AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Noen som har noen anbefalinger? Må ikke være BLW.Eventuelt nettsider. Men skulle gjerne hatt en fysisk bok😊 Trenger ikke være norske bøker. Anonymkode: f4c5b...979
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som har noen anbefalinger? Må ikke være BLW.Eventuelt nettsider. Men skulle gjerne hatt en fysisk bok😊 Trenger ikke være norske bøker. Anonymkode: f4c5b...979 Vet ikke hva du legger i begrepet babymat , siden jeg alltid har gitt ungene vanlig mat 👀 Men det finnes en bok av Ida Gran Jansen som jeg har hørt flere bruker Anonymkode: c35de...648 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke hva du legger i begrepet babymat , siden jeg alltid har gitt ungene vanlig mat 👀 Men det finnes en bok av Ida Gran Jansen som jeg har hørt flere bruker Anonymkode: c35de...648 Det jeg legger i begrepet er i grunn vanlig mat som baby kan spise fra 6 måneder. Ikke lagt noe spesielt i begrepet men når jeg søker på bøker så er det enten begrepet babymat eller barnemat som brukes. Anonymkode: f4c5b...979
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg legger i begrepet er i grunn vanlig mat som baby kan spise fra 6 måneder. Ikke lagt noe spesielt i begrepet men når jeg søker på bøker så er det enten begrepet babymat eller barnemat som brukes. Anonymkode: f4c5b...979 Barnet kan vel spise det samme som dere voksne, så lenge det ikke er for salt/kumelk/et tonn rosiner/honning og hva det nå var? Har ingen barn selv, men de jeg kjenner spiser jo bare samme mat som foreldrene og resten av familien. Tar av en porsjon til barnet før salting, feks. https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/mat-og-drikke/kokeboker/bare-bra-barnemat-2?gclid=CjwKCAiAk--dBhABEiwAchIwkSf5Qr0TBXYr9-xlJdPbtWaE4rvbypA3ZgPz3djx91-VsEC27tPEbBoC-EAQAvD_BwE Eventuelt denne Anonymkode: 621ac...985 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg legger i begrepet er i grunn vanlig mat som baby kan spise fra 6 måneder. Ikke lagt noe spesielt i begrepet men når jeg søker på bøker så er det enten begrepet babymat eller barnemat som brukes. Anonymkode: f4c5b...979 Baby fra 6 mnd kan spise alt utenom kanel, riskaker, rismelk, honning og begrenset med salt. Skal heller ikke ha kunstig søtning når de er så små. Alt av vanlig mat er trygt Melkeprodukter bør begrenses til de er 10 mnd, men er ikke farlig å gi en yoghurt eller bruke litt melk i mat av og til🙂 Anonymkode: c35de...648 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har en boka Babymat av Margit Vea. Har også lest Bare Bra Barnemat, som handler om babymat, og hva man bør passe på, men kun noen få oppskrifter i den. Hun har en egen bok med oppskrifter, som jeg ikke har lest. Mange bra oppskifter på nettsiden. Anonymkode: 6fc60...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Så fra dag en er det bare å gi barnet speltlompepizza og sånn som startmat? 🤔 Kanskje jeg tenker avansert men vil bare ha litt inspirasjon😊 Anonymkode: f4c5b...979
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en boka Babymat av Margit Vea. Har også lest Bare Bra Barnemat, som handler om babymat, og hva man bør passe på, men kun noen få oppskrifter i den. Hun har en egen bok med oppskrifter, som jeg ikke har lest. Mange bra oppskifter på nettsiden. Anonymkode: 6fc60...7cc Anbefaler deg å låne på biblioteket for å få et overordnet blikk på hva du bør tenke over. Sånn ellers har jeg stort sett gitt vanlig middagsmat (med noen mindre tilpasninger). Har bl.a. gitt bløtkokt/lun eggeplomme på skje, laget nøttesmør (i praksis bare å kjøre mandler i stavmikseren til det blir til smør) og jeg har laget mye babygrøt (50/50 havregryn og hirse + 50/50 kokosmelk og vann, bløtlegg over natta og kok opp), og jeg har laget mye sviskemos. Anonymkode: 6fc60...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så fra dag en er det bare å gi barnet speltlompepizza og sånn som startmat? 🤔 Kanskje jeg tenker avansert men vil bare ha litt inspirasjon😊 Anonymkode: f4c5b...979 Jeg regner med du får informasjon fra helsestasjon på 4-mnd kontroll, men det er altså naturlig at man starter med mat som har lite konsistens og så øke med konsistensen etterhvert. Det er f.eks veldig vanlig å starte med ulike frukt og grønnsaksmos eller grøt. Last gjerne ned denne brosjyren: https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/mat-og-maltider-for-spedbarn Anonymkode: cc96e...354 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så fra dag en er det bare å gi barnet speltlompepizza og sånn som startmat? 🤔 Kanskje jeg tenker avansert men vil bare ha litt inspirasjon😊 Anonymkode: f4c5b...979 Du skal ikke gi ost (melkeprodukter), men ja, du kan gi babyen en lompebit med tomatsaus, en brødbit med eller uten pålegg, smørdampede gulrøtter i staver, en klementinbåt som en flådd, em avokadestav eller bananbit og la babyen utforske. Utforsking av mat er viktig. Kok et egg i 5 min eller litt mer og gi eggeplommen på skje. Den er lun og litt kremet. Det liker mange babyer. Min baby har elsket hjemmelaget tomatsuppe og bolognesesaus fra første gang hen fikk smake. Og det kan de smake tidlig. En del babyer bruker lang tid på å lære å spise. Mine tre brukte mange uker før de fikk i seg nesten noe som helst. Babyen må bl.a. øve på å bruke musklene i munnen og tunga slik at maten kommer innover i munnen, og ikke ut. Anonymkode: 6fc60...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så fra dag en er det bare å gi barnet speltlompepizza og sånn som startmat? 🤔 Kanskje jeg tenker avansert men vil bare ha litt inspirasjon😊 Anonymkode: f4c5b...979 Forstår at det kanskje ikke er så enkelt hvis man ikke har litt kompetanse / erfaring med barn. Men sånn jeg har gjort det er å starte med : eggerøre og most avokado (proteiner og sunt fett) Koke grønnsaker og mose (brokkoli, blomkål, gulrot, potet, søtpotet) start med en og en grønnsak, så blande 2 grønnsaker osv. tilsett en skje matolje i mosen for at tarmen skal takle det lettere brødskive med smørepålegg, skjær i staver så baby kan holde selv og spise (fjern skorpen) Koke laks, torsk eller kylling og blande med kokte grønnsaker, kan fint ha i litt krydder. Etterhvert som baby har vent seg til å spise mos og forskjellige smaker kan du lage mos med litt biter/grov konsistens, forså å slutte å mose det å gi hele biter (skjære de store nok til at baby kan holde et godt grep om de). Anbefaler å lese om BLW😊 Vi har gitt vanlig mat fra 4 mnd (mos de første ukene). Har gitt alt av mat, og har barn som ikke finnes kresen. Nøttesmør eller peanøttsmør uten klumper og salt er et sunt og godt pålegg å starte med på brødskiven. Grøt anbefaler jeg å vente med til barnet har blitt vant med fast føde, da det er litt hard for magen. Sviskemos er lurt å ha stående tilfelle baby blir hard i magen (det får du kjøpt ferdig på glass). Jeg syns også det er greit å gi baby ferdige middagsglass av og til sånn at barnet kan venne seg til smaken, da er det litt lettere når man er ute på tur osv og trenger noe enkelt / kjapt . Anonymkode: c35de...648 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke gi ost (melkeprodukter), men ja, du kan gi babyen en lompebit med tomatsaus, en brødbit med eller uten pålegg, smørdampede gulrøtter i staver, en klementinbåt som en flådd, em avokadestav eller bananbit og la babyen utforske. Utforsking av mat er viktig. Kok et egg i 5 min eller litt mer og gi eggeplommen på skje. Den er lun og litt kremet. Det liker mange babyer. Min baby har elsket hjemmelaget tomatsuppe og bolognesesaus fra første gang hen fikk smake. Og det kan de smake tidlig. En del babyer bruker lang tid på å lære å spise. Mine tre brukte mange uker før de fikk i seg nesten noe som helst. Babyen må bl.a. øve på å bruke musklene i munnen og tunga slik at maten kommer innover i munnen, og ikke ut. Anonymkode: 6fc60...7cc Man kan fint gi litt ost av og til… men det er ikke anbefalt å ha melkeprodukter i det daglige kostholdet til så små barn. Anonymkode: c35de...648
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 Ida Gran Jansen sin bok er veldig bra synes jeg! Har prøvd flere av oppskriftene og det har vært stor suksess hos jenta mi som nå er 1 år. Anonymkode: d48bb...7cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 Anbefaler å følge Solid starts på instagram. På nettsiden deres finner du en database med alle mulige slags mattyper, med informasjon om hvordan du kan gi matvarene i ulike aldre. Det dreier seg både om å gi maten på en måte som er trygg, men også på en måte som babyen klarer å håndtere mtp finmotorikk. Anonymkode: 486f1...452 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Liker godt Margit Vea sin og Ida Gran Jansen sin. Anonymkode: 83d2f...361 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Takk for tips. Mulig det blir Ida Grans da. Følger forresten Solid foods på Instagram😊 Min er 5 måneder og tenker ikke begynne før 6 måneder. Så er bare research denne måneden som er igjen😄 Fikk ikke så mye tips på 4 måneders kontrollen... Anonymkode: f4c5b...979
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Synes det er litt teit å svare "bare gi det samme som dere spiser" for det funker ikke for alle! Vi spiser feks en del pizza, take away indisk/thai/meksikansk og mye halvfabrikata da vi er dårlige til + misliker å lage mat. Det meste vi spiser har for mye salt og melk for en på 6-7 mnd og var også kvelningsfare da vi ikke ville gi større biter siden vår var treig til å sitte selv og til å få tenner. Mulig de som gir det samme bare spiser sunn mat fra bunn men jeg vil iallefall ikke gi min baby Grandiosa, biff, sterk Tikka Masala, salat osv... (ja ja indiske barn spiser sikkert krydder men aner jo ikke mengde salt osv når man kjøper take away eller toro) Når barnet blir større skal vi bli flinkere til å lage litt mer middag til hele familien.. Anonymkode: 7d510...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå