Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under fødselen, hvor tidlig kan man få epidural? Er det lurt å be om det så fort som mulig for å unngå at det tar lang tid? Hadde en venninne som ba om epidural, men måtte vente i 5 timer fordi det var så travelt på sykehuset 😳

Anonymkode: 6a85b...9a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Under fødselen, hvor tidlig kan man få epidural? Er det lurt å be om det så fort som mulig for å unngå at det tar lang tid? Hadde en venninne som ba om epidural, men måtte vente i 5 timer fordi det var så travelt på sykehuset 😳

Anonymkode: 6a85b...9a9

Be om det med en gang :) Det kan ta tid. 

Anonymkode: a972c...3b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må settes av anestesi, så kan være litt ventetid. Men de "bestiller" det gjerne ikke før du kan få det. Der jeg har fødet, får du det tidligst når fødselen er i aktiv fase, altså du har minst 4 cm og gode rier. De gjør unntak ved voldsomme smerter. Men det er sikkert ulik praksis på de ulike sykehusene. Jeg har aldri måtte vente veldig lenge, men jeg bor ikke i en storby da. 

Anonymkode: fb5be...8bf

Skrevet

Ville gitt beskjed ved ankomst at du ønsker epidural. Du vil ikke vente til du har så vondt at du måå ha den, for så og måtte vente et par timer. Fødselsmerter havner nederst på prioriteringslisten. Alle andre pasienter på sykehuset kommet før deg i køen. 

Anonymkode: 2e72e...589

Skrevet

Be om at kateteret settes med en gang. De trenger ikke skru den på med en gang, men sørg for at den blir satt! 

Anonymkode: 49c6f...93b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble igangsatt, og sa jeg ville ha epidural før de gjorde noe som helst annet enn å sette inn ballongen. Det tok en times tid fra de bestilte epiduralen til den kom. Satte den ikke på før det ble behov mange timer senere, men en trygghet å ha den der.

Skrevet

Der jeg fødte satte de egentlig ikke før 4 cm. Jeg fikk likevel etter å hatt 3 cm og heftige rier uten fremgang i noen timer. Anestesi kom ganske raskt, selv om det var travelt på sykehuset.

Etter epidural tok det bare noen timer før jeg var på 6 cm, så det var nok riktig vurdert å gi den tidligere. 

Anonymkode: 6041a...c66

Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det må settes av anestesi, så kan være litt ventetid. Men de "bestiller" det gjerne ikke før du kan få det. Der jeg har fødet, får du det tidligst når fødselen er i aktiv fase, altså du har minst 4 cm og gode rier. De gjør unntak ved voldsomme smerter. Men det er sikkert ulik praksis på de ulike sykehusene. Jeg har aldri måtte vente veldig lenge, men jeg bor ikke i en storby da. 

Anonymkode: fb5be...8bf

Da jeg fødte så fikk jeg ikke sjekke inn på sykehuset engang før jeg hadde 4 cm åpning... 

(Ikke at jeg skulle ha epidural uansett heldigvis, for babyen var ute 2 timer senere.)

Endret av Veggdyret
Skrevet
Veggdyret skrev (13 minutter siden):

Da jeg fødte så fikk jeg ikke sjekke inn på sykehuset engang før jeg hadde 4 cm åpning... 

(Ikke at jeg skulle ha epidural uansett heldigvis, for babyen var ute 2 timer senere.)

Om man igangsettes, er man på sykehuset før man er 4 cm. Jeg ble igangsatt med nr 2, med stikkpille, og var da innlagt fra null cm åpning. 

Anonymkode: 9ab3c...bec

Skrevet

Noen utenlandske studier gir fra 2 cm, men skal ikke være noe problem å få før dersom man igangsettes. Kan også legges inn tidlig for så å skrus på senere. I praksis altså fra man slipper inn på fødeavdelingen. 

Skrevet
Sprudlesann skrev (3 timer siden):

Noen utenlandske studier gir fra 2 cm, men skal ikke være noe problem å få før dersom man igangsettes. Kan også legges inn tidlig for så å skrus på senere. I praksis altså fra man slipper inn på fødeavdelingen. 

Det fikk jeg :) Jeg hadde dog en traumatisk og grusom fødsel i bagasjen fra før, så nr 2 var nøye planlagt med gynekolog og jordmor under svangerskapet, kan jo hende det har noe å si? Jeg fikk allefall satt epiduralen før jeg ble satt i gang. De startet den ikke, men da var den klar til jeg trengte den senere 😅

Anonymkode: 99616...6f3

Skrevet

Be om det tidlig. Fikk på 3cm pga stormrier og voldsomme smerter. Ble fortalt at det var lang ventetid og mange fødende som skulle få før meg. Gråt som en unge og spydde som en gris mellom riene så ble sneket til toppen av lista😅

Anonymkode: b4968...7bf

Skrevet

Jeg spydde og spydde og hadde vært våken hele natta da jeg kom inn, og måtte ha 4 cm åpning. Jeg sa fra om at jeg ville ha epidural med en gang, og jordmor bestilte den til klokka 7. Fikk satt den ca. klokka 9.

Anonymkode: 15a2b...c2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...