Gå til innhold

Hvor gammel var barnet da dere fjernet stellebordet på badet for godt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 4-åring (snart 5) liker fortsatt å ligge "på disken" som hun kaller det. Altså stellebordet. Hun sitter der når jeg steller håret hennes, smører henne med krem, hjelper henne med å ta på klær, pusser tenner osv...Dette er mest praktisk for oss, men bør jeg egentlig venne henne av med det? Blir hun for lat og lite flink til å kle på seg selv av det? Har en baby i hus som uansett må vi ha stellebordet stående en stund til. Men hvor gammel var siste barn når dette fjernet stellebordet for godt?

Anonymkode: 1a3c5...451

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hun sluttet med bleie. 2,5 år.

Anonymkode: 12188...ae5

Skrevet

Jeg tenker dere kunne ha avvent for 3 år siden. Hun håndterer vel bhg uten disken, så det går nok helt fint.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

3 år.

Anonymkode: 759be...c79

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det enda. Barna er 4 og 3. Greit siden han yngste fremdeles bruker bleier.

Anonymkode: 9068f...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet det da han slutta med bleier. Rett før han var 2 år. 

Anonymkode: 73ff8...afe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi byttet til trusebleier. Men det var pga. plasshensyn. Er jo praktisk med den ekstra benkplassen hvis det er gulvplass nok. 

Anonymkode: 40e6c...40a

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet det da mellomste var ca et år. Brukte ikke til minste. 

Anonymkode: 6771c...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som turnuslege på legevakta før jeg fikk barn og visste da at jeg aldri ville bruke det. Har nesten litt flashbacks fra en baby som kom inn etter fall fra stellebordet. 

Så vi skiftet på gulvet etter den aller første tiden

Anonymkode: db4de...890

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobbet som turnuslege på legevakta før jeg fikk barn og visste da at jeg aldri ville bruke det. Har nesten litt flashbacks fra en baby som kom inn etter fall fra stellebordet. 

Signerer på denne! Vært sykepleier på legevakt i syv år, knapt noen av som jobber der har brukt stellebord. Alle hadde matte på gulvet fra tidlig av. 

Anonymkode: 96f9b...c4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvittet oss med stellebordet når han var 13 måneder, da var det umulig å få han til å ligge stille på bordet så det føltes utrygt. Skiftet bare stående etter det. 

Anonymkode: 778a4...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Signerer på denne! Vært sykepleier på legevakt i syv år, knapt noen av som jobber der har brukt stellebord. Alle hadde matte på gulvet fra tidlig av. 

Anonymkode: 96f9b...c4b

Får ikke til det med ryggen :( heldigvis rolig fyr som aldri prøver stikke av! Har matten rett mot veggen så ruller han til sidene ligger han fremdeles på benken. Den har vegg i begge ender. 

Anonymkode: 647f5...db5

Skrevet

Vi har det fortsatt på badet, stelle kommode 🤭min er 16! Hehe så ingen fasit han var 3år når vi flytter hit og da brukte vi det litt men mest som kommode. Må steller jeg tante barn der når de er på besøk 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Da hun var rundt 4 år, hun ble bleiefri da hun var 3.5 år. 

Til dere sykehusansatte som er hysterisk redde for stellebord: Ingen av mine barn har noensinne falt ned fra stellebordet, og kjenner heller ingen som har opplevd det, er det virkelig veldig vanlig at mødre forlater babyer så lenge at de klarer å falle ned? 

Anonymkode: 196e5...1d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

7-8 måneder. Han rullet i full fart og slang seg omkring, og det begynte å bli skikkelig vanskelig å holde han oppå der, samme hvor godt vi holdt fast. Sleip som en ål. 🙈

Anonymkode: 19c8a...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Matte på gulvet. Hvis vi hadde hatt stellebord, hadde jeg tatt det bort når han hadde begynt å reise seg opp mens vi skiftet.

En 5-åring på stellebord er alt for gammelt. Er hun sjalu på babyen? At hun vil være baby selv? Kler hun ikke seg selv i barnehagen? Ja, du må venne henne av med dette. Det er ikke lenge til hun skal begynne på skolen, og da er det viktig at hun følger normal utvikling og at dere gjør henne selvstendig.

Anonymkode: 441d8...061

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier på barneavdeling, da barna var ca 2 mnd gamle, da gikk matten På gulvet

Anonymkode: 1d30d...11c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ulykker kan skje, har selv et barn som hadde en ulykke og har dermed tilbringt MYE tid på sykehus. MEN, jeg tenker at man har veldig mye å være redde for om man skal fjerne / unngå alt som KAN føre til en ulykke. Stellebord, seng, panelovner, vedovner, trapper, spisebord , stoler (ungen min har klatra og falt ned fra spisebordet sikkert 3 ganger), vedovn, vannkoker, komfyr, kaffekanner, kasseroller med varm mat, trampoline (vet av flere som har skadet seg). Ikke kjøre bil, ikke sykle, ikke sparkesykkel, helst bare sitte stille på en krakk?🙄 Har jobbet 5 år i barnehage og har aldri opplevd at noen har mistet et barn ned fra stellebordet… har derimot opplevd et barn som satte mat i halsen, betyr det at vi skal slutte å mate barna i barnehagen? Nei… 

Anonymkode: f8237...076

• Liker 3
Skrevet

Bruker fortsatt «stellebord» (stellematte på vaskemaskinen) på vår 4,5-åring. Han har ikke klart å slutte helt med bleie enda og jeg synes det er fryktelig slitsomt å holde på på gulvet. Veldig praktisk å kunne ha han i høyden. Ser ingenting galt med det. De steller han på stellebord i barnehagen også.

Anonymkode: 25a22...34f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker fortsatt «stellebord» (stellematte på vaskemaskinen) på vår 4,5-åring. Han har ikke klart å slutte helt med bleie enda og jeg synes det er fryktelig slitsomt å holde på på gulvet. Veldig praktisk å kunne ha han i høyden. Ser ingenting galt med det. De steller han på stellebord i barnehagen også.

Anonymkode: 25a22...34f

Helt vanlig så lenge de bruker bleie :) Er ikke bra for ryggen å drive med stell på gulvet.. 

Anonymkode: f8237...076

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...