AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hei Jeg har langvarige og bra lederjobber bak meg, men har vært uten jobb nå i nesten to år ifm. en livskrise som innebar rusproblematikk. Jeg har gått i terapi og er helt rusfri og har ellers livet på stell, og prøver å komme tilbake til arbeidslivet igjen. Men jeg sliter med selvtilliten, og er veldig usikker på hvordan jeg skal forklare det omfattende hullet i CVen. Skjønner folk kan ha mange grunner til huller i CVen sin, men dere som har det og hvor det har vært vanskelig å snakke om årsaken til hullene - hvordan har dere håndtert dette når dere har forsøkt å komme tilbake i jobb igjen? Innspill tas imot med stort takk. K37 Anonymkode: 2b5ac...37f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Skjønner at det er vanskelig! Så bra at du tok tal og har det bedre! Jeg har vært der selv. Jeg hadde, i likhet med deg, allerede en ålreit CV. Dette tror jeg er en stor fordel og at man ikke starter på "bar bakke", men har noe å vise til. Dette i kombinasjon med at jeg er god på søknader gjorde til at jeg ble invitert til intervju. Jeg visste jo at arbeidsgiver så at det var et hull der og sikkert hadde spørsmål. Men, jeg visste også at jeg hadde blitt invitert til intervju og at de var interessert. Jeg adresserte hullet relativt raskt selv i intervju, og spurte om det var noe de lurte på i forbindelse med dette og om de ønsket at vi snakket med om det. Jeg gjorde et poeng ut av at jeg godt kan snakke om det og ufarliggjorde det på denne måten. Sannheten var at jeg syntes det var ubehagelig å snakke om det, men ved at jeg selv tok det opp, opplevde jeg å få eierskap til min egen historie, og kunne i stor grad styre hva og hvor mye jeg ville fortelle. Det som stort sett skjedde var at jeg fortalte litt og så hadde de egentlig ingen konkrete spørsmål. Tilbakemeldingene jeg har fått på dette, både under intervju, men også i ettertid, var at det bidro til at jeg fremstod trygg på meg selv og tillitsvekkende. Veldig mange har gått på en smell selv, eller kjenner noen som har gjort det, og har mer forståelse enn man kanskje i utgangspunktet tenker. Dersom en arbeidgiver mot formodning ikke har forståelse for at livet skjer, er det ikke et sted man vil jobbe. Dette ordner seg! 💓 Anonymkode: a7d42...c7d 1 5 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har hatt stort hull i CVen. Vet det er en vanskelig situasjon, at det tærer å selvtilliten og det er vanskelig å vite hva man skal si. Min erfaring etter å ha vært i en god del interjvuer er: 1) Mange arbeidsgivere spør ikke om hullet. Og om de først spør så har de forståelse for at man kan ha tunge perioder i livet.. Da jeg var på intervju sa også flere arbeidsgivere at det som holdt meg tilbake fra å få jobben var selvtilliten og ikke hullet i CVen. Så selv om det er vanskelig så prøv å vær rak i ryggen, fokuser på at du har langvarige og bra lederjobber bak deg. Du er en denne arbeidsgiveren vil ha, det er derfor du ble innkalt til intervjuet. 2) Når det kommer til hva man skal si om du blir spurt om hullet. Så er det avhengig av hva du er komfortabel med. Det er heller ingen grunn til å gå i detalj. Du trenger ikke og bør trolig ikke si at du har hatt rusproblemer. Men du kan jo si at du hadde en tøff peride, men at du nå er klar for å jobbe igjen og at du forklarer hvorfor du har lyst på og er den rette for akkurat denne stillingen. 3) Så er det selvsagt sant at det er lettere å få jobb om man allerede er i jobb. Men jeg er sikker på at det ornder seg for deg. Du har en verdifull kompetanse og den vil arbeidsgivere ønske. I en del offentlige stillinger så kvoterer de også folk med hull på CVen til intervju. Anonymkode: e02de...a4c
Topsi Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Jeg var åpen. Men mitt hull var før jeg tok utdanning
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skjønner at det er vanskelig! Så bra at du tok tal og har det bedre! Jeg har vært der selv. Jeg hadde, i likhet med deg, allerede en ålreit CV. Dette tror jeg er en stor fordel og at man ikke starter på "bar bakke", men har noe å vise til. Dette i kombinasjon med at jeg er god på søknader gjorde til at jeg ble invitert til intervju. Jeg visste jo at arbeidsgiver så at det var et hull der og sikkert hadde spørsmål. Men, jeg visste også at jeg hadde blitt invitert til intervju og at de var interessert. Jeg adresserte hullet relativt raskt selv i intervju, og spurte om det var noe de lurte på i forbindelse med dette og om de ønsket at vi snakket med om det. Jeg gjorde et poeng ut av at jeg godt kan snakke om det og ufarliggjorde det på denne måten. Sannheten var at jeg syntes det var ubehagelig å snakke om det, men ved at jeg selv tok det opp, opplevde jeg å få eierskap til min egen historie, og kunne i stor grad styre hva og hvor mye jeg ville fortelle. Det som stort sett skjedde var at jeg fortalte litt og så hadde de egentlig ingen konkrete spørsmål. Tilbakemeldingene jeg har fått på dette, både under intervju, men også i ettertid, var at det bidro til at jeg fremstod trygg på meg selv og tillitsvekkende. Veldig mange har gått på en smell selv, eller kjenner noen som har gjort det, og har mer forståelse enn man kanskje i utgangspunktet tenker. Dersom en arbeidgiver mot formodning ikke har forståelse for at livet skjer, er det ikke et sted man vil jobbe. Dette ordner seg! 💓 Anonymkode: a7d42...c7d PS: Jeg glemte å legge til at det er lurt å på forhånd tenke nøye gjennom hvor mye du vil dele og hvordan. Det høres teit ut, jeg vet, men øve høyt for deg selv eller med en du stoler på. Dette hjalp i alle fall meg å bli tryggere og finne de "riktige ordene". Anonymkode: a7d42...c7d 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: PS: Jeg glemte å legge til at det er lurt å på forhånd tenke nøye gjennom hvor mye du vil dele og hvordan. Det høres teit ut, jeg vet, men øve høyt for deg selv eller med en du stoler på. Dette hjalp i alle fall meg å bli tryggere og finne de "riktige ordene". Anonymkode: a7d42...c7d Jeg som har innlegg nummer 3 og som også har hatt hull i CVen. Helt enig med deg i at man bør ha tenkt gjennom hva man bør si og øvd litt høyt. Det hjalp også meg med selvtilliten. Anonymkode: e02de...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Takk for gode innspill, dere ❤️🙏🏼 ts Anonymkode: 2b5ac...37f 2
aksase Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Tror ikke du skal prøve å bortforklare det. Jeg tror det beste er å være dønn ærlig. Det er lov å gå på en smell og vise svakhet. Det å etterpå være åpen på det og si det som det er, er å viste styrke og selvinnsikt. Løgner har en lei tendens til å bli avslørt, og da er løpet kjørt, så vær ærlig. Endret 13. januar 2023 av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Har du barn? Jeg forklarer mitt hull med at jeg valgte å være hjemmeværende noen år for å letter følge opp barna i en travel tid. Noe som var sant det også. Anonymkode: 88ee3...335 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Si du har brukt 2 år på og reise rundt i verden 🌏 Anonymkode: 1d8f6...839
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #11 Skrevet 13. januar 2023 Det har jo vært en epidemi de siste årene som har gjort det vanskeligere å få jobb. Anonymkode: 8d76d...b88 1
CQM80 Skrevet 13. januar 2023 #12 Skrevet 13. januar 2023 Denne lovendringen hjelper om du skulle ønske å søke jobb i staten: Er det kvalifiserte søkere med hull i CV-en, nedsatt funksjonsevne eller innvandrerbakgrunn til en statlig stilling, skal minst en søker i hver gruppe innkalles til intervju. Forskrift til lov om statens ansatte ble endret 1. januar 2020, og de nye reglene gjelder for stillinger som lyses ut 1.1.2000. Jeg tror ikke hull i CV'en er så ille som mange frykter. Og man behøver ikke å fortelle mer enn man er komfortabel med. Å si at man har hatt helseutfordringer, men at man nå er helt frisk og restituert og motivert for å komme i gang igjen, bør være mer enn nok. Om de skulle være så uprofesjonelle at de ønsker mer detaljer, er det vel ikke en arbeidsgiver man ønsker å jobbe for. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 Tror det er viktig å huske at omtrent alle kan få hull i CVen. De fleste som har utdanning eller yrker som ikke er helt standard vil fort kunne risikerer å gå uten jobb en stund, i og med at det ofte ikke er så mange jobber av riktig type. Det er jo en stor sjanse for at de som intervjuer deg også har hull i CVen eller har ektefelle eller barn som har det. Anonymkode: 8d76d...b88 1
CQM80 Skrevet 13. januar 2023 #14 Skrevet 13. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Si du har brukt 2 år på og reise rundt i verden 🌏 Anonymkode: 1d8f6...839 Nei, IKKE finn på noen eventyrhistorier. Jeg har jobbet med ansettelser, og hvis en jobbsøker hadde sagt noe sånt. hadde jeg garantert begynt å spørre mer om hvor og hva. Ikke for at det er relevant for jobben, men fordi hva du har gjort er interessant for å finne ut hva slags person du er. Og det å snakke om reiser er en fin måte å myke opp stemningen på, hvis jobbsøker er nervøs på intervjuet. Skal du da sitte og finne på en masse, skal du være veldig dyktig for at du ikke blir gjennomskuet. Sett at du fikk jobben, og leder skal presentere deg for dine nye kollegaer, og sier: Ja, Frida her har nettopp reist jorda rundt. Kan love deg at folk spør deg om det i lunsjen, og du risikerer å måtte leve på en løgn resten av arbeidsforholdet. Endret 13. januar 2023 av CQM80 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 23.29): Hei Jeg har langvarige og bra lederjobber bak meg, men har vært uten jobb nå i nesten to år ifm. en livskrise som innebar rusproblematikk. Jeg har gått i terapi og er helt rusfri og har ellers livet på stell, og prøver å komme tilbake til arbeidslivet igjen. Men jeg sliter med selvtilliten, og er veldig usikker på hvordan jeg skal forklare det omfattende hullet i CVen. Skjønner folk kan ha mange grunner til huller i CVen sin, men dere som har det og hvor det har vært vanskelig å snakke om årsaken til hullene - hvordan har dere håndtert dette når dere har forsøkt å komme tilbake i jobb igjen? Innspill tas imot med stort takk. K37 Anonymkode: 2b5ac...37f I samme situasjon som deg, også. Jeg kommer til å forklare hullet med psykisk smell - som jeg jo virkelig har hatt. Fått diagnose. Ønsker ikke nevne rus pga yrke. Men kan referanser opplyse om dette? Er det utover taushetsplikt? Dette er noe forrige arbeidsgiver visste om (aldri hatt promille på tidligere jobb). Anonymkode: 77d24...460
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 21.51): I samme situasjon som deg, også. Jeg kommer til å forklare hullet med psykisk smell - som jeg jo virkelig har hatt. Fått diagnose. Ønsker ikke nevne rus pga yrke. Men kan referanser opplyse om dette? Er det utover taushetsplikt? Dette er noe forrige arbeidsgiver visste om (aldri hatt promille på tidligere jobb). Anonymkode: 77d24...460 En referanse har ikke taushetsplikt. Du bør alltid snakke med referanser på forhånd, og er det ting du er bekymret for at skal bli nevnt, er det lurt å snakke om dette og høre hva de vil svare på spørsmål x, y og z. Anonymkode: a7d42...c7d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #17 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 23.29): Hei Jeg har langvarige og bra lederjobber bak meg, men har vært uten jobb nå i nesten to år ifm. en livskrise som innebar rusproblematikk. Jeg har gått i terapi og er helt rusfri og har ellers livet på stell, og prøver å komme tilbake til arbeidslivet igjen. Men jeg sliter med selvtilliten, og er veldig usikker på hvordan jeg skal forklare det omfattende hullet i CVen. Skjønner folk kan ha mange grunner til huller i CVen sin, men dere som har det og hvor det har vært vanskelig å snakke om årsaken til hullene - hvordan har dere håndtert dette når dere har forsøkt å komme tilbake i jobb igjen? Innspill tas imot med stort takk. K37 Anonymkode: 2b5ac...37f Jeg hadde nesten fire års hull i CV,n pga psykisk sykdom. Jeg fant ut at hvis jeg sa at jeg hadde vært psykisk syk, fikk jeg ikke den jobben. Så jeg sa at det kom av private utfordringer. Da fikk jeg jobb. Det er ingen som trenger å vite sannheten. Jeg har nå vært i jobb i over fire år, og har til og med nylig byttet arbeidsplass. Da var det ingen som spurte om det hullet jeg hadde hatt. Anonymkode: 412cf...5bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå