Gå til innhold

Viljestyrke og fasting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer kanskje å faste max 15-16 timer i helger da vi sover lenger og bruker tid om morgenen før sein frokost.. Men det er hardt nok...

Jobber 100% i bhg, og der er det jo mange måltider, mye mat, fysisk aktiv osv...jeg klarer bare ikke...da må jeg spise siste måltid kl 15/16 dagen før hvis jeg spiser frokost med barna på jobb.  Utsultet til leggetid og dårlig viljestyrke.  

Hvordan løser dere som faster dette? Hva spiser dere som siste måltid før faste? 

Anonymkode: a1652...409

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du spise mer fett og proteiner sånn at du blir ordentlig mett. Holder ikke å spise junk/ferdigmat eller salat hvis du skal ha så lang faste. 

Anonymkode: a81c2...c01

• Liker 3
Skrevet

Spise til faste tider og ha en frist for siste måltid, alle dager. 

Jeg spiser f.eks 8, 12, middag 15-16 og et lite fruktmåltid klokken 18. Ingenting etter dette. Sprekker kanskje 2 ganger i måneden når sjokoladetrangen melder seg.

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (18 minutter siden):

Spise til faste tider og ha en frist for siste måltid, alle dager. 

Jeg spiser f.eks 8, 12, middag 15-16 og et lite fruktmåltid klokken 18. Ingenting etter dette. Sprekker kanskje 2 ganger i måneden når sjokoladetrangen melder seg.

Så 14 timer ca? Det er innenfor i fasting? Trodde 16/8 var eller mer gir mest effekt

Anonymkode: a1652...409

Skrevet

Proteiner,proteiner og atter proteiner 😊😊

Skrevet (endret)

Faster alltid ca 35 timer, når jeg først faster. Altså siste måltid på kvelden, men så blir det ikke mat før jeg har våknet to ganger.  Det er ikke vitkig for meg at dette måltidet er noe spesifikt.

føltes mye tyngre i starten en det faktisk er, var nok mye nocebo i bildet for min del.  Men nå er det egentlig bare en ørliten forskjell som jeg ikke vil beskrive som fysisk ubehagelig heller. Det er også veldig  behagelig for min del når man våkner gang nummer 2. Ikke fordi man har ekstra lyst på mat, men man er lixom så fokusert. Denne oppkvikningsfasen er bare ikke der. 

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over her angående fett, proteiner og å spise seg ordentlig mett på gode råvarer. Det blir også lettere når du finner en måltidsrytme som passer deg.

Et godt tips under selve fasten er å få i seg nok drikke. Ikke uvanlig å forveksle tørst med sult. Sultfølelsen går forresten i bølger, og for meg hjelper det å ufarliggjøre den og tenke at det betyr at fordøyelsen fungerer som den skal. 

Faste er en treningssak for mange i starten. Begynn med et spisevindu du er komfortabel med før du minsker antall timer. 

Og husk at faste ikke er for alle! For oss som trives med det er det jo nettopp fordi det føles så naturlig og intuitivt. 

Selv spiser jeg som regel to måltider pr dag, lunsj ca kl 12 og middag ca kl 18. Har også prøvd 42 timers faste en dag eller to i uka. Men livet skjer, og jeg er ikke fanatisk. Tilpasser hvis det er spesielle anledninger, feiringer, ferier osv.

Anonymkode: 7daf3...025

Skrevet

Spiser siste måltidet kl 19-20 og da vanligvis litt nøtter og frukt,kanskje yoghurt også, frokost 11-12 da typisk brødmat og frukt og spiser middag mellom kl 15-17. Blir overraskende lite sulten, er vegetarianer (men spiser fisk). Drikker kaffe om morgenen før mat og kanskje en kopp koffeinfri te på kvelden etter mat. Drikker mye vann (mye tørst). Inntar ca 1700 kcal per dag (vektnedgang). 

Anonymkode: a7f33...f68

Skrevet

Faster mellom 16 og 20 timer i døgnet. Bruker appen ‘Zero’. Da blir det mer gøy og jeg konkurrerer med meg selv for å klare det. For meg er det en fin motivasjon. 
Jeg faster fra kl.17/18 og til minimum kl.10 neste dag. Måltidene jeg spiser er lunsj og middag. Ikke noe mer. Spiser mye proteiner til måltidene og mat med sunt fett - mye fiskemåltider. Det er mat som holder en stund og jeg er ikke sulten. Drikker mye vann. 

Anonymkode: 62165...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...