Mr.Biff Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har en nabo som stadig spør om å låne snøfreseren min over tid (flere år). Nå har jeg begynt å tenke at han/de burde betale meg en årlig sum for å låne, da det for min del koster drivstoff, service, slitasjedeler, samt at den er noen år gammel, så vet ikke hvor lenge den varer. Har tatt godt vare på snøfreser´n, med service og personlig vedlikehold, og den virker like god som ny. Hadde vært noe annet om jeg hadde tilbudt en nabo hjelp en enkelt gang, med at denne fikk låne fresen når det virkelig snør, og spesiellt den ENE dagen i året (bor på Romerike) , og behovet er stort for å få det bort. Å det var det jeg en gang gjorde...og føler det i ettertid er blitt en selvfølgelighet at han skal få låne den når han trenger det. Kjenner jeg blir litt rådvill, og samtid føler å bli utnytta. Føler absolutt ikke at det er han som kommer til å ta den kostnaden om han er uheldig å ødelegger eller noe går i stykker "akkurat når han bruker den". Dette forklarte han til kona si, og hun har jeg hørt fra andre si at "det får han sikkert tilbake på forsikringa uansett". og det er derfor jeg spør dere andre her....hva er egentlig sjansen for at andre ordner opp i sett eget rot/ødeleggelser ved lån? Om jeg så i et tenkt tilfelle skulle få tilbake på forsikringa....når skjer det liksom? Skriver Januar 2023 nå, og om den går i stykker i morgen....så vil jeg anta at det ikke står en ny snøfreser på min gårdsplass innen neste store snøfall. Tanker fra dere andre mottas med takk 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Ville sagt at jeg har sluttet å låne den ut. Og ikke forklart så mye mer. Anonymkode: 58fa9...646 10 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Du har jammen en heldig nabo som slipper å bruke masse penger på å kjøpe seg egen snøfreser, drivstoff, service, deler osv. Naboen din har jo skutt gullfuglen. Gi beskjed om at det koster å både ha og bruke freseren, og hvis naboen vil låne den så må han betale for det. Anonymkode: 73aca...383 9 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Uff, jeg er lik. Dumsnill kalles det vell. Synd man ikke er tøff nok til å be de skaffe sin egen fres. Jeg hadde kanskje sagt at du er redd for at den skal bli ødelagt osv. og tipse hvis du ser en på tilbud eller noe? Anonymkode: 795d2...9a3 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Ville f eks sagt at den ikke fungerte optimalt sist gang jeg brukte den og at jeg er redd noe skal bli ødelagt. Anonymkode: e0723...882 14 4
Macro Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville sagt at jeg har sluttet å låne den ut. Og ikke forklart så mye mer. Anonymkode: 58fa9...646 Enig her. 3 3
Humas Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Hvite løgner er lov. Si du er tom for bensin, at du må ha den på service. Eller kanskje spørre om dere skal eie den sammen, du tar vare på den, og han kjøper seg inn med en halvpart. Og han betaler for at du holder den i stand. Eller er det noe han har du kan låne ? Bil, hytte, båt, sykkel, tv, eller låne penger til bensin og service..? 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Da sender du en sms: "Ang. lån av snøfreser. Da dette for meg er en betydelig utgift har jeg kommet frem til at jeg fra og med nå kun skal benyttes til eget bruk. Den begynner å bli gammel og har akkurat vært på nok en service, så ønsker da å holden den iorden lengst mulig. Sier ifra nå slik at du har tid til å skaffe en egen eller låne et annet sted innen neste snøfall." Kommer han og spør igjen så bare henviser du til meldingen, Å låne av nabo fast uten å betale noe er jo bare utrolig frekt. Anonymkode: 45e0e...721 21 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Jeg hadde lagt den ut på finn eller hygglo på utleie, og sagt at det var så mange som hadde spurt, så jeg hadde måtte begynt å ta betalt for det. Og så sagt at da kan jeg ikke låne den ut utenom bookingen, det står i avtalen, så hvis han trenger å låne den må han leie den som andre, ellers dekkes ikke gjenstanden av ekstrafosikringen på hygglo 😛 Anonymkode: 6f6df...eef 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Tips de om hvor de kan kjøpe sin egen. Hadde aldri falt meg inn å låne av naboen. Anonymkode: 625e5...f69 3
Rødstrupa Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 Bare si det som det er: det er vel på tide at han kjøpet seg din egen snøfreser. Du har ikke anledning/llyst til å sponse han lenger. Vær TYDELIG men høflig. Det språket forstår han sikkert.🙃👍 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 Jeg hadde sagt han ikke kunne låne der, ganske frekt beregne seg på å låne naboens. Om det ikke er slik som her, vi låner det meste av hverandre. Naboen har ikke nok oppbevaringsplass, så han har noen uteting i vår garasje. Så det går ganske opp i opp. Anonymkode: c194f...f1d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 Min tidligere nabo fikk låne gressklipperen min så ofte han ville. Dårlig økonomistyring hos han så han ville aldri prioritert å ha egen bensindrevet gressklipper. Litt alternativ type som da ville surre rundt i timesvis med en manuell klipper og heller bruke pengene på sine barn. Han var ekstremt hyggelig, utadvendt og smilte alltid. Som takk fikk jeg da godt naboskap og en som virkelig passet på huset mitt når jeg var bortreist. Bra karma rett og slett. Hadde han derimot vært økonomisk oppegående og det bare var å slippe å ha egen hadde jeg ikke lånt den bort. Anonymkode: f2396...bba 9 3
Humas Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 En liten funfact. Serien curb your enthusiasm på HBO handler om mange tilsvarende episoder. Og som jeg ler. Han snille blir ofte gjort til syndebukk om han prøver å si fra, også på en pen måte. Jeg kjenner mange av typen, og når jeg har sagt fra har de blitt kjempefornærmet. Har vært dumsnill. Nå er jeg fortsatt snill, men også tydelig. Han skjønner kanskje ikke dette tærer når du ikke sier noe. Jeg har også kjent gjerrige, så på restaurant har de sett hva som manglet når jeg la penger på bordet, og så lagt resten=min tips betalte deres middag… Nei, vær tydelig. Hev deg over det om han blir sur.. men si på en pen måte, ikke ta ut all frustrasjon, det vil gan ikke forstå 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Om du er litt konfliktsky ville jeg sagt noe om at den begynner å bli gammel og sliten, så for at den skal holde ut en stund til blir du nødt til å bruke den så lite som mulig, ergo kun eget bruk. Om du er litt ekstra oppfinnsom kan du jo si at det var det du fikk beskjed om på siste service; at den synger på siste verset 😅 Naboen min kunne funnet på å kjefte meg huden full om jeg hadde nektet dem å låne snøfreseren min, men de aller fleste mennesker forstår vel at sånt kan man ikke regne med å låne gratis i år etter år. Anonymkode: ddc33...03e 5 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Humas skrev (2 timer siden): En liten funfact. Serien curb your enthusiasm på HBO handler om mange tilsvarende episoder. Og som jeg ler. Han snille blir ofte gjort til syndebukk om han prøver å si fra, også på en pen måte. Jeg kjenner mange av typen, og når jeg har sagt fra har de blitt kjempefornærmet. Har vært dumsnill. Nå er jeg fortsatt snill, men også tydelig. Han skjønner kanskje ikke dette tærer når du ikke sier noe. Jeg har også kjent gjerrige, så på restaurant har de sett hva som manglet når jeg la penger på bordet, og så lagt resten=min tips betalte deres middag… Nei, vær tydelig. Hev deg over det om han blir sur.. men si på en pen måte, ikke ta ut all frustrasjon, det vil gan ikke forstå Høres ut som noe jeg bør se. Min daglige utfordring faktisk er alltid snill med andre. Men de blir sure og sinte og ditcher meg om jeg prøver å si nei eller ikke kan. Er møkke lei av å bli behandlet sånn og utnyttet. Og jeg blir litt lei meg av det. Folk skjønner jo ikke at ting man bidrar med er engangs avtale og ikke en avtale for livet ut. Feks en nabo som jobbet på samme sted som meg satt på gratis pga vedkommende hadde ikke førerkort og evnt måtte ta buss. En gang sa jeg fra at hen måtte ta bussen pga legetime jeg hadde. Og fikk kjeft, fordi jeg kunne jo ha tatt et annet tidspunkt. Jeg ville jo ha på morgenen pga mindre kjøring og bedre utnyttelse av arb dag. Noe hen heller ikke hadde noe med å grave i min tanke/begrunnelse for mitt valg. Syntes dette var litt frekt, så jeg sa etterpå, at jeg ikke syntes det var riktig at alle utgifter til og fra jobb gikk 100% på meg. Og mente jeg burde få vanlig kjøregodtgjørelse, som var billigere for hen, enn bussbilett. Hen ble drit fornernet , sluttet å snakke med meg og tok bussen. Syntes ikke jeg var så urimelig, og mener hen burde ha tilbudt dette uten at jeg måtte be om det. Men ble betalt med baktaling på jobben da. Men fikk heldigvis stoppet det. Folk tåler jo ingenting lengre. Før var det bare noen få som var sånn, nå føler jeg mer at det er et skjeldent unntak å ikke oppleve sånt. Så nå sier jeg konsekvent nei, til alle nye bekjente. For jeg har ennå tilgode å oppleve at noen stiller opp for meg de ytterst få ganger jeg har bedt om det, av folk som maser høl i huet på meg om hjelp Anonymkode: be62c...76c 5 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Ja, som flere andre har vært inne på, ville jeg ha spilt på at snøfreseren har sett sine beste dager, og nå må du kun bruke den selv for at den skal holde litt til. Det er jo riktig også, og den blir slitt ned mye raskere av at han naboen tror han skal ha fast bruk av den. Den dagen du går til innkjøp av ny snøfreser, får du sette ned foten om fyren kommer for å låne den. Si at det er helt greit å låne den ut en sjelden gang, men fast bruk av den er uaktuelt. Forhåpentligvis har naboen din kjøpt seg snøfreser selv innen den tid... Og det minste han burde gjøre etter å ha lånt din snøfreser over flere år, er å gi deg en fin gave som takk. Anonymkode: b9088...f63 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 Be han frese hos deg når han låner så blir det enten slutt eller du har gratis brøyting. Anonymkode: 22a5a...c35 8 1
Million Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 (endret) Du får si til han at du ikke låner den bort lenger, fordi den er gammel og det blir så voldsomt mye mer slitasje på den om to stykker skal bruke den hver vinter. Blir litt sjokkert over at du ikke har krevd naboen for bensinforbruket en gang...!? Endret 10. januar 2023 av Million 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 Mr.Biff skrev (9 timer siden): Jeg har en nabo som stadig spør om å låne snøfreseren min over tid (flere år). Nå har jeg begynt å tenke at han/de burde betale meg en årlig sum for å låne, da det for min del koster drivstoff, service, slitasjedeler, samt at den er noen år gammel, så vet ikke hvor lenge den varer. Har tatt godt vare på snøfreser´n, med service og personlig vedlikehold, og den virker like god som ny. Jeg er enig med de andre om at det er lov å si "nei", eller komme med noen hvite løgner. Men hvis du synes dette er vanskelig, eller vil være grei, kan du foreslå å opprette et "sameie", der sameiet kjøper din freser, og at dere deler på alle kostnadene for bruk, service, reparasjoner, og eventuelt nyinnkjøp. Anonymkode: b5a85...54f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå