi fordi magesekken er full. Men så finner den når den fordøyer maten at det ikke var like energi som den trodde, og så blir du sulten igjen. Samme med å drikke vann. Anonymkode: 232ac...7ac 3 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 3.35): Jeg kan anbefale å spise mer kjøtt. Det er utrolig mettende per kalori! Og så inneholder det masse vitaminer og mineraler, faktisk mer enn grønnsaker per kcal. Anonymkode: 232ac...7ac Ett eksempel på det med kalori er at jeg skulle spise bare animalsk (carnivore) i en periode. Jeg spiste vanligvis 2 x 400 gram Gilde kjøttdeig stekt i en klatt smør hver dag. Venninna mi kommenterte at jeg måtte ikke spise så mye! Jeg kom aaaaldri til å gå ned i vekt hvis jeg spiste så mye. Og hun kunne ikke skjønne hvordan jeg klarte å spise så mye hver dag. Jeg viste henne at det er ca 202 kcal per 100 gram i kjøttdeig, så det blir 1616 kcal + en klatt smør. Totalt ca 1800 kcal. Som ikke var veldig mye for en person som da veide 120 kg. Da plutselig snudde hun 180º og sa at jeg måtte ikke spise så lite kalorier, jeg måtte spise mer og hun var så bekymret for mitt lave energiinntak. 😅🤣 Men det forteller jo ganske tydelig hvor mettende det er. 1600 kcal med kjøttdeig blir sett på som enorme mengder kalorier. Og hun her har telt kalorier for å gå ned i vekt. Anonymkode: 232ac...7ac 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Protein og fett. (Vet du ikke ville ha råd om mer fett) smoothie og havregrøt blir mange veldig sultne av. Anonymkode: 6e2a7...599 5
Wilmus Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan orker du å stappe deg sånn i en omgang? Havregrøt med proteinpulver til dessert etter en middag?? Man er jammen forskjellige, jeg er «mange små måltider»-person😊 Anonymkode: 8fa43...9c Jeg var det jeg også, så dette har vært en lang tilvenningsprosess for å si det sånn😅 spiste aldri opp middagen min en gang jeg, ble veldig fort mett. Nå er middagen min riktignok ofte ganske mager kost, og asjetten er nesten alltid halveis dekket av bare grønnsaker. Gjennomsnitlig vil jeg tro middagene mine inneholder 3-400 kcal, så det blir ikke sååå mye som det høres ut.
Solerin Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Jeg spiser havregrøt hver morgen. Havregrøten gjør meg mett til langt på dag. Jeg drikker også mye vann for det metter i hvert fall meg.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Vet ikke hva du pleier å ha i grøten, og var vel ikke dette som var spørsmålet ditt. Men et tips som funker for meg: du kan putte mat som cottage cheese, nøtter, frø, nøttesmør, banan og egg (røre inn rett før den er ferdig kokt) i grøten for å gjøre den mer proteinrik og mettende. Anonymkode: 3bb77...2a2
Fru2020 Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 SiljeKP68 skrev (På 11.1.2023 den 13.37): Prøv å velge teer som inneholder ingredienser som spearmint, peppermynte eller kamille. 🍵🍹🍎 Hvorfor skal man drikke te med slik innhold for å føle seg mer mett? 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 1.10): Ett eksempel på det med kalori er at jeg skulle spise bare animalsk (carnivore) i en periode. Jeg spiste vanligvis 2 x 400 gram Gilde kjøttdeig stekt i en klatt smør hver dag. Venninna mi kommenterte at jeg måtte ikke spise så mye! Jeg kom aaaaldri til å gå ned i vekt hvis jeg spiste så mye. Og hun kunne ikke skjønne hvordan jeg klarte å spise så mye hver dag. Jeg viste henne at det er ca 202 kcal per 100 gram i kjøttdeig, så det blir 1616 kcal + en klatt smør. Totalt ca 1800 kcal. Som ikke var veldig mye for en person som da veide 120 kg. Da plutselig snudde hun 180º og sa at jeg måtte ikke spise så lite kalorier, jeg måtte spise mer og hun var så bekymret for mitt lave energiinntak. 😅🤣 Men det forteller jo ganske tydelig hvor mettende det er. 1600 kcal med kjøttdeig blir sett på som enorme mengder kalorier. Og hun her har telt kalorier for å gå ned i vekt. Anonymkode: 232ac...7ac To pakker kjøttdeig hver dag? Uff det hørtes ikke sunt ut. Anonymkode: 42f47...878 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå