tvillingmamz Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hei. Jeg er helt i starten på overgangsalder. Dvs at jeg fortsatt har litt egg og fortsatt produserer hormoner. Men, det svinger ift plagene. Jeg har hatt ekstreme hetetokter som har fratatt meg nattesøvnen. I tillegg virker det klin umulig å slanke seg. Jeg fikk i dag østrogen og progesteron tilskudd av gynekologen for å lindre hetetoktene. MEN, når jeg leser om alle vanlige bivirkninger av tablettene så blir jeg vettaskremt! Jeg trenger å gå NED i vekt, så potensielt fare for vektøkning er uaktuelt. Det samme gjelder å miste sexlyst. Og hoven, soppinfeksjon osv osv.....- Dessuten får man tilbake mensen av å bruke disse pillene. Men, jeg har hørt at hormontilskudd nettopp skal bidra til å opprettholde sexlyst, og også at man hindrer vektøkning. Jeg har blitt betenkt, og lurer derfor på hva er deres erfaringer? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 Vet ikke hva som er best for deg jeg altså, men høres jo ut som det hjelper deg med tilskudd. Jeg har vært uten tilskudd under hele overgangsalderen og hatt god sexlyst, pluss naturlig fuktighet i skjeden hele veien. Jeg hadde noen hetetokter i begynnelsen, men det ga seg etter halvannet år. Har ikke lagt på meg heller. Men har et variert kosthold, med lite sukker/fett, og mye rent kjøtt og friske grønnsaker, bare fordi det er min smak egentlig. Jeg tenker at du må bare vurdere selv hva som er best for deg når du føler at du plages veldig. Er du redd for vektøkning, så skjedde ikke det her som nevnt, men om du har anlegg for å legge lett på deg, så må jo kostholdet sikkert justeres, slik at du slipper å legge på deg, eller bare øke aktiviteten. Økt aktivitet/trening fungerer også gull i overgangsalderen altså. Er overbevist om at det er en av årsakene til at depresjon e.l. ikke er noe jeg kjenner på. Årsaken er at jeg kjenner jeg blir litt "tyngre" i tankene, om jeg ikke får trent. Jeg tenker at dette må du rett og slett finne ut, det er jo lov å prøve og ombestemme seg uansett hva du velger. Anonymkode: 0b734...699 2
rinne Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Om man skal bruke tilskudd eller ikke, og hvordan tilskuddet skal gis er veldig individuelt. Siden du fortsatt har noe egenproduksjon av hormoner og sannsynligvis har hatt blødning siste 12 mnd før du begynte med hormoner(?), er det lurt å ta hormonene syklisk som du gjør (ikke lik hormonmengde hver dag). Da får du regelmessige blødninger fordi tilskuddet «overstyrer» egenproduksjonen din bedre. Etterhvert kan man gå over til kontinuerlig tilskudd av hormoner som tar sikte på langvarig behandling uten blødninger. Hadde du begynt med kontinuerlig blødning nå ville kroppens egenproduksjon av hormoner i mindre grad blitt overstyrt, og du ville fått uregelmessige blødninger. Bruk av hormoner reduserer risiko for benskjørhet og hjerte-/karsykdommer, og øker generelt livskvaliteten (på gruppenivå). Dette med mer gjør at hormoner anbefales forsøkt tross risikoprofilen. Man tenker nytten oppveier risiko dersom det gis på riktig indikasjon. 1
Ulla Ullsokk Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Hvilke andre ting står oppført som bivirkninger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå