Gå til innhold

Nødhjelp nav, må man legge ved kontoutskrift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved nødhjelp, må man legge ved kontoutskrift? Jeg vet flere ber om det, men har de lov? Det står jo på siden " kontooversikter som viser alle dine konti med saldo"

er ikke det bare bilde av selve kontoene med saldo? Og ikke utskrift 3 mnd tilbake? Vet mange har reagert på dette at de ber om det når det egentlig ikke skal være nødvendig. Er bare et så forferdelig styr med de der kontoutskriftene. Så lurer bare på hva som er rett. 

Anonymkode: 509de...05a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved nødhjelp, må man legge ved kontoutskrift? Jeg vet flere ber om det, men har de lov? Det står jo på siden " kontooversikter som viser alle dine konti med saldo"

er ikke det bare bilde av selve kontoene med saldo? Og ikke utskrift 3 mnd tilbake? Vet mange har reagert på dette at de ber om det når det egentlig ikke skal være nødvendig. Er bare et så forferdelig styr med de der kontoutskriftene. Så lurer bare på hva som er rett. 

Og må jeg legge ved regninger osv når jeg kun skal søke til mat? Når det er nødhjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Du må legge ved det de sier du skal legge ved. Er du i tvil, kan du ta kontakt med NAV.

Anonymkode: 4b546...8d4

AnonymBruker
Skrevet

folkene på NAV klarer vel å få tak i skattemeldingene til folk, hvis dem virkelig ønsker dette. 

og dermed får dem vel tak i full formue og galt sånn uansett. Da er det vel fullstendig unødvendig at man blir nødt til å levere noe som helst til dem? 

Anonymkode: a1b62...cf6

AnonymBruker
Skrevet

ja du må det, evt kun siste transaksjoner om du har AAP

Anonymkode: ff639...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

folkene på NAV klarer vel å få tak i skattemeldingene til folk, hvis dem virkelig ønsker dette. 

og dermed får dem vel tak i full formue og galt sånn uansett. Da er det vel fullstendig unødvendig at man blir nødt til å levere noe som helst til dem? 

Ja. Noe har jeg jo lagt inn tidligere men annen kommune. 
klarer fint å legge inn dokumentasjon men de kontoutskriftene, det tar for lang tid og jeg orker ikke. Er et sabla styr hver gang. 

tidligere måtte jeg ha kontoutskrift og alt men har lest at de kan ikke kreve kontoutskrift, så lurer på om det stemmer.. har ikke helse til å styre med dette nå.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan stryke ut detaljer om hva du har kjøpt osv, feks med sprittusj. Det var kun summene de trengte fra meg. 

Anonymkode: 345dc...a84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, Nav får ikke automatisk tilgang til skattemelding. Det eneste vi får tilgang til å se, er utbetalingene dine fra Nav. 

Dokumentasjonskravet ved nødhjelp er ikke så strengt som ved ordinære sosialsøknader. Jeg behandlet en sak i dag, hvor vi fikk saldolapp fra minibanken. Et svært vanlig scenario er skjermbilde av mobilbank. Men ja, det må dokumenteres.

Og jo, vi har lov til å spørre etter kontoutskrift om det kreves. Det vi ikke har lov til, er å rutinemessig spørre etter dette om saken kan tilstrekkelig opplyses uten. Noe den ofte ikke kan. Og du kan velge å stryke over hva du har brukt penger på i kontoutskriften.

Hilsen veileder

Anonymkode: b7a09...660

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folka i NAV har nok å gjøre og for at de som søker nødhjelp skal få hjelp så fort som mulig må all nødvendig dokumentasjon legges, slik at de ikke trenger å bruke unødvendig tid på å innhente opplysninger. Det er brukers ansvar å legge ved den dokumentasjonen det er bes om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skattelistene sier noe om dem økonomiske situasjonen din i fjor. De kan selvfølgelig ikke bruke de opplysningene for å vurdere om hun kvalifiserer til nødhjelp nå

Anonymkode: e689b...059

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Noe har jeg jo lagt inn tidligere men annen kommune. 
klarer fint å legge inn dokumentasjon men de kontoutskriftene, det tar for lang tid og jeg orker ikke. Er et sabla styr hver gang. 

tidligere måtte jeg ha kontoutskrift og alt men har lest at de kan ikke kreve kontoutskrift, så lurer på om det stemmer.. har ikke helse til å styre med dette nå.

Det er jo i din interesse å legge ved det de trenger, ellers forsinker du bare din egen sak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, Nav får ikke automatisk tilgang til skattemelding. Det eneste vi får tilgang til å se, er utbetalingene dine fra Nav. 

Dokumentasjonskravet ved nødhjelp er ikke så strengt som ved ordinære sosialsøknader. Jeg behandlet en sak i dag, hvor vi fikk saldolapp fra minibanken. Et svært vanlig scenario er skjermbilde av mobilbank. Men ja, det må dokumenteres.

Og jo, vi har lov til å spørre etter kontoutskrift om det kreves. Det vi ikke har lov til, er å rutinemessig spørre etter dette om saken kan tilstrekkelig opplyses uten. Noe den ofte ikke kan. Og du kan velge å stryke over hva du har brukt penger på i kontoutskriften.

Hilsen veileder

Skjønner. Men hvorfor står ikke dette på nav under dokumentasjon for sosialhjelp da? Står kun kontooversikt som viser saldo? Da burde jo dette med kontoutskrift være ført inn. Har hørt flere har sagt at kontoutskrift ikke kan kreves, er dette noe nytt? 

jeg har sendt inn kontoutskrift tidligere men i en annen kommune. Er samme inntekter. Vet du i hvilken situasjoner kontoutskrift kreves?
tror du de vil ha det på nytt? Er bare så stress med alle papirene at det frister lite å søke selvom jeg må. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hilsen veileder

Dette. Hilsen annen veileder.

Anonymkode: 53300...10e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...